شيراز- ايرنا- مي گويند كتاب بوستان زندگي است، كتابداراني كه يار اين يار مهربان هستند،جهاني از بوستان هاي مختلف در برابرشان گشوده است كه مردم را براي رسيدن به روشنايي و نور به گلستان كتاب هدايت مي كنند اما خود گمشده هايي در لابه لاي كتاب زندگي هستند.

كتابداران كه عليرغم وجود مشكلات خود را در پشت لبخند و آرامش هميشگي پنهان مي كنند تداعي كننده انسان هاي آرام هستند، تا بتوانند با روي گشاده كتاب اين ميراث و هديه ارزشمند الهي رابه مردم هديه دهند.
كتابداران خود را پيوند دهنده بين مردم و كتاب و كتابخانه ها و تاثيرگذاران در زمينه كتابخواني در جامعه مي دانند و به اين دليل،شناخته شدن شغلشان به عنوان مشاغل مهم و حساس را نيز حداقل خواسته خوبش تلقي مي كنند.
كتابداران از جمله قشرهايي هستند كه با وجود مشكلات فراوان شغلي، خدمت فرهنگي خود را به عموم مردم ارائه مي كنند و با معرفي و جذب افراد به سمت كتاب در واقع هدايتگر بشر هستند.
كتابداران به دليل ارتباط نزديك با كتاب، به عنوان الگوهاي فرهنگي در جامعه مطرح هستند و برخورد يك كتابدار به حدي مهم است كه مي تواند در جذب افراد به كتابخواني و مطالعه مستمر آنها تاثيرگذار باشد يا آنان را از كتاب دور كند لذا كاهش مشكلات و تامين امنيت روحي، رواني و جسمي كتابداران به عنوان يكي از اقشار حساس در جامعه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
چند كتابدار در گفت و گو با خبرنگار ايرنا رويكرد جديد كتابخانه هاي عمومي كشور و استان فارس را نويدي بر رونق كتابخانه ها، كتابخواني و گره گشايي از مشكلات خود مي دانند.
اين افراد معتقدند كه به كتابداري به عنوان يك شغل بر اساس علاقه روي آروده اند .
*** كتابداري در ايران مظلوم است / كتاب بايد خوانده شود
كتابدار شهرستان خرامه استان فارس كه امسال به عنوان نمونه كشوري انتخاب شده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: رشته كتابداري و اطلاع رساني در كشور ما بسيار مظلوم است و يكي از عوامل براي پيشرفت و ترغيب در رشته كتابداري، علاقه شخصي من به كتاب و ايجاد دغدغه درباره كتاب و كتابخواني در بين خانواده هاست.
مجتبي شيرواني افزود: عمده مخاطبان و مراجعه كنندگان كتابخانه هاي جوانان و نوجوانان هستند كه بيشتر مراجعه هاي ما براي كتاب با موضوع هاي ادبي و رمان است.
وي بيان كرد: متاسفانه مشكلي وجود دارد كه خود كتابخانه ها دخالتي در انتخاب كتاب ها بر اساس درخواست و نياز مخاطبان خود ندارند و ما به اجبار بايد كتاب هاي ارسال شده به كتابخانه را به متقاضيان ارائه دهيم كه اين امر باعث دلزدگي و دلسردي مخاطبان ما در مراجعه به كتابخانه ها مي شود.
او اظهارداشت: اگر كتاب هاي مورد نظر و درخواستي كتابخانه ها تامين و بر اساس سليقه مخاطب به هر كتابخانه داده مي شد تاثير بسزايي در جذب علاقه مندان به كتابخانه ها و كتابخواني داشت.
شيرواني اضافه كرد: دوست دارم كتاب خوانده شود و استفاده شود حالا اگر به كتاب ضربه وارد شود يا گم شود مشكلي نيست و يك كتاب ديگر به متقاضي مي دهم.
اين كتابدار كتابخانه شهرستان خرامه ادامه داد: با فعاليت هايي كه در كتابخانه ها انجام مي دهم تلاش مي كنم كتاب و كتابخواني به يك دغدغه در خانواده ها تبديل شود و در سبد خانوار ها در استان قرار گيرد.
وي عنوان داشت: كتاب يك ميراث ماندگار براي همه است كه اميدوارم همه مردم به اهميت و ارزش كتاب پي ببرند.
شيرواني افزود: معتقدم بحث تبيين فرهنگي كتاب و كتابخواني بايد از پايه در افراد سرمايه گذاري شود و خانواده ها با همكاري آموزش و پرورش اين بحث را در فرزندان خود نهادينه كنند.
وي بيان كرد: بايد كتاب خواني از كودكان در مهدكودك ها و دانش آموزان در مدارس انجام شود و ساعات و درسي با عنوان كتاب خواني تهيه شود كه با اين اتفاق شاهد نهادينه سازي كتاب خواني به عنوان يك فرهنگ در جامعه خواهيم بود.
او اظهارداشت: انجام كارهاي تبليغي جذاب با هدف سوق مخاطب به سمت كتاب و دنبال كردن كتابخواني و استفاده از كتابخانه مي تواند در فرهنگ سازي كتابخواني در جامعه موثر باشد.
شيرواني كه طرح هاي مختلفي در زمينه رونق كتاب و كتابخواني ارائه كرده است اضافه كرد: طرح هايي را براي ترغيب اقشار مختلف مردم به كتاب و كتابخواني ارائه دادم كه بسياري از آنها در شهرستان خرامه اجرا شده است.
وي ادامه داد: طرح ترغيب كتاب با راهپيمايي كودكان كتاب دوست، از مدرسه تا كتابخانه، اصناف كتابخوان، ارزيابي مديران و هر شهروند يك كتاب در شهرستان خرامه اجرا شده است كه هر يك از اين طرح ها با جذابيت هاي ويژه اي گروه هاي مختلفي راتحت پوشش قرار دادند.
اين كتابدار نمونه كشوري عنوان داشت: به عنوان مثال در طرح هر شهروند يك كتاب، قفسه ها و ايستگاه هاي كتاب در برخي از مكان هاي شهرستان با كتاب هاي بلااستفاده و اهدايي مردم برپا شد كه در اين طرح يك توريست دانماركي سه كارتن كتاب و يكي از مسئولان شهرستان سه هزار جلد كتاب به كتابخانه اهدا كرد.
شيرواني افزود: طرح ارزيابي مديران نيز با همكاري فرمانداري شهرستان خرامه اجرا شد كه در اين طرح كتاب هايي به مديران و روساي ادارات شهرستان معرفي مي شد و بعد از مطالعه آزمون هايي توسط كتابخانه هاي عمومي شهرستان برگزار مي شود و مديران با نمره هاي بالا تشويق و مديران با نمره هاي كمتر فرماندار شهرستان قرار مي گرفت كه اين طرح نيز علاوه بر جذابيت با استقبال مديران شهرستان روبرو شد.
وي بيان كرد: طرح اصناف كتابخوان نيز با ارائه تسهيلاتي از جمله ارائه پروانه هاي رايگان به شركت كنندگان در آزمون هاي كتابخانه هاي عمومي شهرستان و طرح هاي مطالعه برگزار و مورد استقبال قرار گرفت.
او عمده ترين مشكل كتابداران كتابخانه هاي عمومي را مسايل مالي، رفاهي و معيشتي عنوان كرد و اظهارداشت: كاش تدابيري انديشيده شود و كتابداران نيز به عنوان كارمندان ديگر ادارات ديده شوند و امتيازات ما نيز مانند ديگر كارمندان در كشور باشد.
شيرواني اضافه كرد:كتابداران در كشور نيازمند حمايت دولت هستند تا به وضعيت مناسبي برسند و بتوانند خدمات مناسبي را به بخش فرهنگ دوست جامعه ارائه كنند.
وي كه هشت سال سابقه فعاليت به عنوان كتابدار دارد ادامه داد: مدرك تحصيلي من كتابداري و اطلاع رساني است و اين شغل را با علاقه و عشق انتخاب كرده ام.
او عنوان داشت: تا جايي كه بتوانم به تمام اطرافيانم كتاب هديه مي كنم و كتاب هديه مي گيرم و در هر مكان و جمعي تلاش مي كنم مردم را به سمت كتاب خواندن، مراجعه به كتاب و رفع مشكلات خود با بهره گيري از كتاب سوق دهم.
شيرواني با بيان خاطره اي شيرين از كتاب افزود: در زمان دانشجويي يكي از استادهايمان كتابي را به عنوان منبع درس و آزمون معرفي كرده بود كه به سختي پيدا مي شد و من و يكي از دوستانم با سختي فراوان يك نسخه از آن كتاب را در كتابخانه پيدا كرده و آن را امانت گرفتيم.
وي بيان كرد: قرار شد اين كتاب را به نوبت بخوانيم اما دوستم اين كتاب را پاره كرد و نصف او رابه من داد و نصف ديگر را خود برداشت و قرار شد براي امتحان بخوانيم.
او اظهارداشت: موضوع پاره شدن كتاب را كتابدار كتابخانه و استاد ما متوجه شد و هر دوي ما انتظار برخورد عجيبي داشتيم اما استاد ما را تشويق كرد و گفت يك كتاب بايد حتما خوانده شود حتي اگر پاره شود.

*** رفتار كتابداران در جذب كتابخوان موثر است
زهرا ابراهيمي كتابدارورئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان ارسنجان نيز به خبرنگار ايرنا گفت:عمده مراجعه كنندگان و اعضاي كتابخانه ها نوجوانان و جوانان هستند و كتاب با موضوع هاي ادبيات، ديني، روانشناسي، هنر و سرگرمي را دنبال مي كنند.
وي افزود: رفتار يك كتابدار در جذب كتابخوان و افراد در كتابخانه ها بسيار موثر است و اگر كتاب به امانت گرفته شده توسط اعضاي كتابخانه ها با مشكل روبرو شود، كتابداران ضمن فهماندن رفتار نادرست و اشتباه به افراد بايد واكنشي از خود نشان دهند كه باعث دلزدگي و دلسردي افراد نشود زيرا وظيفه ما جذب افراد به كتابخوانه ها و كتاب خواندن است.
وي بيان كرد: با توجه به اينكه وظيفه ما كتابداران نگهداري كتاب است اما بايد طوري رفتار كنيم كه مردم به ويژه جوانان و نوجوانان به كتابخانه ها و كتابخواني جذب شوند.
ابراهيمي اظهارداشت:وجود ساختمان مناسب و استاندارد كتابخانه اي، وجود نيروها و كتابداران متخصص و با برخورد مناسب، منابع غني كتاب و برخورداري از بخش هاي مختلف كتابخانه اي از جمله بخش كودك از عوامل مهم در جذب مردم به كتابخانه هاست كه در مراجعه مستمر مردم به كتابخانه ها و كتابخواني موثر است.
وي كه امسال به عنوان رئيس نمونه اداره كل كتابخانه هاي عمومي در استان فارس انتخاب شده اضافه كرد: همچنين ارائه خدمات و تبليغات مناسب با هدف معرفي و جذب مردم به سمت كتابخانه هاي اقدامي موثر براي كتابخوان كردن مردم و رونق كتابخانه هاست كه فعاليت هاي خدماتي و تبليغي در اين زمينه نبايد منحصر به هفته كتاب باشد.
ابراهيمي ادامه داد:حمايت مسئولان از كتاب يكي ديگر از عوامل مهم در جذب عمومي مردم به سمت كتابخانه ها و كتابخواني و پيشبرد كتابخانه هاست و اين درحالي است كه امام جمعه شهرستان ارسنجان عنايت ويژه اي به كتاب دارد به طوري كه هر هفته در نمازجمعه مردم را به كتابخواني و خيران رابه اقدامات در اين زمينه تشويق و يك كتاب به مردم معرفي مي كند.
او عنوان داشت: هم اينك وضعيت مطالعه در كل كشور با معضل روبروست اما كتابخانه هاي شهرستان ارسنجان از نظر تعداد اعضاي فعال، مراجعه كننده و كتابخوان در وضعيت مناسبي قرار دارد كه آمارها در اين بخش بيانگر وضعيت قابل قبول شهرستان است.
اين كتابدار كتابخانه عمومي افزود:هم اكنون چهاركتابخانه درشهرستان ارسنجان وجود دارد كه يك كتابخانه مشاركتي ويژه نابينايان، دو كتابخانه روستايي و يك كتابخانه شهري اين شهرستان حدود هزار و 813 نفر عضو دارد.
ابراهيمي بيان كرد:عمده ترين مشكل كتابداران مسايل حقوقي- رفاهي و معيشتي است كه ارائه مزاياي دولتي و تبديل وضعيت و رسمي شدن كتابداران از مطالبات جدي اين قشر است كه انتظار داريم با جديت در كشور دنبال شود.
وي كه 14 سال سابقه كار در كتابداري دارد اظهارداشت: بر اساس علاقه در اين شغل به مردم خدمت مي كنم و بودن در كتابخانه و در جمع كتابخوان ها روحيه اي تازه به من مي دهد.
او بهترين خاطره فعاليت دوران كاري خود را راه اندازي بخش كودك در كتابخانه شهرستان ارسنجان مي داند كه حضور كودكان اعضاي كتابخانه و اجراي برنامه هايي از جمله قصه خواني گروهي، شعر خواني گروهي، مسابقات نقاشي و كاردستي براي بچه ها خاطرات شيريني را براي اورقم زد.
*** ترويج كتابخواني بايد از كودكان آغاز شود
يكي از كتابداران كتابخانه عمومي رئيسي اردكاني در شيراز نيز به خبرنگار ما گفت: ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني بايد از پايه و از كودكان آغاز شود زيرا افراد با كتاب انس مي گيرند و تاثير اين كار در بزرگسالي، جامعه و خانواده ها قابل مشاهده است.
سعيده حسيني با اشاره به راه اندازي بخش تخصصي كتابخانه كودك در كتابخانه هاي عمومي استان افزود: راه اندازي بخش كودك در كتابخانه هاي استان يك جهش و اتفاق مبارك و ارزشمند در حوزه كتابخانه هاي عمومي در استان است كه موجب رونق كتابخانه ها شده است.
وي بيان كرد: مردم ما علاقه مند به كتابخواني و مطالعه هستند اما در شرايط امروزي به دليل گرفتاري هاي اجتماعي وفضاي مجازي، اوقات كمي را به مطالعه اختصاص مي دهند كه فعاليت هاي كوتاه مدت براي جذب مردم ب كتابخواني و مطالعه بسيار تاثيرگذار است.
حسيني كه امسال به عنوان كتابدار نمونه استان فارس انتخاب شده، اظهارداشت: سيستم باز كتابخانه ها يكي از عوامل مهم در جذب كتابخوان به كتابخانه هاست كه باعث مي شود مردم با مراجعه به قفسه ها، با كتاب هاي ديگري آشنا مي شوند.
وي اضافه كرد: همچنين اگر تدابيري انديشيده شود كه منابع كتابخانه اي بر اساس نياز اعضا و مخاطبان كتابخانه ها در هر استان تامين شود ، در جذب مخاطب بسيار تاثيرگذار و بهتر است.
او ادامه داد: با اجراي اين طرح كتابهاي موجوددر كتابخانه ها بر اساس نياز مخاطبان تامين مي شود و كتاب ها بيشتر خوانده مي شود.
حسيني عنوان داشت: حمايت مسئولان، كارهاي فرهنگي و تبليغي و اجراي طرح هاي مختلف در زمينه كتاب به جذب افراد به كتابخواني و مطالعه بسيار تاثيرگذار است و در مدت زمان اخير در استان فارس با اجراي طرح هاي مختلف موج مناسبي ايجاد شده كه همه مردم را با مسايل مربوط به كتاب درگير كرده و كتابخانه هاي استان رونق گرفته است.
وي با اعلام رضايت از حمايت مسئولان كشوري و استاني از كتابخانه هاي عمومي و كتابداران استان افزود: هم اكنون قشر كتابدار در كشور بسيار مظلوم هستند و حمايت هاي دولتي، مسايل حقوقي و مزايا و امكانات همانند كارمندان ديگر ادارات از مطالبات و خواسته هاي اين قشر است.
او بيان كرد: هرچه مشكلات كمتر شود، كارايي و بهره وري نيز بيشتر مي شود كه اميدواريم حمايت هاي دولت شامل حال كتابداران هم شود.
وي با اشاره به متقاضيان كتاب در كتابخانه رئيسي شيراز اظهارداشت: بيشتر مراجعه كنندگان به اين كتابخانه، تقاضاي كتاب در زمينه هاي حقوق، معماري، ادبيات و رمان، كودك، روانشناسي و تاريخ را دارند كه تلاش مي كنيم در حدتوان پاسخگوي متقاضيان باشيم.
حسيني خدمت به كتاب و دوستداران كتاب را افتخار دانست و اضافه كرد: در حالي كه موقعيت هاي شغلي ديگر و شايد بهتري داشتم اما شغل كتابداري را با عشق و علاقه انتخاب كردم و خدمت به كتاب و دوستداران كتاب را بسيار دوست دارم.

*** پيگيركارهاي خلاقانه براي گسترش كتابخواني در استان هستيم
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس نيز به خبرنگار ما گفت: جلسات كارشناسي با نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ در استان فارس برگزار و برنامه هاي ويژه اي در اين زمينه در استان تدوين شده است.
سيد محمد امين جعفري حسيني با بيان اينكه در اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان هر روز منتظرجلوه تازه اي خواهيم بود افزود: به زودي دوستداران فرهنگ و كتابخواني در استان شاهد شكل گيري نهضتي عميق، شتاب مند و اثربخش در اداره كتابخانه هاي شهري و روستايي فارس خواهند بود.
وي بيان كرد: براي اجراي حركت هاي ماندگار و اثرگذار؛ نيازمند حمايت و همكاري مردم، مسئولان، تصميم گيران و تصميم سازان و رسانه هاي استان هستيم.
جعفري حسيني اظهارداشت: هم اينك كتابخانه هاي عمومي شهر شيراز در خور اين شهرستان نيست كه اميدوارم با همراهي و حمايت مسئولان فرصت مناسبي براي ارتقاي وضيت كتابخانه هاي عمومي شيراز ايجاد شود.
وي اضافه كرد: برگزاري كارگاه هاي تخصصي مهارت هاي شغلي و حرفه اي و ارتقاي توانمندي هاي جامعه كتابداران فارس براي تعالي هر چه بيشتر نهاد فرهنگي استان اولويت ما در كتابخانه هاي عمومي است .
او ادامه داد: افتتاح كتابخانه ها و مراكز مطالعاتي ويژه كودكان در شهرستان هاي استان و زيبا سازي بخش هاي كودك و نوجوان كتابخانه هاي شهري و روستايي سرآغاز حركتي تازه و ماندگار در عرصه فرهنگ مطالعه استان است.
جعفري حسيني عنوان داشت: در آينده نزديك شاهد راه اندازي و افتتاح كتابخانه هاي تخصصي كودك با زيربناهاي مفيد و موثر و زيباسازي و تصويرسازي هاي بومي و تخصصي در استان خواهيم بود.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس افزود: هم اينك بيش از 103 هزار نفر از مردم استان فارس در 206 كتابخانه هاي عمومي اين استان عضو هستند و از خدمات كتاب و كتابخواني بهره مي گيرند.
وي گفت: آمار كشوري حدود 20 دقيقه مطالعه روزانه در فارس تاسف بارتر و حدود شش دقيقه است كه بايد هر كس راهكاري دارد با تمام وجود براي كتابخوان كردن مردم به ميدان بيايد.
جعفري حسيني اظهارداشت: مشكلات سخت افزاري در حوزه كتابخانه در فارس بيداد مي كند و از نظر ميزان سرانه فضاي كتابخانه اي از چشم انداز بيست ساله عقب هستيم.
وي اضافه كرد: شناسنامه استان فارس فرهنگي، هنري و تمدن غني و نه راه و برج سازي است لذا مديران استان بايد همت كنند و آستين ها را براي استفاده از اين مزيت بزرگ در مسير توسعه بالا بزنند نه ان را به حاشيه برانند.
او با بيان اينكه كتابخانه ها محل امني براي اهالي فرهنگ و كتابخوان ها هستند و درهاي ان به روي همه باز است ادامه داد: نگاه مديران شهرستان ها تا حد زيادي نسبت به كتابخانه ها عوض شده است و اميدواريم كتابخانه سازي و رونق مطالعه به يك اولويت در فضاي تصميم سازي كلان بدل شود
جعفري حسيني عنوان داشت: انقلاب بزرگي در بخش كودك كتابخانه هاي فارس در حال شكل گيري است چرا كه نهادينه كردن مطالعه بايد از مدارس ابتدايي و كودكستان ها آغاز شود.
وي با اشاره به مشكلات كتابداران و تحولات در اين بخش افزود: در سالهاي گذشته كتابداران از نظر معيشتي در شرايط مطلوبي قرار نداشتند و با وجود اتفاقات خوب دو سال اخير هنوز اين شرايط ايده آل نيست.
او بيان كرد: كتابداري، حرفه اي تخصصي و حساس در حوزه فرهنگ به شمار مي رود و نگاه دست چندمي به آن ساده انگارانه و ناشي از عدم شناخت فرهنگ است.
جعفري حسيني اظهارداشت: كتابداران روستايي در كتابخانه هاي خود كاري شبيه حماسه مي كنند و برخي بار كارهاي فرهنگي روستاي خود را هم به دوش مي كشند.

*** نشست كتابخوان ها، اقدامي براي رونق مطالعه
وي نشست هاي كتابخوان ها را كه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور راه اندازي كرده سرفصل جديدي براي فعاليت هاي ترويجي در حوزه كتابخواني دانست و اظهارداشت: در اين نشست ها، كتابداران و كتابخوان ها، كتاب هايي كه مطالعه كرده اند به علاقه مندان معرفي مي كنند .
او اضافه كرد: تا كنون 13 نشست كتابخوان در استان فارس برگزار شده است كه پس از استقبال گسترده از نشست كتابخوان عشايري، نشست كتابخوان روستايي و نشست كتابخوان دانش آموزي و دانشجويي نيز در دستور كار قرار گرفته كه به زودي شاهد برگزاري آن در نقاط مختلف استان فارس خواهيم بود.
جعفري حسيني ادامه داد: تمركززدايي و توسعه متوازن كتابخانه هاي استان فارس، امري ضروري و از اولويت هاي اداره كل كتابخانه هاي فارس است و شايد در برخي از نقاط به لحاظ زيرساختي شرايط مطلوبي وجود نداشته باشد اما از نظر نرم افزاري بايدبهترين خدمات كتابخانه اي ارائه شود زيرا براين باوريم كه همه مردم حتي در مناطق دور افتاده بايد بتوانند از امكانات مطلوب كتابخانه بهره مند شوند.
*** گراميداشت هفته كتاب در فارس
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس ادامه داد: به مناسبت هفته تكريم كتاب، كتابخواني و كتابدار حدود 520 برنامه فرهنگي در نقاط مختلف استان فارس برگزار شد كه دراجراي اين برنامه ها با استقبال كم نظير و مشاركت مردم روبرو شديم.
وي اضافه كرد: اين برنامه ها از چهارشنبه 20 آبان ماه با تجديد ميثاق كتابداران با حضرت شاهچراغ (ع) آغاز شد و تا روز 27 آبان ماه با اجراي برنامه هاي مختلف ادامه داشت.
جعفري حسيني عنوان داشت: نواختن زنگ كتاب در 210 آموزشگاه و مدرسه در اين استان، برگزاري همايش تخصصي كتابداري ودانش شناسي ويژه كتابداران فارس و برگزاري نشست هاي كتابخوان دركتابخانه هاي اين استان از جمله برنامه هايي است كه براي هفته تكريم كتاب، كتابخواني و كتابدار در استان اجرا شده است.
وي افزود: افتتاح شش كتابخانه نهادي و دو كتابخانه مشاركتي شهري و روستايي،تهيه و اجراي سرود ملي كتابداران توسط دانش آموزان شهرستان آباده، رونمايي از30 عنوان كتاب نويسندگان استان فارس، برگزاري 43 جلسه نقد و بررسي كتاب و تقدير از خادمان كتاب بخش ديگري از ويژه برنامه هايي است كه در هفته ياد شده اجرا شده است.
او گفت: همچنين به مناسبت بزرگداشت هفته كتاب، كتابخواني و كتابدار، عضويت در كتابخانه هاي عمومي اين استان در روز بيست و چهارم آبان ماه 94 براي همگان رايگان اعلام شد كه مردم در اين روز با مراجعه به 206 كتابخانه عمومي موجود در استان فارس به صورت رايگان عضو كتابخانه شدند.
جعفري حسيني با بيان اينكه اميدواريم با اين اقدام فرهنگي شاهد افزايش شمار كتابخوان ها در اين استان باشيم بيان كرد: تلاش ما بر عضو شدن نسل جوان و به ويژه كودكان در كتابخانه ها و آشنايي آنان با كتاب و كتابخواني است و اميدواريم آشنايي با كتاب از سن پايين، موجب افزايش ميزان سرانه مطالعه در اين استان شود.ك/4
3002 /1876