تبريز – ايرنا - مشاور رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اشتغالزايي در كشور نيازمند ورود فناوري هاي نو و پيشرفته به عرصه توليد است.

به گزارش ايرنا ' محمد مرادي' شامگاه شنبه در آيين تجليل از صادركننده هاي نمونه آذربايجان شرقي افزود: نقش فناوري‌هاي نو در توسعه اجتناب‌ناپذير است و بحران صنعت خودروسازي به دليل استفاده ما از نسل دوم خودروسازي است.
وي با اشاره به دام آمريكا در آرژانتين گفت: دشمنان با تله تجاري با ما رفتار مي كنند و بايد هوشيار باشيم تا كشور را از وضعيت موجود نجات دهيم.
وي افزود: كشور آمريكا، آرژانتين را راغب به پرورش دام كرد و سپس جا خالي داد تا اقتصاد كشور آرژانتين فلج شد.
استاندار اذربايجان شرقي با قدرداني از تلاش توليدكننده ها و صادركننده هاي استان كه در جهت عزت ايران اسلامي و پويايي اقتصادي تلاش مي كنند، گفت: كار كردن در شرايط تحريم متفاوت از شرايط عادي است.
' اسماعيل جبارزاده' رقابت با تسهيلات 22 درصدي را دشوار دانست و افزود: همه موفقيت ها با وجود بسته بودن درهاي بازارهاي خارجي و تحريم هاي بانكي صورت گرفت.
وي با توجه به پيشنهاد بخش خصوصي جهت مسكوت ماندن قانون جديد مالياتي تا پايان دولت يازدهم، تقاضاي بررسي موضوع توسط نمايندگان مجلس را مطرح كرد.
وي با بيان اينكه دولت و ملت در زمان حاضر همسو هستند، گفت: دغدغه ما توسعه پايدار و تحقق اقتصاد مقاومتي است.
وي با بيان اينكه سهم درآمدهاي نفتي از بودجه كشور به 20 درصد كاهش يافته است، گفت: همه موافق قطع بودجه از منابع نفتي هستيم و تلاش دولت هم در همين راستاست.
استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينكه تشكل مردمي همچون اتاق بازرگاني به عنوان بازوان دولت هستند، پيشنهاد كرد تا در اين اتاق مجموعه اي به عنوان تحقيق و توسعه ايجاد شود تا موانع توسعه صادرات بررسي و راهكار ارائه شود.
وي گفت: اين فرصت براي صاحب نظران در بخش توليد است تا در راستاي افزايش توليد و صادرات همفكري كنند.
جبارزا ده با اشاره به راه اندازي امكانات پيشرفته پستي هاب و كارگو در استان گفت: ما استان را مهياي جهش صادراتي كرده ايم ولي بايد براي توسعه صادرات از اين ظرفيت ها استفاده بيشتري شود.
وي با تاكيد بر اينكه همه ادارات دولتي بايد كمك صادركننده ها باشند، گفت: كمك به صادركننده ها در ارزيابي مديران استان لحاظ خواهد شد.
استاندار با بيان اينكه درصدد نفوذ به بازارهاي جديد هستيم گفت: براي ورود به بازار 40 ميليارد دلاري تركيه توافق هاي لازم صورت گرفته است و بايد شركت هاي قوي تشكيل و اين وظيفه را بر عهده بگيرند.
وي گفت: بازار عراق و جمهوري آذربايجان را با توجه به ظرفيت موجود مي توانيم در اختيار بگيريم.
جبارزاده افزود: صادرات 260 ميليون دلاري شيريني و شكلات از استان در شرايط تحريم بايد در دوران پساتحريم افزايش چشمگير داشته باشد.
وي بر ضرورت مشخص شدن مشكلات صادراتي به صورت ريز تاكيد كرد و گفت: آماده حل مشكلات استاني و كمك به حل مشكلات ملي هستيم.
وي با اشاره به اينكه به دولت قول داديم كه در زمينه صادرات نمونه باشيم، خاطرنشان كرد: صادركننده هاي ما به بازارهايي نفوذ كردند كه در دست قدرت هاي بزرگ اقتصادي بود.
رييس اتاق بازرگاني صنايع و معادن تبريز هم در اين آيين با اشاره به موفقيت هاي فعالان اقتصادي استان در زمينه صادرات كالا با وجود شرايط سخت اقتصادي اظهاركرد: در اين شرايط دشوار بايد تمامي واحدهايي كه به فعاليت خود ادامه مي دهند را نمونه معرفي كنيم.
صمد حسن زاده با توجه به اينكه 18 درصد از بودجه كشور از درآمد نفت تامين مي شود، درآمد 62 ميليون دلاري يك واحد توليدي با وجود زيرساخت هايي نه چندان مناسب را نشانگر اين موضوع دانست كه مي توان سهم بخش توليد را در صادرات كشور ارتقاء داد.
وي به قوانين دست و پاگير توليد اشاره كرد و گفت: با رفع اين قوانين، فعاليت هاي صادراتي اين بخش هم تسهيل مي شود.
حسن زاده با اشاره به مشكلات واحدهاي توليدي از جمله قاچاق گفت: ورود 28 ميليارد دلار كالا به صورت قاچاق در سال 94، تراز رقابتي بسياري از واحدهاي توليدي را بر هم مي زند.
وي گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادي هستيم بايد توجه بيشتري به توسعه زيربناها داشته باشيم.
صادركننده ممتاز ملي، شرايط امن را براي فعاليت اقتصادي ضروري دانست و گفت: درآمدهاي نفتي كفاف ادامه حيات را نمي دهد و مشكلاتي در كشور وجود دارد كه موجب خارج شدن واحدهاي توليدي از گردونه توليد مي شود.
' يونس ژائله' يكي از صادر كنندگان با تاكيد بر ضرورت افزايش مهارت هاي فردي گفت: در اين خصوص، نقطه ضعف بزرگي را احساس مي كنيم و بايد شيوه آموزشي را تغيير داده و ارتباط صنعت و دانشگاه را تقويت كنيم.
وي با اشاره به تصميم هاي نادرستي كه موجب منفي شدن نرخ رشد اقتصادي شده است، گفت: صنعت ديگر توان ادامه فعاليت ندارد و در صورت تداوم اين روند واحدهاي باقي مانده هم تعطيل خواهند شد.
وي با بيان اينكه بيشترين فشار بر دوش توليد كننده هاست گفت: بايد منابع واقعي تعريف و دراختيار بخش توليد قرار گيرد.
صدقي نسب از صادركننده هاي نمونه استان با اشاره به پايين بودن ارزش افزوده براي اقلام صادراتي گفت: با خام فروشي در واقع ارزش افزوده را به ساير كشورها انتقال مي دهيم.
وي ناآشنايي به حقوق گمركي كشورهاي مقصد صادراتي، آشنا نبودن به نياز بازارهاي خارجي، تشريفات زايد گمركي، بالا بودن هزينه حمل و نقل، مشكلات افزايش قيمت و هزينه تمام شده كالا را از مشكلات صادركننده ها برشمرد و افزود: نبود مشوق هاي صادراتي هم انگيزه اي براي صادرات نمي گذارد.
صدقي نسب بر ضرورت معافيت واردات ماشين آلات مربوط به توليد و بسته بندي تاكيد كرد و گفت: ناوگان ارزان قيمت دولتي مي بايست فراهم و هزينه هاي بازاريابي كالا توسط دولت متقبل شود.
در اين آيين كه با حضور معاون علمي و فناوري رييس جمهوري برگزار شد، از يك واحد ممتاز صادركننده كشوري ( شيرين عسل ) هفت واحد صادركننده نمونه ملي و 20 واحد برتر و برگزيده صادركننده استاني تجليل به عمل آمد.
گفتني است اين 28 واحد توليدي فعال در آذربايجان شرقي در سال گذشته 60 ميليون دلار صادرات داشتند.
امسال پنج واحد صادركننده ممتاز در كشور انتخاب شد كه يكي از اين واحدها از آذربايجان شرقي بود.
3071 /3072/6183