اراك - ایرنا - قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور مشارت های اجتماعی و خیران سلامت گفت: تكمیل و بهره برداری از 248 بیمارستان نیمه كاره در كشور، همراهی خیران سلامت را می طلبد.

دكتر سید محمد هادی ایازی روز سه شنبه در جریان بازدید از طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراك افزود: هم اكنون كمبود 80 هزار تخت بیمارستانی در كشور وجود دارد و حجم بالای طرح های نیمه تمام سلامت موجب شده كه طیف بزرگی از بیماران امكانات مناسب را در شهر خود نداشته باشند و برای خدمات تشخیصی و درمانی رنج مضاعفی را در مراجعه به استان های دیگر متحمل شوند.
وی بیان كرد: این درحالیست كه سازه های نیمه كاره بیمارستانی هر سال با هزینه های سربار دیركرد در ساخت و ساز نیز مواجهند و تنها راهكار گره گشایی از این مشكل مشاركت جدی مردم و همت بالای خیران در تكمیل این پروژه ها است.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور مشاركت های اجتماعی و خیران سلامت در بخش دیگری از سخنانش گفت: یكی از دغدغه های جدی مسئولان نبود نظام هدفمند و تعریف شده در طب سالمندی است چرا كه جمعیت ایران به سمت كهولت و سالخوردگی پیش می روند و بی توجهی برای ایجاد و تقویت زیرساخت های سلامت این قشر در آینده نزدیك چالش برانگیز خواهد بود.
دكتر ایازی اظهار كرد: 600 هزار بیمار آلزایمری در كشور نشان از اهمیت طب سالمندی دارد و فراهم آوردن بسترهای موثر بهداشتی و درمانی برای سالمندان با اعتبارات محدود دولتی میسر نیست و كمك خیران را می طلبد.
وی با یادآوری لزوم حمایت های قاطع از بیماران سرطانی گفت: استان مركزی به عنوان قطب درمان سرطان غرب كشور علاوه بر خدمات دهی به بیماران درون استانی هر روز پذیرای طیف بزرگی از بیماران استان های همجوار است و كمبود تخت بیمارستانی موجب شده كه بخشی از این بیماران پشت نوبت خدمات باشند.
دكتر ایازی اظهار كرد: دانشگاه علوم پزشكی اراك به كمك خیران توانسته طرح توسعه این بیمارستان را كلید بزند اما تكمیل این طرح نیازمند مشاركت فعالانه خیران است.
وی در خصوص طرح نوسازی بیمارستان 320 تختخوابی ولیعصر (عج) اراك گفت: ساخت این بیمارستان مادر تخصصی با وجود نقش محوری كه در هدایتگری و كیفیت درمان تخصصی استان دارد، به درازا انجامیده و امید است در سفر استانی رئیس جمهوری برای این طرح مهم درمانی تصمیم سازی جدی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز در جریان این بازدید گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری اراك به دلیل كمبود فضای درمانی با معضل 60 تا 100 پشت نوبتی درمان مواجه است و با توجه به اهمیت زمان در درمان بیماری سرطان حمایت خیران و وزارتخانه از طرح توسعه این بیمارستان ضروریست.
دكتر حسن طاهراحمدی افزود: طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری در چهار طبقه و با زیربنای چهار هزار متر مربع با 64 تخت درمانی در دست ساخت است و تاكنون با كمك خیران 14 میلیارد ریال صرف آن شده و پیشرفت فیزیكی ان 30 درصد است.
وی اظهار كرد: برای تكمیل كار سازه این مركز درمانی 50 میلیارد ریال و برای تجهیز و بهره برداری آن به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه اخیرا مجمع خیران استان مركزی مسئولیت این طرح را برعهده گرفته و زمان بهره برداری نیز بهمن ماه سال 95 تعیین شده است.
در سال ۱۳۸۵ بیمارستان آیت الله خوانساری كه موقوفه و راكد مانده بود با واگذاری مدیریتی به دانشگاه علوم پزشكی اراك به قطب درمان سرطان غرب كشور تبدیل شد.

***پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال نظام سلامت باید پررنگ شود
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور مشاركت های اجتماعی و خیران سلامت درنشست هم اندیشی خیرین و سمن های حوزه سلامت استان مركزی در اراك نیز گفت: پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال نظام سلامت باید به عنوان یك سرمایه مهم برجسته و پررنگ شود.
وی افزود: پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال هر فعالیت اقتصادی در تمامی دنیا جا افتاده و صاحبان حرفه ها و بنگاه های اقتصادی باید در كنار تولید و درآمدزایی، تقویت زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی را در اولویت قرار دهند كه یكی از مباحث مهم آن حوزه سلامت است.
وی بیان كرد: سلامت مقوله ای چند وجهی است كه با تمامی سطوح جامعه در ارتباط است و برای پاسخگویی موثر نیازهای بهداشتی و درمانی باید برای مشاركت آگاهانه همه بخش ها و حوزه ها برنامه داشت.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور مشاركت های اجتماعی و خیران سلامت عنوان كرد: تمامی بخش هایی كه به نوعی هزینه برای مدیریت نظام سلامت ایجاد می كنند باید در مقوله مسئولیت اجتماعی فعالانه و متعهدانه به میدان بیایند و در عرصه فرهنگ سازی، پیشگیری ، مشاركت در بهبود فضاهای درمانی و سایر نیازهای حوزه سلامت بكوشند.
دكتر ایازی گفت: حوزه اطلاع رسانی بازوی مهمی در مباحث سلامت است چرا كه هرقدر به سمت توسعه یافتگی پیش برویم نیازهای سلامت با ابعاد نوین برجسته تر می شود و برای حفظ و ارتقاء این سرمایه مهم اجتماعی نیاز است كه از ابزار آگاهی رسانی افكار عمومی و مشاركت مردم در تغییر رفتار زیستی و سبك زندگی با قوت بیشتری استفاده شود.
وی افزود: گردش مالی كشور در حوزه سلامت خصوصی و دولتی سالانه بیش از 80 هزار میلیارد تومان است و اگر با كمك سمن ها و مشاركت آگاهانه مردم زاویه اقدامات پیشگیری محور در جامعه پررنگ شود می توان بخش بزرگی از این گردش مالی را در تقویت زیرساخت های درمانی و بهبود كیفیت خدمات حوزه سلامت هزینه كرد.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور مشاركت اجتماعی و خیران سلامت بیان كرد: پشتوانه مردمی در سلامت مقوله ای است كه تاكنون نتوانسته ایم آنگونه كه باید ظرفیت های آن را بارور كنیم و باید شیوه مدیریت نظام سلامت به گونه ای باشد كه مشوق مشاركت مردمی بوده و با تسهیل امور از منبع بزرگ انرژی مردمی در نیازمندیهای بهداشت و درمان بهره ببرد.
ایازی اظهار كرد: ایجاد كانون های سلامت محور محله ای با كمك مدیریت شهرها در استان مركزی و كشور و تقویت شریان های فكری و عملیاتی مردم در ماموریت های سلامت سرمایه ای است كه باید همه برای تحقق آن تلاش كنند و زنجیره تنومند مردمی را در این عرصه سازماندهی كنند.
وی خاطرنشان كرد: با وجود طیف وسیعی از برنامه های دولت یازدهم در حوزه سلامت كه توانست رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد، حال و روز حوزه سلامت كشور با محدودیت اعتبارات دولتی خوش نیست و باید مطالبات بی پاسخ و كاستی ها را به همت و همراه با مردم پاسخ داد.
دكتر ایازی توضیح داد: سمن های سلامت افتخاری از بلوغ فكری مردم در مشاركت جمعی هستند كه باید روز به روز رشد كمی و كیفی اقدامات آن ها در كنار تلاش های مدیران دولتی احساس شود.
وی توضیح داد: در كنار سمن ها مدیران دولتی نیز باید با تفكر مردمی به گونه ای رفتار كنند كه پیوند خیران و سمن ها با ماموریت های حوزه سلامت بیشتر شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز در این نشست گفت: تلاش حوزه سلامت استان در دولت تدبیر و امید تقویت تعامل مردم، مدیران دولتی و رسانه ها در پیگیری و حل مسائل این حوزه است كه خوشبختانه دستاوردهای خوبی در پی داشته است.
دكتر حسن طاهراحمدی افزود: شبكه سمن های سلامت استان 16 نهاد غیر دولتی را شامل می شود كه عملكرد مطلوب هر یك در حوزه های مختلف سلامت، بار بزرگی را از دوش دانشگاه علوم پزشكی برداشته است.
وی بیان كرد: دانشگاه علوم پزشكی اراك با تشكیل شورای سیاستگذاری رسانه ها و مشاركت های اجتماعی در ذیل كمیته اطلاع رسانی خود توانسته به گفتمان مشترك و برنامه هدفمندی در عرصه اطلاع رسانی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگ سازی دست یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك خاطرنشان كرد: مدیریت شهری اراك و حلقه مسئولان اجرایی نیز با همراهی خود در حوزه سلامت بیشترین همگرایی را ایجاد كرده اند به گونه ای كه شرایط فعلی، در هیچ زمانی برای پیگیری مسائل این حوزه وجود نداشته است.
دكتر طاهراحمدی تشكیل مجمع خیران سلامت استان مركزی را منشاء خیر در تكمیل و بهره برداری از بسیاری از طرح های سلامت و خرید و جبران نیازهای تشخیصی استان عنوان كرد و گفت: اگرچه این مجموعه ارزشمند خدمات شایانی داشته اما باید فعالیت های آن بیش از پیش توسعه یابد.
وی عنوان كرد: در چند سال اخیر خیران استان مركزی 260 میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشكی اراك كمك كرده اند و هم اینك چندین پروژه خیرساز نظیر بیمارستان شهرستان فراهان، بیمارستان شهرستان خنداب و چندین درمانگاه درمیلاجرد و نراق و همچنین ساخت طرح توسعه بیمارستان ایت الله خوانساری اراك از جمله آن است.
رئیس هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد استان مركزی نیز در این نشست گفت: هم اكنون 420 سمن در قالب هشت شبكه در استان مركزی فعالیت دارند و تفكر فعالیت های مردمی و جمعی در این استان به خوبی جا افتاده است.
دكتر محمدحسین محمدی افزود: حضور یك نماینده از سمن های سلامت در شورای عالی سلامت كشور می تواند در انتقال دیدگاه های كارشناسی مردم و تصمیم سازی ها مفید باشد و مطالبه گری حقیقی مردمی را در بخش های مختلف سلامت منعكس كند.
دبیر شبكه تشكل های سلامت استان مركزی نیز در این نشست گفت: 16 سمن سلامت استان بیش از هفت هزار بیمار را زیر پوشش خدمات خود دارند و علاوه بر مشاركت در روند درمان و جبران هزینه ها در بخش پیشگیری و هدایت درمانی نیز فعالیت های ارزشمندی داشته اند.
احمد قربانی افرود: شاخص كار سلامت در خیریه ها باید اولویت بندی شود و با هماهنگی در این حوزه از هدررفت سرمایه ها و موازی كاری پرهیز شود.
وی توضیح داد: تغییرنگرش جامعه در رفتارهای زیستی از مسائل مهم و حساسی است كه وزارت بهداشت و درمان به تنهایی از عهده آن برنمی آید و باید با برنامه جامع و هدفمند تكالیف این بخش را با همراهی سمن ها و رسانه ها به انجام رساند.
قربانی گفت: سمن های استان مركزی در مقوله طب تسكینی به خوبی وارد شده اند و باید این مهم با حمایت وزارت بهداشت و درمان دایره وسیع تری بگیرد.
مدیرعامل انجمن بیماران كلیوی استان مركزی نیز در این نشست خواستار حمایت جدی وزارت بهداشت و درمان برای ایجاد بخش پیوند كلیه در این منطقه شد.
داود نوروزخانی افزود: برخی از خیران استان با كمك سمن ها اقدام به ایجاد درمانگاه های تخصصی كرده اند اما در تامین نیروی تخصصی پزشك و پرستار مشكل دارند و باید برای حل مشكلات این بخش چاره اندیشی موثری شود.
نماینده رسانه های جمعی در حوزه سلامت نیز در این نشست گفت: اطلاع رسانی هدفمند در عرصه سلامت راهبردی است كه می تواند بسیاری از چالش های این بخش را حل كند و باید از تمامی امكانات رسانه های نوشتاری، دیداری و فضاهای مجازی به بهترین شكل در فرهنگ سازی و ارتقای مشاركت بهره برد.
مژگان حیدری افزود: هم اینك 44 نشریه و 9 سایت رسمی مجازی در استان مركزی فعالیت رسانه ای دارند و سیاست خوب دانشگاه علوم پزشكی اراك این است كه با تشكیل كمیته تخصصی رسانه و سلامت توانسته برنامه هدفمندی را در پیگیری مسائل این حوزه، مساله شناسی بهداشتی و درمانی و هدایتگری افكار عمومی به سطوح پیشگیری و اهمیت آن ایجاد كند.
جدی گرفتن سمن ها در فعالیت های پژوهشی و سهیم كردن آن ها در اعتبارات سه درصدی این حوزه، تسهیل قوانین برای مشاركت بیشتر خیران در برنامه های سلامت، پیگیری معافیت خیران از مالیات، ساماندهی و تقویت نظارت بر فعالیت سمن های سلامت از مباحث مطرح شده در این نشست بود.
دكتر ایازی در سفر یكروزه به استان مركزی ضمن دیدار با استاندار مركزی و بازدید از طرح نیمه تمام توسعه بیمارستان ایت الله خوانساری اراك، با حضور بر بالین بیماران سرطانی از آن ها دلجویی كرد.
بازدید از بیت قدیمی امام خمینی(ره) و شركت در نشست مجمع خیران شهرستان خمین از دیگر برنامه های قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی به استان مركزی است.ك/2
6013/6012