تهران- ایرنا- شورای صدور پروانه ساخت برای چهار فیلم مجوز ساخت صادر كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان سینمایی، در جلسه اخیر شورای پروانه ساخت برای فیلمنامه های پالتو شتری به تهیه كنندگی مجید شیخ انصاری و كارگردانی و نویسندگی مهدی علی میرزایی با موضوع شناخت فضایل و تقبیح رذایل اخلاقی در جوانان (درام اجتماعی)، پهلوان خشمگین به تهیه كنندگی، كارگردانی و نویسندگی سید ضیاءالدین دری با موضوع جریان نخبه كشی در رژیم پهلوی (تراژدی اجتماعی) مجوز ساخت صادر شد.
همچنین شورای ساخت فیلم با ساخت فیلم نامه های ابد و یك روز به تهیه كنندگی سعید ملكان و كارگردانی و نویسندگی سعید روستایی با موضوع طبقه ضعیف جامعه امروز و مشكلات آن (ملودرام خانوادگی) و ماه گرفتگی به تهیه كنندگی هادی انباردار (به نمایندگی انجمن سینمای دفاع مقدس) و به كارگردانی سید مسعود اطیابی و نویسندگی مهدی آذرپندار با موضوع رویدادهای سال 88 (پلیسی معمایی) موافقت كرد.

** دستپخت شبكه یك سیما برای مخاطب
15 شهریور ماه سال جاری نخستین قسمت از مسابقه تلویزیونی «دستپخت» پخش شد و تا هفته جاری 14 قسمت از این برنامه روی آنتن شبكه یك سیما رفته و دیگر وقت آن است كه مانند هر برنامه دیگری، این مسابقه نیز به این سووال پاسخ دهد كه كدام هدف رسانه ملی را محقق می كند.
شبكه های تلویزیونی كشورمان اغلب رویكردهای تخصصی به خود گرفته اند و یا حداقل می توان گفت كه مدعی این رویكردند اما شبكه یك با شعار«شبكه یك ،شبكه هر ایرانی» انتظاراتی فراگیرتر و عام تر را نسبت به برنامه هایش در نزد مخاطبان شكل داده است.
بینندگان بر این باورند كه فیلم و سریال ، مسابقه و سرگرمی و میان برنامه و میزگردی كه از شبكه یك پخش می شود به طور قطع از استانداردهای بالاتر و با رعایت حساسیت های بیشتری نسبت به برنامه سایر شبكه های سیما ساخته و پخش می شوند.
دستپخت در نگاه اول به یك مسابقه سرگرمی می ماند كه با توجه به كمبود اعتبار اعلام شده در صدا و سیما تنها به دنبال پر كردن زمان پخش آنتن با هزینه یك حامی مالی است.
اما وقتی صدا و سیما را موظف به ارتقای سطح آگاهی عمومی در همه حوزه های زندگی بدانی و از سوی دیگر ببینی كه رستوران رفتن امروز بیشترین تفریح شهروندان به ویژه در كلان شهرهاست ، آنگاه می توان لایه های زیرینی نیز برای هدف مسابقه دستپخت تصور كرد.
این برنامه می تواند تلاشی برای ارتقای سطح آگاهی مخاطب به مهارت های آشپزی و بالا بردن سطح انتظار مشتریان از یك دستپخت خوب باشد واین برداشت چند لایه از یك مسابقه آشپزی به نوعی در سخنان سازندگان آن هم دیده می شود.
كارگردان دستپخت از منظر دیگری به همین اهداف اشاره دارد و می گوید ارتقای سطح كیفی در طیف آشپزان و بهبود سطح برنامه سازی موضوعی در صدا و سیما از اهداف مسابقه بین المللی دستپخت است.
سید وحید حسینی كارگردان دستپخت ، كارمند صدا و سیما است و سریال های مثل همیشه ، پنجره ، آرزوهای شیرین ، دفتر خانه 13 و تله فیلم های آقای مدیر ، زیر نیم كاسه ، كنارهم بخندیم و شیپورچی را در كارنامه خود دارد.
وی كه لوح برترین سریال افق رسانه را در سال 90-91 بابت سریال دفترخانه شماره 13 گرفته و پروانه زرین بهترین فیلم جشنواره بیست و هفتم كودك و نوجوان اصفهان بابت كارگردانی تله فیلم «تعطیلات دوست داشتنی» نیز بر شانه هایش نشسته است ، مسابقه دستپخت را تلاشی معرفی می كند كه تراز برنامه اش را در سطح مسابقات بین المللی از این دست ، بسته است.
حسینی به حضور داوران خارجی در كنار داوران ایرانی در مسابقه دستپخت اشاره دارد و از حضور شركت كنندگان خارجی نیز در بخش رقابت این مسابقه به عنوان مصداق رشد سطح رقابت در قواره مسابقات بین المللی یاد می كند.
وی تعریف استانداردهای بین المللی در فرآیند مسابقه دستپخت را گامی عملی برای ارتقای سطح كیفی برنامه های موضوعی سیما دانست و شركت آشپزان خارجی را در مراحل بعد سبب آشنایی مخاطبان با ویژگی های آشپزی در سایر ملل برشمرد.
اولویت رقابت در این برنامه تهیه غذای تازه و مطلوب در زمان محدود است یعنی همان چالش رستوران های بزرگ و ممتاز كه باید به مشتریان زیادی در بازه زمانی محدود خدمات دهند.
دستپخت مسابقه ای تلویزیونی است كه در مرحله مقدماتی آن11 گروه 9 نفری متشكل از شركت كنندگی كه آشپزی حرفه هستند جلو می رود و هر گروه به مدت شش روز در پخت غذاهای مختلف ایرانی ، فرنگی و ملل و انواع خورشت ها و دسر و سالاد و فست فود با رعایت محدده زمانی رقابت می كنند و در نهایت از هر گروه یك نفر برای مرحله نهایی انتخاب می شود.
به گفته امیر حسین طالبی كاشانی كه مجری طرح و مدیر تولید برنامه دستپخت است در پایان رقابت هر گروه فرد برتر راه یافته به مرحله فینال جایزه ای معادل 130 میلیون ریال مشتمل بر مجموعه لوازم كامل آشپزخانه ساخت سامسونگ را هدیه خواهد گرفت.
برگزیدگان هر گروه در بخش نهایی مسابقات به مدت 15 روز در شهرهای مختلف ایران به رقابت خواهند پرداخت و در نهایت سرآشپز سال 1394 كشور به انتخاب داوران برنامه دستپخت از بین بیش از 500 شركت كننده انتخاب خواهد شد كه دانشگاه هما به عنوان مركز تخصصی تربیت آشپز در گزینش این سرآشپزها حضور خواهد داشت.
مسابقه دستپخت با فضا سازی مدرن و رنگارنگ و تبلیغ آخرین لوازم آشپزخانه تولید حامی مالی خود تصویری پر تحرك ایجاد كرده است كه البته سرعت روند داستان در هر برنامه نسبت به برنامه قبل بهتر و سریعتر می شود اما شاید بتوان گفت كه هنوز با جذب ثابت مخاطب خود فاصله دارد.
علاوه بر سید وحید حسینی به عنوان كارگردان و امیر حسین طالبی به عنوان مدیر تولید اسامی شاهرخ معزی به عنوان تهیه كننده ، سامان گلریز به عنوان كارشناس آشپزی و چند تن از نویسندگان و ایده پردازان سیما در اتاق فكر برنامه دستپخت به چشم می خورد.
گرچه هنوز پرونده مسابقه دستپخت در سال 94 بسته نشده است اما متولیان آن از برنامه ریزی برای سال آینده نیز سخن گفته اند كاری كه شاید علاوه بر سرگرمی مخاطبان فراگیر شبكه یك سیما سبب افزایش دانش و آشنایی با چارچوب های آشپزی حرفه ای شود.
باید منتظر ماند و در پایان سال 94 علاوه بر معرفی سرآشپزبرتر ، بهترین پیتزا زن ایران و بهترین كباب زن شناخته شوند تا ارزیابی بهتری از مخاطبان این برنامه به دست آید.
فراهنگ**9157 ** 1569