بیروت – ایرنا – غسان بن جدو رییس هیات مدیره شبكه المیادین با تاكید به این كه المیادین به حمایت خود از مقاومت لبنان و فلسطین ادامه می دهد، گفت كه تصمیم مدیریت شبكه عرب ست برای توقف پخش شبكه المیادین در اوج انتفاضه قدس سئوال برانگیز است.

به گزارش ایرنا، بن جدو عصر جمعه در كنفرانسی خبری با افشای پشت پرده تصمیم مدیریت شبكه عرب ست و اعمال فشار آن بر دولت لبنان و این شبكه، خاطرنشان كرد كه المیادین هرگز تسلیم نخواهد شد و براساس اصول حرفه ای و سیاست ها و مشی گذشته خود به كارش ادامه می دهد و هرگز پخش آن متوقف نمی شود.
وی با تشریح روند فشارها برای مقابله با مشی معتدل و حرفه ای شبكه المیادین و ساكت كردن این شبكه گفت كه فشارها حتی قبل از آغاز به كار شبكه شروع شد.
رییس هیات مدیره شبكه المیادین خاطرنشان كرد كه هدف همه این فشارها برای ساكت كردن صدای المیادین است تا حقایق و واقعیت های جهان عرب را آن گونه كه هست، منعكس نكند.
وی با بیان این كه از المیادین خواسته شده بود تا تحولات بحران یمن و تجاوز علیه این كشور را پوشش ندهد، گفت كه برخی طرف های عربی همان ابتدای شروع به كار المیادین در نامه هایی به آمریكایی ها و اروپایی گفتند كه این شبكه « ضد یهود» است.
بن جدو با بیان این كه « شبكه المیادین با هیچ كشور عربی مشكل ندارد»، فاش كرد كه برخی كشورهای عربی بعداز شكست سیاست تطمیع ، سیاست ارعاب و ایجاد ترس را شروع كردند تا شاید المیادین از اصول حرفه ای و باورهای خود دست بردارد.
وی تصمیم مدیران شبكه عرب ست برای توقف پخش عرب ست را در این مرحله « ناگهانی و غیرمنتظره» خواند و فاش كرد: المیادین چند وقت قبل برنامه ای را در خصوص فاجعه دردناك منا با مشاركت حسین شیخ الاسلام نماینده پشین مجلس شورای اسلامی پخش كرد.
رییس هیات مدیره شبكه المیادین گفت كه فشارها از همان شب تشدید شد و سعودی ها از مدیران عرب ست خواستار توقف پخش المیادین شدند و امروز هم شاهد هستیم كه دولت لبنان را تحت فشار گذاشته اند.
بن جدو با بیان این كه المیادین فاجعه دردناك انسانی منا را با آرامش و براساس واقعیت ها پوشش داد ، خاطرنشان كرد: آیا طبیعی است كه همزمان با اوج گیری انتفاضه قدس فشارها برای توقف پخش المیادین از طریق عرب ست افزایش یابد.
وی فشارهای بر دولت لبنان برای جلوگیری از پخش برنامه های شبكه المیادین از عرب ست را مصداق بارز نقض آزادی بیان و آزادی رسانه ها كه از افتخارهای لبنان است، دانست و تاكید كرد كه شبكه المیادین تسلیم فشارها نمی شود و مسیر خود را برمبنای اصول حرفه ای و سیاست های خود ادامه خواهد داد.
رییس هیات مدیره المیادین، ترس و هراس برخی كشورهای عربی از صدای حق و حقیقت این شبكه را تعجب برانگیز خواند، گفت: شما كه بر 95 درصد رسانه های عربی سیطره دارید چرا از تك صدای المیادین خوف دارید و نگران هستید؟ آیا این نشانه ضعف و شكست شما نیست؟
بن جدو با تاكید به این كه « المیادین به حمایت خود از مقاومت لبنان و فلسطین ادامه می دهد»، اظهارداشت: ضمن تجدید پیمان با اصول و آرمان های خود، اعلام می كنیم از این كه از مقاومت حمایت كرده ایم ، اصلا احساس شرمندگی و پشیمانی نمی كنیم و كسانی كه تصور می كنند از این حمایت دست می كشیم، در توهم به سر می برند.
وی با بیان این كه « پخش المیادین ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نخواهد شد»، خاطرنشان كرد كه المیادین امكانات زیادی در اختیار دارد و حتی پخش آن از عرب ست هم قطع نخواهد شد.
رییس هیات مدیره المیادین فاش كرد: وزیر اطلاع رسانی یك كشور عربی ساعت دو بامداد برای بستن دفتر شبكه المیادین در این كشور اقدام كرد اما ما خبر آن را منتشر نكردیم.
بن جدو با ابراز تاسف از فشارهای مدیریت شركت عرب ست بر دولت لبنان ، گفت كه ما از تعامل خوب وزارت اطلاع رسانی لبنان قدردانی می كنیم.
وی افزود: آقای رمزی جریح وزیر اطلاع رسانی لبنان اطلاع داده است كه یك كمیته ویژه سرگرم بررسی این ادعا است كه آیا المیادین قوانین پخش را نقض كرده است و یا نه.
رییس هیات مدیره المیادین با قدردانی از همه كسانی كه با این شبكه اعلام همبستگی كرده اند از كشورهای آمریكای جنوبی و آمریكای لاتین تا كشورهای اروپایی و آسیاسی و عربی تشكر و تاكید كرد كه المیادین تسلیم فشارها نخواهد شد و با قدرت مسیر خود را بر اساس مشی گذشته ادامه می دهد.
در جریان این كنفرانس خبری غسان بن جدو، فیلم هایی به نمایش درآمد كه كارشناسان و مقامات سعودی در گفت وگوی با المیادین بی محابا به محور مقاومت ضد صهیونیستی و تكفیری از جمله جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان، سوریه و انصارالله یمن حمله كردند.
بن جدو گفت كه ایران ، حزب الله ، سوریه و جنبش انصارالله هرگز به این اقدام حرفه ای شبكه المیادین خرده نگرفته و اعتراض نكرده اند اما برخی كشورهای عربی طاقت كوچكترین انتقادی را ندارند.
رییس هیات مدیریه المیادین با تاكید بر تمایلش برای همكاری المیادین با شركت عرب ست و برگزاری نشستی برای حل این مشكل، گفت كه ما به نبرد روشنگری و تنویر افكار عمومی ادامه می دهیم ، از احدی نمی ترسیم و عقب نشینی نمی كنیم.


براساس این گزارش روزنامه لبنانی السفیر پیش تر نوشت: شركت ماهواره ای عرب ست تصمیم به فسخ قرارداد خود با دولت لبنان و انتقال ایستگاه پخش خود از منطقه جوره البلوط در منطقه متن بیروت به امان پایتخت اردن گرفته است.
ایستگاه پخش جوره البلوط نقطه تماس بین ماهواره ها و شبكه های فعال در لبنان اعم از محلی و یا عربی مانند المیادین است.
السفیر نوشت كه این شركت در چندین نامه به وزارت ارتباطات لبنان شبكه المیادین را به « اهانت به دولت های عربی» متهم كرده و خواستار اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه این شبكه شده است.
این روزنامه خاطرنشان كرد: دولت لبنان در اتخاذ تصمیمی علیه المیادین شتاب نكرده زیرا المیادین شبكه ای نیست كه از لبنان مجوز گرفته باشد بلكه مطابق قوانین لبنان تنها ایستگاه باز پخش است.
السفیر تصریح كرد: مدیریت عرب ست قدرت فنی لازم را برای حذف شبكه المیادین بدون درخواست از دولت لبنان دارد چنانچه در گذشته شبكه های دیگر را حذف كرده و اجازه پخش آنها را نداده است.
این روزنامه لبنانی تاكید كرد: به نظر می رسد هدف جدی و اساسی اتخاذ اقدامی تنبیهی علیه لبنان برای دادن اجازه پخش اخبار و گزارش های ضد آل سعود و دیگر كشورهای عرب حوزه خلیج فارس از خاك خود است.
منابعی گفته اند كه وزارت ارتباطات لبنان در ساعات گذشته برای جلوگیری از اجرای اقدامی تنبیهی علیه این كشور تلاش كرده است.
السفیر به نقل از یك مسئول در شبكه المیادین نوشت كه این شبكه نامه هشداری از مدیریت عرب ست بعداز اظهارات یك میهمان ایرانی در گزارشی پیرامون فاجعه دردناك منا دریافت كرده است.
در این نامه ادعا شده است كه پخش این گزارش مخالف شروط قرارداد بین شبكه المیادین و عرب ست بوده است.
وكیل المیادین در پاسخ به این نامه جواب داده است كه پخش این گزارش مخالف شروط پخش نیست زیرا آنچه در گزارش بیان شده اظهارات میهمان و نه مجری برنامه است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد: مدتی بعد وزارت ارتباطات لبنان نامه هایی را از عرب ست دریافت كرد كه در آنها بر لغو پخش المیادین تاكید شده است اما این وزارت خانه جوابی به نامه ها نداد و عرب ست هم پخش المیادین را از ماهواره C5 كه كشورهای مغرب عربی و آفریقا را پوشش می دهد، قطع كرد.
اكنون المیادین از ماهواره (بدر4) پخش می شود و عرب ست خواستار لغو پخش آن از دولت لبنان شده است.
منابع المیادین تاكید كرده اند كه این شبكه حق قانونی خود را برای پاسخگویی و جبران حقوق مادی و معنوی خود محفوظ می داند.
السفیر نوشت اما مسئله به در تنگنا قرار دادن شبكه المیادین منحصر نشده است.
منابع رسانه ای مطلع گفته اند كه برچیدن ایستگاه عرب ست در منطقه جوره البلوط متن بیروت و انتقال آن به امان پایتخت اردن هم در دستور كار این شركت قرار گرفته است.
السفیر خاطرنشان كرد كه این تصمیم مدیریت عرب ست اهانت به حاكمیت و خطری برای لبنان است زیرا همه شبكه های ماهواره ای لبنانی از طریق عرب ست پخش می شوند.
این روزنامه لبنانی تصریح كرد: در صورت انتقال ایستگاه پخش عرب ست به امان ، شبكه های لبنانی باید تسلیم تصمیم های مقامات و قوانین دولت اردن شوند و به طور كامل از سیطره دولت لبنان خارج می شوند.
السفیر افزود: این اقدام عرب ست، خسارت بزرگی را به منابع درآمد مالی وزارت ارتباطات لبنان از طریق حقوق پخش ماهواره ای وارد می كند.
این روزنامه لبنانی نوشت: رمزی جریح و پطرس حرب وزیران اطلاع رسانی و ارتباطات دیروز نامه ای را از اداره ماهواره ها دریافت كرده اند كه حاكی از تصمیم عرب ست برای لغو قرارداد با لبنان است.
منابع نزدیك به وزیر ارتباطات لبنان گفته اند كه هنوز تصمیم برای ارسال پاسخ مناسب گرفته نشده و جواب نامه نیازمند بررسی جزئیات است.
السفیر خاطرنشان كرد: منابع نزدیك به وزیر اطلاع رسانی هم گفته اند ، هر اقدامی كه به حاكمیت لبنان وآزادی رسانه ها و پخش المیادین و دیگر شبكه ها لطمه بزند به طور كلی مردود است.
شركت عرب ست وابسته به سازمان عربی فنآوری اطلاعات و ارتباطات است كه زیر نظر و پرچم اتحادیه كشورهای عربی فعالیت می كند و مالكیت آن بین همه كشورهای عضو این اتحادیه تقسیم شده است اما بیشترین سهم آن یعنی 36 درصد متعلق به سعودی ها است و مقر اصلی این شركت هم در ریاض قرار دارد.
السفیر تاكید كرد كه فشار بر شبكه المیادین در چارچوب تصمیم واقدام های شدید آل سعود برای جلوگیری از پخش آزادانه صداهای مخالف جنگ علیه یمن صورت گرفته است.
این روزنامه لبنانی به نقل از ناظران آگاه خاطرنشان كرد كه تهدید به انتقال ایستگاه پخش عرب ست از لبنان به اردن ایجاد یك ترس و هراس سیاسی و یا هشداری است تا مقامات لبنانی وادار شوند اقداماتی را علیه المیادین یا دیگر شبكه هایی كه با جنگ سعودی ها علیه یمن همراه نیستند، اتخاذ كنند.
شبكه المیادین ، یك شبكه ماهواره ای عربی است كه وابسته به موسسه اطلاع رسانی المیادین با مدیریت غسان بن جدو است و مقر اصلی آن در بیروت می باشد.
این شبكه مجوز فعالیت خود را از انگلیس دریافت كرده و در پایتخت های كشورهای مختلف مانند لبنان ، ایران ، تركیه ، آمریكا ، انگلیس ، چین ، مصر و تونس دفاتر نمایندگی دارد.
این شبكه به طور رسمی از یازدهم ژوئن سال 2012 آغاز به كار كرده است.
خاورم ** 1324