تهران - ایرنا - «مالكوم ترنبل» نخست وزیر جدید استرالیا در تلاش برای بهبود روابط تیره و تار كشورش با اندونزی است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، روابط دیپلماتیك و اقتصادی دو كشور به دلیل اتخاذ سیاست های نامناسب از جانب «تونی ابوت» نخست وزیر پیشین استرالیا به پایین ترین حد خود در تاریخ مناسبات بین دو كشور رسیده است.
«مالكوم ترنبل» نخست وزیر جدید استرالیا كه با پیروزی در انتخابات درون حزبی ماه سپتامبر (شهریور) ریاست حزب حاكم لیبرال را به عهده گرفت، قصد دارد تا در فضایی كه نفوذ چین در منطقه گسترش یافته، روابط كشورش با اندونزی را به حالت عادی برگرداند.
برملا شدن جاسوسی و شنودهای تلفنی استرالیا از مقامات اندونزی، اعدام شهروندان استرالیایی در اندونزی و سیاست های سخت گیرانه «ابوت» نسبت به پذیرش پناهجویان كشور همسایه، شكاف عمیقی در روابط میان دو كشور ایجاد كرده است.
ترنبل قصد دارد تا فردا (پنجشنبه) دیداری با 'جوكو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی داشته باشد تا این اختلافات را كنار بزند.
«آرماناتا نصیر» سخنگوی وزارت خارجه اندونزی با اشاره به اینكه این دیدار فرصتی است كه هر دو طرف برای بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیك به دنبال آن بودند اظهار كرد: دیدارهای متعدد با وزیران استرالیایی و سفر یك هیات از تجار و شخص نخست وزیر به جاكارتا، نشان دهنده تلاش های دو طرف برای كاهش اختلافات است.
«آدریان ویكرز» رئیس مركز مطالعات آسیا در دانشگاه سیدنی استرالیا معتقد است كه با توجه به افزایش نگرانی ها در جاكارتا نسبت به حضور و نفوذ چین و نیز تلاش «ترنبل» برای نفوذ در حوزه آسیا، دیدار روز پنجشنبه میان رهبران دو كشور برای هر دو طرف استرالیایی و اندونزیایی كلیدی است.
وی در گفت وگو با رویترز اظهار كرد: توجه كافی از سوی اندونزی در این برهه زمانی برای نخست وزیر استرالیا مهم است و در شرایط فعلی اوضاع برای حل و فصل اختلافات میان دو كشور مناسب است.
وی افزود: این دیدار می تواند منافع احتمالی روابط اقتصادی با استرالیا را نیز به مقامات اندونزی یادآور شود.
اندونزی دهمین شریك تجاری بزرگ استرالیا و بزرگترین بازار گندم صادراتی این كشور به ارزش 917 میلیون دلار است و مقصد واردات گاو زنده و شكر از استرالیاست.
دو كشور همكاری گسترده ای در حوزه مبارزه با ترورسیم به ویژه ستیزه جویان داعش كه فعالیت خود را در خارج از خاورمیانه آغاز كرده اند، دارند.
آساق**3077**1392