همدان - ايرنا - مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان همدان گفت: از سال 85 و با آغاز طرح بهسازي مسكن روستايي در اين استان 68 هزار واحد مسكن روستايي نوسازي و بهسازي شده است.

حسن ظفري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: صاحبان اين واحدهاي روستايي با نظارت نظام فني روستايي، رعايت اصول و مقررات ملي ساختمان موفق به اخذ پايان كار و استفاده از واحد مسكوني مورد نظر خود شده اند.
وي اضافه كرد: بيش از دو هزار فقره پرونده نيز در سال جاري منجر به عقد قرارداد شده كه براي اين تعداد 300 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده و 300 ميليارد ريال نيز آورده متقاضي براي تكميل واحدهاي بوده و اين ساختمان ها در حال حاضر در دست ساخت قرار دارد.
وي اظهار كرد: سهميه اين استان براي پرداخت تسهيلات بهسازي واحدهاي مسكوني اين استان در سال جاري شش هزار و 850 فقره است.
ظفري گفت: از ابتداي طرح بهسازي مسكن با هدف بهبود كيفيت ساخت مسكن، رعايت مقررات ملي ساختمان و اصول فني و مهندسي تاكنون 96 هزار 693 فقره سهميه در اختيار استان همدان قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: بر اساس سهميه تعريف شده در سطح مديريت شهرستان هاي استان 92 هزار و 131 فقره متقاضي به مديريت بنياد مسكن مراجعه ، ثبت نام و تشكيل پرونده دادند كه از مجموع مراجعه كنندگان بيش از 86 هزار و 32 فقره به بانك هاي عامل براي بررسي و عقد قرار داد معرفي شدند.
ظفري ادامه داد: در سطح استان همدان 76 هزار و 221 متقاضي واجد شرايط تاكنون با سيستم بانكي عقد داد داشتند كه از مجموع پرونده هاي منجر به عقد قرارداد با سيستم بانكي 68 هزار متقاضي از تسهيلات بهره مند شدند.
وي اضافه كرد: اين تسهيلات با سود باز پرداخت چهار درصد و دوره مشاركت مدني و فروش اقساطي 15 ساله در اختيار متقاضيان با هدف نوسازي، بهسازي و رعايت مقررات ملي ساختمان در مباحث مختلف توسط دولت قرار مي گيرد.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي همدان از مردم خواست از اين فرصت مناسب كه توسط دولت فراهم شده به منظور نوسازي ، بهسازي و رفع معضل مسكن در سطح روستاها بيشترين استفاده را ببرند.
ظفري با بيان اينكه يكي از بلاياي جدي كه كشور و استان را تهديد مي كند خطر وقوع زلزله به لحاظ وجود گسل هاي متعدد در پهنه جغرافياي كشور است گفت: پيشگيري يكي از اركان اساسي مديريت بحران در فرايند نوسازي و بهسازي است كه موجب شده قبل از وقوع سوانح و بلاياي طبيعي از جمله زلزله با مشاركت همه جانبه مردم و برنامه ابلاغي از سوي دولت در شرايط عادي خود مردم مبادرت به نوسازي و بهسازي و رعايت اصول فني كه نتيجه آن حاصل نكات دستيابي به يك ساختمان مستحكم در مقابل بلاياي طبيعي از جمله زلزله است دست پيدا كند.
وي گفت: در استان همدان 144 هزار واحد مسكن روستايي وجود دارد كه تعدادي از آن توسط مردم و بدون استفاده از تسهيلات بانكي نوسازي شده و 96 هزار واحد نيز تاكنون از طريق مركز سهميه بهسازي اختصاص يافته است.
بر اساس سرشماري سال 90 در استان همدان 174 هزار واحد مسكن روستايي شناسايي شده است كه در اين واحدها 199 هزار خانوار زندگي مي كنند.
2087/6993