شيراز- ايرنا- مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس گفت: درصورت ايجاد زيرساخت و زمينه مناسب، بخش ويژه فارس شناسي و فرهنگ عامه در كتابخانه هاي منتخب اين استان راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا سيد محمد امين جعفري حسيني، سه شنبه در كارگاه فرهنگ اصيل ايراني در شيراز بيان كرد: مي كوشيم شرايط لازم براي راه اندازي بخش فارس شناسي براي استفاده عموم مردم و كتابداران دركتابخانه هاي منتخب اين استان مهيا و كتابخانه هاي فارس به كتاب هايي با موضوع فرهنگ عامه تجهيز شود.
وي افزود: استان فارس پژوهشگران و فرهنگوران منحصر به فردي دربخش فرهنگ عامه داردكه بانگارش و انتشار كتاب هاي فاخر در اين زمينه فرهنگ عامه فارس را پاسداري و حمايت كرده اند.
جعفري حسيني با اشاره به فعاليت هاي پژوهشگران عرصه فرهنگ درفارس ازجمله القاسم فقيري،اظهارداشت: وجودچنين افرادي در استان فارس به عنوان سرمايه ارزشمند معنوي، مي تواند زمينه ساز فعاليت هاي فرهنگي عميق و موجب اعتلاي فرهنگ مردم شود.
وي با اشاره به برگزاري كارگاه فرهنگ اصيل ايراني اضافه كرد: اين كارگاه با هدف آشنايي كتابداران فارس با فرهنگ اصيل ايراني به صورت مستمر در طول سال برگزار مي شود و براي كتابداران اين استان نتايج خوبي به همراه داشته است.
استاد ابوالقاسم فقيري،نويسنده و فارس شناس برجسته دراين كارگاه دو روزه،بخشي ازتجربيات خود را كه با پژوهش هاي عميق در بيش از نيم قرن به دست آورده است، در اختيار كتابداران منتخب اين استان قرار داد.
اين پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: كتابداران سفيران فرهنگي درجامعه هستند كه مي توانند با پژوهش در فرهنگ بومي محل سكونت خود، فرهنگ عامه را احيا و نگهداري كنند.
فقيري افزود: فولكلور يا فرهنگ عاميانه هر ملت شناسنامه آن ملت است كه مردم بايد به خوبي با آن آشنا شوند و نسل به نسل آن را منتقل كنند زيرا روح هر ملت بدون فرهنگ عامه مي ميرد و جامعه در ورطه بي هويتي در مي غلتد.
نويسنده كتاب 'باورهاي سرزمين مادري ام' بيان كرد: ورود فناوري به زندگي مردم امري اجتناب ناپذير در قرن اخير است كه با وجود رفاه و آسايش، بسياري از مظاهر زندگي آرام از جمله عاطفه و مهرباني را كه در فرهنگ عامه موج مي زد، از بين برده است.
وي اظهارداشت: اگر فرهنگ را از مردم يك ديار بگيرند چيزي از آن باقي نمي ماند پس بايد در فضاهاي فرهنگي به ويژه كتابخانه ها، فرهنگ عامه جلوه گر باشد.
فقيري اضافه كرد: ترانه ها، دوبيتي ها، افسانه ها، بازي هاي محلي، متل ها، اعياد و جشن ها، واسونك ها و غذاهاي محلي از جلوه هاي فرهنگ مردم هستند كه حفظ و شناساندن اين جلوه ها از مهمترين وظايف مردم و به ويژه كتابداران به عنوان سفيران فرهنگ است.
كارگاه فرهنگ اصيل ايراني كه با حضور 20 كتابدار منتخب استان فارس از يازدهم آبان جاري در شيراز آغاز شد، امروز (سه شنبه) به كار خود پايان داد.
استاد ابوالقاسم فقيري، نويسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه كشور و چهره ماندگار فارس در سال 1316 خورشيدي در شيراز تولد يافت. او كه از پيشكسوتان قصه‌نويسي فارس نيز هست، در زمينه‌ ادبيات داستاني، كتاب هاي اجاق كور، خانه خانه خودمان، ديو، باروني و با خودم در راه را، راهي بازار نشر كرده است.
همچنين ترانه‌هاي محلي، بازي‌هاي محلي فارس، گوشه‌هايي از فرهنگ مردم فارس، آداب و رسوم نوروزي در فارس و سيري در ترانه‌هاي محلي با تكيه بر گوشه‌هايي از ترانه‌هاي فارس از ديگر پژوهش هاي ماندگار اين چهره ماندگار استان فارس به شمار مي آيد.
3002 /6118