بیروت – ایرنا – اتحادیه جهانی علمای مقاومت در پایان نشست خود در لبنان با صدور بیانیه ای تاكید كرد: مسبب اصلی رنج های ملت فلسطین و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه این ملت مظلوم، استكبارجهانی به سركردگی آمریكا است كه از این رژیم اشغالگر به طورهمه جانبه حمایت می كند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه جهانی علمای مقاومت همزمان و متناسب با شدت گرفتن انتفاضه ملت مقاوم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی و رویارویی با تهدیدهای روزافزون علیه قدس و مسجد الاقصی، نشستی یك روزه را عصر دیروز( جمعه) درهتل الساحه بیروت پایتخت لبنان با حضور علمایی از كشورهای مختلف جهان برگزار كرد.
شركت كنندگان در این نشست كه برای اعلام دفاع از انتفاضه و مقاومت ملت فلسطین با عنوان « همه به سوی فلسطین ... همه برای فلسطین» برگزار شد ، تاكید كردند كه هرگونه دعوت به سازش موهوم تحت نظارت شیطان ، مردود است.
در بیانیه پایانی هشت بندی این نشست خاطرنشان شده است: انتفاضه ملت مقاوم فلسطین در قدس و كرانه باختری، انتفاضه حق و حقیقت است و همه امت وظیفه دارند مسئولیت های شرعی خود را در حمایت از این انتفاضه و ادامه آن با بهره گیری از تمام راه ها و شیوه های ممكن برعهده بگیرند.
در این بیانیه با دعوت ازعلمای سراسر جهان برای توجه و اهتمام جدی به آگاهی بخشی به ملت ها در خصوص خطرهای مرحله كنونی، از ایثارگری های جوانان شجاع فلسطین و زنان و مردان مقاوم كه برای دفاع از مسجد مبارك الاقصی و كرامت امت و مقدسات فداكارانه در صحنه حاضر می شوند، تقدیر شده است.
در ادامه این بیانیه ، در خصوص خطر فتواهای فتنه انگیز كه برادران دینی را به جان هم انداخته و باعث ویرانی كشورهای اسلامی از لیبی تا سوریه ، عراق و یمن شده ، هشدار داده شده است.
شركت كنندگان درنشست بیروت با درخواست برای پایان محاصره تحمیلی نوارغزه و اجازه سفر و رفت و آمد آزادانه اهالی غزه، خاطرنشان كرده اند كه موضع گیری در حمایت از مقاومت و انتفاضه فلسطین صرفا برای اعلام همبستگی نیست بلكه به منظور یادآوری تكلیفی است كه تمام افراد امت برای رویارویی با خطر رژیم صهیونیستی عهده دارند.
اتحادیه جهانی علمای مقاومت از جوانان امت به ویژه آنان كه در نزاع های عمیق داخلی گرفتار شده اند دعوت كرده است تا نیروها و امكانات خود را در مسیر صحیح كه همان آزادسازی فلسطین است، بسیج كنند و فقط با دشمنی مقابله كنند كه به فرموده قرآن كریم، «اشد الناس عداوة للذین آمنوا الیهود» و عقربه قطب نمای مبارزه را به نفع فلسطین تغییر دهند.
شركت كنندگان در نشست این اتحادیه با تقدیر از رسانه های غیر وابسته كه با انتفاضه ملت فلسطین همراهی كرده اند، حمله های شدید كنونی علیه شبكه المیادین را كه با هدف ساكت كردن صدای مقاومت انجام می گیرد، محكوم و با این شبكه اعلام همبستگی كردند.
در ادامه بیانیه پایانی این نشست آمده است: مسیر مقاومت و انتفاضه كه با خون مردم فلسطین هموار شده تنها راه آزاد سازی قدس و فلسطین و بازپس گیری حقوق مردم فلسطین و مقدسات است و به همین منظور باید راه های موفقیت آمیز برای همراهی با این انتفاضه شناسایی و از ابزارهای مناسب در این مسیر استفاده شود.
در خاتمه این بیانیه نسبت به خطر فتواهای جعلی مدعیان اسلام، قطعنامه ها و بیانیه هایی كه توسط سازمان ملل و كشورهای غربی و عربی صادر می شود و هدف آنها به رسمیت بخشیدن رژیم جعلی صهیونیستی در ابعاد تاریخی و سیاسی است، هشدار داده شده است.
در این نشست كه به ریاست شیخ ماهر حمود از علمای برجسته اهل سنت لبنان و رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و با حضور آیت الله محسن اراكی دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محمد علی تسخیری رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب ، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و تعدادی زیاد از علمای اهل سنت و شیعه از سراسر جهان برگزار شد، سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان از طریق ویدئو كنفرانس سخنرانی كرد.
در این نشست شیخ نافذ عزام عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم از طریق ویدئو كنفرانس از غزه سخنرانی كرد.
شیخ احمد الزین رییس هیات امنای تجمع علمای مسلمان، عبدالعزیز بدرالقطان پژوهشگر كویتی، شیخ زكزاكی امام مسلمانان نیجریه، شیخ نعیم قاسم معاون دبیركل حزب الله، علی بركه نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در لبنان)، شیخ خالد الملا از علمای برجسته اهل تسنن عراق، زیاد نخاله و ابوعماد الرفاعی از جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شیخ خضر شحرور مدیر اوقاف دمشق، شیخ الجباوی نماینده جنبش امل، شیخ بلال شعبان، شیخ مهدی الصمیدعی مفتی عراق، شیخ مصطفی اللداوی، شیخ یحیی دیلمی ازیمن و شیخ نبیل حلباوی از سوریه از جمله شركت كنندگان و سخنرانان در این نشست بودند.
خاورم** 390** 1324