تهران -ایرنا - معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفت: كشورش آماده برقراری روابط تجاری و سرمایه گذاری‌های دائمی و همكاری‌های مستحكم با ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سریل رامافوزا» روز یكشنبه در نشست همكاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی در دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: آفریقای جنوبی با گسترش همكاری‌های خود قصد دارد موفقیت ایران در توافق هسته ای را كامل كند.
وی اضافه كرد: همه كشورهای دنیا برای ورود به قاره آفریقا از كشور آفریقای جنوبی استفاده می‌كنند و ایرانی‌ها نیز این فرصت را دارند تا با گسترش همكاری و سرمایه‌گذاری متقابل در آفریقا، زمینه گسترش همكاری‌های اقتصادی خود در این قاره را افزایش دهند.
این مقام آفریقای جنوبی افزود: تهران و پرتوریا سابقه همكاری‌های تجاری و اقتصادی فراوانی با یكدیگر دارند، اما به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، سطح همكاری های دو كشور كاهش یافت.
وی ادامه داد: اكنون با توجه به توافق هسته‌ای، دیگر مانعی بر سر گسترش همكاری‌ها وجود ندارد و آفریقای جنوبی در حوزه‌های مختلف آماده همكاری است.
معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، زمینه‌های همكاری‌های این كشور با ایران را پتروشیمی، نفت و گاز، كشاورزی، محصولات شیمیایی، دارو، زیرساختی و زیربنایی، خدمات مالی و بانكی، هتلداری وگردشگری بیان كرد و گفت: ایران و آفریقای جنوبی باید سرفصل جدیدی در همكاری های دوجانبه بگشایند.
وی خاطرنشان ساخت: كشور متبوعش همواره حمایت‌های ایران را در دوران استقرار رژیم آپارتاید فراموش نكرده و پیوسته روابط سیاسی خوبی با ایران داشته و از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی دفاع كرده ‌است.
معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی افزود: امروز مصمم به گسترش همكاری‌ها در بعد اقتصادی و تجاری با ایران هستیم و حضور هیاتی متشكل از مقام های عالی آفریقا و بازرگانان بزرگ این كشور نشانگر عزم جدی ما برای گسترش روابط با ایران است.
رامافوزا، تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی (GDP) را 490 میلیارد دلار بیان كرد و گفت: ایران با داشتن 80 میلیون نفر جمعیت و با تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری، بزرگترین بازار منطقه محسوب می‌شود.
حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی در سال 2014 حدود 50 میلیون دلار اعلام شده و سطح تبادلات ایران با قاره آفریقا در این سال به حدود 100 میلیارد دلار رسید.
ایران وآفریقای جنوبی دیروز (شنبه شانزدهم آبان) در تهران سه سند و یادداشت تفاهم شامل همكاری درخصوص ایجاد مركز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه مشترك و نیز همكاری های فنی و اقتصادی امضا كردند.
نشست همكاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی با برگزاری نشست های دو یا چندجانبه بین تجار دو كشور در محل سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
اقتصام (3) ** 1559 ** 2023