به گزارش ایرنا در روستاهای خشك و در میان زمین های بایر اطراف اهواز ساختمان های فرسوده و به نظر متروكه ای به چشم می خورد كه با خط كودكانه ای روی درب اتاق ها یا همان كلاس، نام مدرسه نوشته شده است.
نزدیك تر كه می شویم چند چهره معصوم را در این كلاس ها می بینیم كه در فضای سرد و تاریك و روی نیمكت های فرسوده مشغول نگاه كردن معلم و سعی در فهم لغات و درس از زبان ناآشنای معلم هستند.
كودكان عرب روستاهای اطراف اهواز با معلمانی فارسی زبان سروكار دارند كه شاید حركات دست و اشاره های چشم و حالت های صورت معلم، در فهم موضوعات برای آنها راحت تر باشد تا یادگیری زبانی دیگر در فرصت بسیار اندك كلاس 45 دقیقه ای.
در كنار این محرومیت از یادگیری به زبانی قابل فهم برای كودكان، متاسفانه فقر امكانات آموزشی در این مدارس بیداد می كند و در كلاس های با قدمت 30 ساله درب و پنجره های شكسته و بخاری و كولر نداشته و روشنایی و برق، شاید روزی آمده و سقف به همین زودی ریخته در مدارس این كودكان دیده می شود.
البته دركنار این محرومیت مادی كم لطفی هایی در حق این كودكان نیز شده كه نابخشودنی است؛ دانش آموز كلاس چهارمی كه در نوشتن نام خود عاجز می ماند و با راهنمایی معلم دو حرف اول نام خود را می نویسد و در مابقی درمانده می شود.
در این بین اگر بخواهیم مقصر را پیدا كنیم نباید چشمان خود را رو به معلم ریز كنیم چرا كه بسیاری آدم های دیگر در این كوتاهی دخیل هستند.
معلمی كه نتواند ارتباط زبانی با دانش آموز خود برقرار كند خود مقصر نیست و تمام سعی خود را برای آموزش كرده است.
شاید اگر كمی هماهنگ تر و منظم تر معلمان در روستاهای خوزستان تقسیم می شدند، در آموزش مشكل كمتری پیش می آمد و هر ساله نتایج بهتری در آمار آزمون سراسری و تحصیل و آموزش خوزستان می توانستیم ببینیم.
مدرسه دو كلاسه اما دارای یك كلاس قابل استفاده بهار آزادی غیزانیه، 15 دانش آموز در پایه های اول تا ششم دارد كه پایه های اول و دوم حرف های معلم را به سختی متوجه می شوند و پایه های چهارم تا ششم هم به دلیل تغذیه نامناسب هوش ضعیفی دارند.
معلم این مدرسه می گوید: قرار بود سرانه دانش آموزان به حساب معلم آموزگار واریز شود اما متاسفانه این مبلغ بسیار ناچیز هنوز به حساب معلمان واریز نشده است.
در مدرسه دیگری در روستای ابوكبیریه نیز 25 دانش آموز در پایه های اول تا پنجم تحصیل می كنند كه كتابی روی میز این دانش آموزان دیده نمی شوند و تنها دو دانش آموز كلاس پنجم قادر به نوشتن نام خود هستند.
كلاس این دانش آموزان كه به دخمه ای تاریك با دیوارهای كنده شبیه است هیچ نوری برنمی تابد و در انتهای كلاس دانش آموزان پشت نیمكت ها دیده نمی شوند كه تنها كار آنها خریدن كتاب با قیمت 200 تا 350 هزار ریالی در ابتدای سال و تحمل سرما و گرما در فصل مدارس و پاره كردن كتاب ها و بازیگوشی و در كلاس هیچ متوجه نشدن است.
پس از آن سری به یكی از مدارس كانكسی در روستای دیگری می زنیم كه از روستاهای كم جمعیت تر است و دانش آموزان كمتری در این مدرسه تحصیل می كنند.
10 دانش آموز این مدرسه در پایه های آخر ابتدایی تحصیل می كنند كه به نظر سال آخر تحصیل این دانش آموزان است چرا كه برای تحصیل دوره متوسطه باید به روستای مركزی بروند كه بسیار بدمسیر و تقریبا دست نیافتنی برای این كودكان است.
بخشدار بخش غیزانیه اهواز به خبرنگار ایرنا می گوید: در این روستاها بیش از 70 درصد مدارس بسیار فرسوده و قدیمی هستند كه بعضی سابقه ای بیش از 30 دارند.
شاهین هاشمی می افزاید: در این بخش سه مدرسه در حال ساخت است كه هنوز آماده بهره برداری نشده اند.
وی ادامه می دهد: یكی از مشكلات مهم در این مدارس و بحث آموزش، نداشتن نمایندگی آموزش و پرورش مستقل در بخش غیزانیه است كه مدارس این بخش زیر نظر آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز قرار دارد و این یك ضعف است.
هاشمی با بیان اینكه مشكلات و كمبودها ناشی از نداشتن این نمایندگی آموزش و پرورش است، می گوید: قرار است كانكس هایی از طرف اداره كل نوسازی مدارس خوزستان برای برخی روستاهای این بخش اختصاص داده شود كه این كانكس ها هیچ امكانات دیگری ندارند و برای تهیه سامانه سرمایشی و گرمایشی آنها باید به شركت های نفتی و دستگاه های دیگر روی آوریم.
بخشدار غیزانیه ادامه می دهد: هیچ سرانه ای به آموزش و پرورش نمی دهند و تمام اقدامات و امكانات مدارس از محل اعتبارات دهیاری ها تهیه می شود.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز نیز در این باره می گوید: در برخی روستاها كانكس هایی برای تحصیل دانش آموزان مستقر، و برخی مدارس كانكسی نیز به ساختمان منتقل می شوند كه این هفته آیین كلنگ زنی این مدارس برگزار می شود.
سید بهادر موسوی می افزاید: كلاس های دو زبانه برای دانش آموزان این بخش برگزار شد اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن این كلاس ها به صورت كامل تشكیل نشد و با اعتبار كم این كلاس ها یك ماهه برگزار شد.
وی خاطرنشان می كند: برای تامین روشنایی مدارس روستایی 45 كنتور برق سه فاز خریداری شد كه هنوز نصب نشده و هشت كنتور آن در دست كار برای هماهنگی با اداره برق و نصب در مدارس است.
متاسفانه نداشتن ناحیه آموزش و پرورش خاص این بخش موجب اهمال در رسیدگی به وضعیت امكانات آموزشی دانش آموزان در این مدارس شده و شاهد ترك تحصیل بسیاری از میان دانش آموزان روستاهای اطراف اهواز هستیم.
یكی از دهیاران این روستاها می گوید: در میان ساكنان این روستاها تعداد انگشت شماری تحصیلات آنها تا دوره متوسطه است و بقیه تحصیلات ابتدایی دارند كه به دلیل فاصله گرفتن از خواندن و نوشتن همین سواد كم نیز از یادشان می رود.
علی بالدی می افزاید: در بسیاری از شركت های نفتی اطراف این روستاها، بسیاری از روستاییان به دلیل نداشتن سواد و مدارك تحصیلی قادر به اشتغال در این شركت ها نیستند.
وی ادامه می دهد: همچنین كشاورزی از شغل های غالب در این روستاها است كه كشاورزان به دلیل نداشتن سواد و به روز كردن اطلاعات كشاورزی خود با وجود زمین های بسیار حاصلخیز قادر به رونق كشاورزی در این روستاها نیستند.
با كمی همت در این روستاها می توان شاهد بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان و پیشرفت های بسیاری در زمینه های مختلف روستاییان باشیم.
7148/ 6037
گزارش از هنا نیسی
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
اهواز- ایرنا- در بخش غیزانیه اهواز بیش از 90 روستا وجود دارد كه حدود 15 روستا خالی از سكنه شدند و در 75 روستای دیگر محرومیت های آموزشی در كنار دیگر محرومیت ها كه موجب مهاجرت روستاییان از روستاهای خود شده، موجب ترك تحصیل دانش آموزان می شود.