رشت - ایرنا - معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان تیرماه سال آینده كه پایان سال مالی است، دو هزار كیلومتر راه روستایی در كشور آسفالت می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدحسین میرشفیع عصر جمعه در خاتمه بازدید از برخی پروژه های راه های روستایی استان گیلان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این كه احداث 15 هزار كیلومتر راه روستایی بالای 50 خانوار را در كشور در برنامه داریم، افزود: هم اكنون راه های آسفالت موجود كشور ، 105 هزار كیلومتر است كه با آسفالت این میزان، 120 هزار كیلومتر از راه های روستایی معادل 95 درصد جمعیتی كشور از راه آسفالته برخوردار می شوند.
وی تعداد روستاهای بالای 50 خانوار كشور را حدود دو هزار و 700 روستا ذكر كرد.
میرشفیع گفت: امسال حدود یك هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت راه های روستایی و حدود 600 هزار تن قیر برای انجام این امر پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: دو و نیم میلیون تن قیر برای آزادراه ها ، بزرگراه ها ، راهداری كل كشور و پروژه های در دست اجرا نیاز است كه تا كنون قریب به یك میلیون تن قیر موردنیاز تامین شده است.
وی ادامه داد: باید آسفالت 54 هزار كیلومتر از راه های روستایی، روكش شود و برخی پل های بزرگ روستایی نیز نگهداری ویژه نیاز دارند تا در مقابله با سیل، مقاوم شوند چراكه اكنون شرایط خیلی مساعد نیست و یك هزار و 200 پل بزرگ بالای 20 متر، در معرض تخریب قرار دارند.

* روند پیشرفت پروژه راه های روستایی در گیلان مطلوب است
معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید از راه های شهرستان های آستانه اشرفیه، لنگرود و رشت گفت: خوشبختانه پیشرفت پروژه ها در گیلان بسیار خوب بوده و در سال جاری شهرستان لنگرود نزدیك به 50 كیلومتر و در شهرستان های دیگر 300 كیلومتر پروژه در دست اجرا و تكمیل داریم.
میرشفیع تصریح كرد: امسال نیز برنامه ریزی كردیم كه مانند دو سال گذشته، از ظرفیت پیمانكاران حداكثر استفاده را داشته باشیم و علاوه بر پروژه های در دست اجرا ، پروژه هایی كه نیمه تمام است را تكمیل و به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینكه دهیاری های گیلان آمادگی و مشاركت بالایی دارند، افزود: با توجه به فعال بودن استان گیلان، هماهنگ كرده ایم تا قیر مورد نیاز این استان تامین شود تا پروژه ها را به مرحله تكمیل برسانند.
سید حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی قبل از ظهر امروز (جمعه) نیز در بازدید از راه های روستایی شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان، بر ضرورت توجه به حوزه راه قبل از وقوع حوادثی همچون سیلاب تاكید و خاطرنشان كرد كه یك هزار و 200 پل بزرگ بالای 20 متر، در معرض تخریب آنی قرار دارند.
10 هزار و 628 كیلومتر راه در استان گیلان وجود دارد كه از این میزان، هشت هزار و 787 كیلومتر راه روستایی، یك هزار و 133 كیلومتر راه فرعی، 311 كیلومتر راه اصلی، 344 كیلومتر بزرگراه و 53 كیلومتر آزادراه است.ك/3
7296/2007