شهرستان پاكدشت به عنوان نقطه خروجي استان تهران به سمت استان سمنان به دليل قرار گرفتن در مسير جاده ترانزيت امام رضا(ع) شرق كشور ، همواره با مشكل ترافيك و عبور تعداد بسياري از خودروها همراه است ، خودروهايي كه به دليل نبود كمربندي مجبورند از ميان شهر عبور كنند كه اين امر همواره باعث ايجاد گره هاي كور ترافيكي در اين منطقه مي شود.
گاه وقوع يك تصادف يا اجراي عملياتي عمراني در اين محور ترافيك هاي چند كيلومتري را ايجاد مي كند كه نمونه آن را مي توان در سيلاب شهريور ماه گذشته و ايجاد ترافيك 10 كيلومتري در اين محور مشاهده كرد.
با وجود آن كه در اكثر شهرها عبور خودروهاي سنگين از ميان شهر ممنوع مي باشد ، ولي در شهرستان پاكدشت تمامي خودروهاي عبوري از جمله ماشين آلات حمل و نقل سنگين مجبورند براي رسيدن به استان هاي شرقي از ميان شهر عبور كنند و اين در حالي است كه وجود پنج شهرك صنعتي و صدها واحد توليدي در اين شهرستان ، بر تعداد اين خودروهاي سنگين مي افزايد.
با وجود آن كه عمليات احداث كمربندي شهرستان پاكدشت از سال 90 و با اختصاص اعتباري 500 ميليارد ريالي جهت اجرا و رفع معارضان آغاز شده ، ولي با گذشت چهار سال كماكان اين پروژه نيمه تمام باقي مانده است .
بازديد وزير راه و شهرسازي و معاونان اين وزارتخانه از پروژه هاي عمراني پاكدشت اين اميد را در دل مردم زنده كرده تا با تلاش هاي صورت گرفته زمينه آغاز مجدد عمليات احداث كمربندي پاكدشت فراهم و اين پروژه مهم و ملي بار ديگر فعاليت خود را آغاز كند.
نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه گفت: براي تكميل كمربندي پاكدشت به اعتباري به ميزان بودجه عمراني20 سال پاكدشت نياز است .
فرهاد بشيري گفت: شهرستان پاكدشت به دليل داشتن شهرك هاي صنعتي فعال و نيروگاه برق شهداي پاكدشت جزو قطب هاي صنعت كشور محسوب مي شود و اين مهم ايجاب مي كند كه محورهاي مواصلاتي موجود توسعه يافته و راه هاي جديد متناسب با روند توسعه شهر ايجاد شود.
وي اظهار كرد: پاكدشت همواره با مشكل ترافيك دست و پنجه نرم مي كند و تا زماني كه كمربندي اين شهر ايجاد نشده و خودروهاي عبوري از اين شهر ، به محور كنارگذر منتقل نشوند ، اين گره كور باز نخواهد شد.
بشيري افزود: كمربندي شهرستان پاكدشت با اعتبارات استاني قابل اجرا نيست چرا كه براي تكميل آن به اعتباري معادل 20 سال بودجه پاكدشت نياز است بنابراين لازم است تا با تأمين اعتبار ويژه براي اين پروژه ملي، زمينه اجراي آن فراهم شود چرا كه بسياري از خودروهاي عبوري از اين شهرستان فقط آلودگي براي منطقه ايجاد مي كنند.
وي تصريح كرد: اجراي كمربندي 32 كيلومتري پاكدشت نيازمند عزمي جدي از سوي تمامي مسئولان و نهادهاي مرتبط است كه با جلسات موثري كه با مديران وزارت راه و شهرسازي برگزار شده، زمينه اين مهم فراهم شده است .
عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: هم اكنون كميته ويژه رفع معارضان در شهرستان پاكدشت ايجاد شده تا شرايط لازم براي جلب موافقت مالكان اراضي و معارضان پروژه فراهم شود و مهمترين مانع اجراي كمربندي رفع شود.
وي افزود: خوشبختانه بسياري از مالكين و معارضان با مسئوليت پذيري و درك صحيح از لزوم اجراي اين پروژه، براي تعيين تكليف املاك تشكيل پرونده داده اند كه با تشكيل كميته معارضان، مطالبات آنان مطابق قانون پرداخت خواهد شد و هيچ حقي از آنها ضايع نمي شود.
نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي افزود: با قول مساعد مسئولان به زودي قرارگاه خاتم الانبياء جهت احداث كمربندي پاكدشت ، در محل پروژه نسبت به تجهيز كارگاه اقدام مي كند و همزمان با رفع معارضان، عمليات اجرايي اين پروژه نيز آغاز خواهد شد.
تهرام/7254//1348
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
تهران – ايرنا – پروژه كمربندي شهرستان پاكدشت ، از جمله طرح هاي عمراني نيمه تمامي است كه از دولت گذشته تا كنون بر زمين مانده و رفع مشكل ترافيك اين شهرستان به اجرا و تكميل آن بستگي دارد.