تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

تهران- ايرنا - مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد تا زماني كه پديده‌اي به نام قاچاق وجود دارد، توسعه صنعت پوشاك و نساجي با مانع اصلي رو به رو خواهد شد. 75 درصد توليدات اين بخش به واحدهاي كوچك مربوط مي شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، گلناز نصرالهي در دوازدهمين نشست كميسيون صنعت و معدن اتاق تهران پيرامون مزايا و مشكلات صنعت نساجي در كشور اظهار داشت: اگر امكان پذير بود تا پنبه به عنوان مواد اوليه صنعت نساجي در داخل كشور توليد شود، ارزش افزوده بالايي در كشور ايجاد مي كرد.
به گفته وي، بررسي آمار واردات مواد اوليه نشان مي دهد كه در سال 1392، نخ و پارچه به عنوان كالاي واسطه‌اي نسبت به واردات الياف به عنوان مواد اوليه پيشي گرفت.
نصرالهي افزود: زماني كه ارز واردات نخ، ارز متقاضي تعيين شد، نسبت واردات الياف در مقايسه با نخ و پارچه افزايش پيدا كرد و حركت به اين سمت تداوم يافت.
اين مقام مسئو ل در وزارت صنعت اضافه كرد: بررسي ها نشان مي دهد 75 درصد توليدات پوشاك در ايران در بخش مردانه و در عين حال فرآيند ثبت برند در ايران بسيار نفس‌گير است.
وي ادامه داد: چند سال اخير اجازه يافته‌ايم روي تنوع رنگ و مد فعاليت شود و پيش از اين ساير نهادها، سختگيري‌هاي بسياري را در اين زمينه اعمال مي‌كردند.
براساس اين گزارش، سهيلا جلودارزاده، مشاور امور زنان وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست گفت: لازم است يك ستاد مقتدر كه ظرفيت‌هاي موجود توليد پوشاك را شناسايي و راه‌اندازي كند، تشكيل شود .
به گفته وي ، چنانچه نيروي ماهر دراين بخش در كشور وجود ندارد ، بايد نسبت به تربيت نيروي ماهر برنامه‌ريزي لازم صورت گيرد.
جلودار زاده گفت: توليد در بخش پوشاك و منسوجات سرمايه چنداني نياز ندارد و زودبازده است و امروز يكي از موانع توسعه صنعت پوشاك و مد در ايران، سختگيري‌هاي اداره اماكن و ساير نهادهاي متولي در اين بخش است.
براساس گزارش اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك، صنايع پوشاك و نساجي در ايران 25 هزار ميليارد تومان بازار داشته كه 17 هزار ميليارد تومان آن مربوط به پوشاك و بقيه به پارچه و فرش اختصاص دارد.
اقتصام (1) ** 1559 ** 2023