به گزارش ايرنا از شبكه خبري اتاق اصناف ايران، محمدباقر مجتبايي افزود: اكنون اتاق هاي اصناف، بازرگاني و تعاون در كشور به عنوان نمايندگان بخش خصوصي محسوب مي شوند.
وي گفت: اتاق بازرگاني با 85 هزار كارت بازرگاني و 300 تشكل، اتاق تعاون نيز با 71 تشكل و اتاق اصناف با سه ميليون واحد صنفي و هشت هزار و 300 تشكل (اتحاديه) در كشور فعاليت دارند.
مجتبايي افزود: اصناف با بيش از سه ميليون واحد صنفي در چهار گروه صنوف توليدي (22 درصد)، توزيعي (45 درصد)، خدمات فني (18 درصد) و خدماتي (15 درصد) در بيش از يك هزار و 850 رسته صنفي فعاليت دارند.
وي ادامه داد: حمايت از بنگاه هاي كوچك و متوسط، آسان ترين و كم هزينه ترين مسير براي توسعه و رونق اقتصاد داخلي بوده و از چابكي بهتري براي نفوذ در بازارهاي صادراتي برخوردارند.
اين كارشناس اقتصادي، مهمترين چالش بنگاه هاي ايران از جمله اصناف را نبود استراتژي زنجيره ارزش تامين (واردات و توليد داخلي) و توزيع بين بنگاه هاي بزرگ، متوسط و كوچك، نبود توليدات صادراتي، تخصيص ندادن منابع و تسهيلات بانكي كافي، افزايش قاچاق و ضعف در تحقيقات بازار بيان كرد.
وي گفت: بيش از 500 ميليون دلار صادرات كالاهاي غيرنفتي(بدون احتساب فرش و زعفران) از محصولات صنفي است كه با احتساب بخش خدمات گردشگري مانند هتل و رستوران ها، نقش بيش از 2 ميليارد دلاري در صادرات كالا و خدمات مربوط به محصولات صنفي مي شود.
اقتصام (1) ** 1559 ** 2023
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
تهران- ايرنا - مشاور اقتصادي اتاق اصناف ايران در جمع رايزنان بازرگاني كشور گفت: مطابق آمار موجود، بيش از 95 درصد كالاهاي وارداتي و 70 درصد توليدات صنايع بزرگ كشور توسط عمده فروشان و خرده فروشان اصناف توزيع مي شود.