به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، رسانه های جمعی اعم از رادیو و تلویزیون، مطبوعات نوشتاری و سایت ها، نقش بی بدیلی در راه رسیدن جوانان و نوجوانان به هویت دینی و اجتماعی با كمك كارشناسان دارند.
كارشناس و استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینكه بهترین دوره شكلگیری هویت دینی كودكی و نوجوانی است و لذا این دوران باید مورد توجه متولیان تربیتی قرار گیرد، افزود: متاسفانه بسیاری از متولیان تربیتی به این موضوع توجه لازم و كافی نداشته و آنها میپندارند كودكان و نوجوانان می بایست با فرارسیدن سن تكلیف، آموزش دینی را آغاز كنند.
حجت الاسلام بهمن نبیلی اظهاركرد: مراكز فرهنگی و رسانههای ارتباط جمعی برای آگاه كردن یا افزودن سطح شناخت والدین باید از روشهای گوناگونی استفاده كنند. در این میان، رسانه ملی نقش مهمی دارند و از این رو دستاندركاران باید در گام نخست از شیوه هویت یابی و تاثیرگذاری برقشر جوانان و نوجوان آگاه شوند.
وی گفت: میتوان از منابع اسلامی، روانشناسی، نظرخواهی از كارشناسان و راههای دیگر برای پی بردن به اهمیت موضوع رسانه استفاده كرد. در منابع اسلامی و روان شناسی، بر اهمیت دوران كودكی و نوجوانی بسیار تاكید شده بنابر این باید در این زمینه مطالعات گسترده انجام شود.
كارشناس حوزه افزود: برای نمونه پیش از تهیه فیلم سینمایی ، سریال، تهیه خبر و گزارشهای مربوط، برنامه كودك و نوجوان، میزگرد و گفتوگو و مسابقه ، باید برای عوامل تهیه برنامه مشخص شود كه این برنامه برای شكلگیری هویت دینی دوره كودكی و نوجوانی اهمیت دارد. همچنین باید با دعوت از كارشناسان مربوطه به پرسش های مختلف در این زمینه پاسخ داده شود.
وی گفت: رسانه های جمعی با سیاست گذاری صحیح و هوشمندانه باید در حفظ مخاطبان خود و رشد و تعالی آنان تلاش كنند و این حركت در صورت شناخت مخاطب و ارضای نیازهای روحی و فكری آنان محقق می شود.
** توجه به پیآمدهای مثبت آموزشهای دینی
حجت الاسلام نبیلی اظهاركرد: برای آموزش مبانی دینی به جوانان و نوجوانان و توجه دادن والدین و مربیان به اهمیت وظیفه تربیت دینی میتوان به آثار و پیآمدهای مثبتی كه در آینده ظاهر میشود اشاره كرد. خداوند در بخشهای زیادی از قرآن مجید از این روش استفاده میكند و با تبیین پیآمدهای پرهیزكاری كه همان بهشت و زندگی خوب در دنیا و آخرت است، به تشویق انسان میپردازد.
وی گفت: رسانه ها به عنوان متولیان اطلاع رسانی میتوانند با درك مخاطب و نیازهای ویژه آن، آثار رشد هویت دینی بر روی این قشر تاثیرگذار در جامعه را بازگو كنند. برای نمونه به رشد شخصیت سالم، اعتماد به نفس، كسب استقلال كافی وارد نشدن به كارهای خلاف، موقعیت اجتماعی مطلوب، محبوب شدن نزد خداوند و... اشاره شود .
این كارشناس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: رسانه ها به عنوان ركن چهارم دمكراسی در تمامی جوامع بشری میتوانند با تهیه و تولید خوراك و محصولات جدید و به روز شده خود اعم از فیلم ، سریال ، نماآهنگ، گزارشهای خبری و تفسیرهای مرتبط، برنامههای كودك و نوجوان وجوانان ، مخاطبان را با عوامل و آسیبهای بیتوجهی به مراحل شكل گیری هویت دینی و اجتماعی مخاطبان خود آگاه سازند و تحولی در اندیشه و سبك زندگی شان ایجاد كنند.
بیست و یكمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور بالغ بر 600 رسانه در 567 غرفه برپا شده است. در این نمایشگاه كه از امروز 16 آبان در مصلای تهران آغاز به كار كرده تا 22 همین ماه با شعار نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه برگزار می شود.
فراهنگ **1417**1569
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
تهران - ایرنا - در عصری كه تمامی اقوام بشری به دنبال ثبت هویت حقیقی و حقوقی خود در صفحه تاریخ هستند، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی در بین جوامع ، نقش مهمی درآگاهی بخشی و اطلاع رسانی دارند.