تهران - ایرنا - 'یانگ فوچانگ' معاون وزیر خارجه چین روز سه شنبه اعلام كرد: تبادل تجاری این كشور با قاره آفریقا طی یك دهه گذشته با 10 برابر افزایش به 300 میلیارد دلار رسید.

خبرگزاری شین هوای چین در گزارشی از 'چهارمین مجمع همكاری های صنعتی چین - آفریقا' در پكن با اعلام اینكه این تبادل تجاری فقط در سال گذشته 10 میلیارد دلار بوده است، به نقل از 'یانگ فوچانگ' معاون وزیر خارجه چین پیش بینی كرد كه این رقم تا سال 2020 تا 400 میلیارد دلار نیز برسد.
وی مبادله تجاری چین با اتحادیه اروپا در سال 2014 و امسال را تا 467 میلیارد و 300 میلیون یورو و با آمریكا نیز 590 میلیارد و 68 میلیون دلار اعلام كرد و افزود: از آنجایی كه اكثر كشورهای آفریقایی رو به توسعه هستند و در ابتدای مرحله صنعتی شدن قرار دارند، دولت چین ترجیح می دهد برای كمك به این روند توسعه در آفریقا مراودات و تعامل سیاسی و اقتصادی خود با آفریقایی ها را به نفع دو طرف بیش از گذشته گسترش دهد.
به گزارش شین هوا، مجمع همكاری های صنعتی چین- آفریقا در سال 2000 راه اندازی شد و تاكنون نقش اساسی در تقریب دومین قدرت اقتصادی جهان با دومین قاره بزرگ و غنی دنیا داشته است.
اما سرازیرشدن سرمایه و نیروی انسانی از چین به آفریقا و رقابت موفقیت آمیز آنها با دیگر رقبای آسیایی، آمریكایی و اروپایی، یكی از حكایت‌های آفریقا طی دو دهه گذشته است.
آساق**1378**1392