تهران - ایرنا - دبیر كارگروه سلامت و بهداشت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ایران در سال های اخیر در كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در دنیا پیشرو بوده است.

ناهید خداكرمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اهداف توسعه هزاره، همه كشورها را موظف كرده بود تا سال 2015 میلادی میزان مرگ و میر مادران باردار را به یك سوم كاهش دهند كه خوشبختانه ایران دو تا سه سال قبل از آن، به این هدف بزرگ دست پیدا كرده است.
وی تصریح كرد: گرچه اكنون میزان مرگ ومیر مادران 19 تا 20 نفر در هر یكصد هزار نفر است، اما تلاش های جدی برای كاهش همین میزان نیز در كشور از سوی ماماها و پزشكان متخصص زنان و زایمان در حال انجام است.
خداكرمی ادامه داد: نباید در این زمینه، نقش افرادی را كه در كاهش مرگ و میر موثر بوده اند نادیده بگیریم، زیرا آنها اغلب گروه زنانی بودند كه به زنان جامعه كمك كردند تا میزان مرگ ومیر كاهش یابد و آنها ماماها و پزشكان متخصص زنان و زایمان هستند.
وی خاطرنشان كرد: پس از استقرار ماماها در روستاها، شاهد كاهش مرگ و میر مادران باردار شدیم و این موضوع سرعت زیادی گرفت و استقرار پزشكان عمومی در مراكز بهداشتی و مدیریت اداره درمان پرخطر با حضور پزشكان متخصص زنان و زایمان نیز دیگر عوامل كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در كشور شد.
دبیر كارگروه سلامت و بهداشت معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری گفت: اكنون یكی از اقدامات جدی باید به كاهش عوارض ناشی از مرگ و میر معطوف شود چون در این زمینه وضعیت خوبی نداریم.
وی به اجرای طرح تحول سلامت برای كاهش میزان زایمان های سزارینی در كشور اشاره كرد و گفت: باید میزان سزارین ها در كشور كاهش یابد تا عوارض ناشی از آن نیز كمتر شود.

** هر زن یك مامای خانواده داشته باشد
خداكرمی افزود: می توان با تقویت حرفه مامایی در كشور، پروسه بارداری را به سمتی ببریم كه هر مادر باردار از یك مامای خانواده بهره مند باشد.
وی ادامه داد: درست است كه وضعیت مطلوبی در كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در كشور داریم اما باید اقداماتی نیز مانند ارائه مشاوره قبل از ازدواج به زوج های جوان در برنامه كاری مسئولان قرار گیرد و از متخصصان حوزه بهداشت باروری كه تخصص ویژه در سلامت جنسی و باروری دارند، استفاده كرد.
خداكرمی افزود: با این اقدام علاوه بر كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار، تمامی خانواده را با متخصصان بهداشت باروری از نظر سلامتی مدیریت كرده ایم.
دبیر كارگروه سلامت و بهداشت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تقویت رشته های نوپای متخصصان بهداشت باروری باید به عنوان یكی دیگر از برنامه های جدی در دستور كار مسئولان قرار گیرد تا به جایگاه واقعی خود در كاهش مرگ مادران باردار برسیم.
وی ابراز امیدواری كرد، حرفه هایی مانند مامایی، متخصصان زنان و زایمان و متخصصان بهداشت باروری بیشتر حمایت شوند زیرا این افراد بطور مستقیم با میزان مرگ مادران ارتباط دارند و از سازمان های بیمه گر هم می خواهیم كه خدمات این افراد را تحت پوشش قرار دهند.
اجتمام(4) ** 7268 ** 1071