تهران - ایرنا - به عقیده آگاهان سیاسی، تلاش طالبان برای تصرف یومگان دراستان بدخشان افغانستان وهم مرزبا تاجیكستان و سه بار سقوط این شهرستان درطی كمتر از 10 ماه، بخاطر موقعیت استرات‍ژیك آن برای عملیات خرابكارانه و تهدیدهای امنیتی در كشورهای آسیای میانه و روسیه است.

برخی مقامات سیاسی افغانستان پس از بالاگرفتن پرسش‌های زیاد در مورد اینكه چرا گروههای تروریستی داخلی وخارجی در10 ماه گذشته برای سومین بارشهرستان یومگان بدخشان را تصرف كرده‌اند می‌گویند كه این شهرستان ازموقعیت جغرافیایی برخوردار است و از همین رو گروه طالبان به این منطقه چشم دوخته‌اند.
به نظر آنها طالبان می تواند با تصرف یومگان به آسانی به دیگر شهرستان های این منطقه دست یافته وهمچنین مرز تاجیكستان را به كنترل خود درآورد.
این سخنان درحالی به میان آمده‌است كه روز پنجشنبه هفته گذشته برای بار سوم گروه طالبان مركز شهرستان یومگان بدخشان را به تصرف درآوردند.
طبق گزارش‌ها در درگیری‌ها میان نیرو‌های دولتی افغان و طالبان در این منطقه از هر دو طرف دهها نفر كشته و زخمی شده‌اند.
وزارت دفاع افغانستان هم گفته ‌است كه تلاش‌ها برای بازپس گیری این منطقه جریان دارد.
«​زكریا سودا» یك نماینده استان بدخشان در مجلس افغانستان می‌گوید كه جنگجویان خارجی تلاش دارند كه با تصرف یومگان و دیگر شهرستان های بدخشان و بیش‌تر كشورهای آسیای میانه و روسیه را با تهدید‌های امنیتی روبرو سازند.
وی دراین رابطه به یك رسانه محلی تاجیكستان گفت: «این كه چرا جنگجویان خارجی این نقطه را انتخاب می‌كنند، نظر من این است كه اینجا بدخشان با تاجیكستان، پاكستان و چین هم مرز است و این بسیار نقطه مهم است.
وی تصریح كرد:«تروریستها از قرقیزستان، ازبكستان و تاجیكستان در بدخشان حضور دارند و می‌توانند كه یك تهدید برای مرزهای تاجیكستان باشند. بنابراین آنها این نقطه خیلی مهم را انتخاب كرده‌اند.»
به گفته این نماینده پارلمان افغانستان رهبری عملیات نظامی با هدف سقوط كامل بدخشان را بیش از 400 تروریست خارجی در دست دارند.
این نماینده مردم بدخشان نگران است كه حضور بیش از یكهزار و 500 جنگجو در بدخشان سبب شود تا بیشتر از 50 درصد خاك این استان از كنترل دولت خارج شود.
«نیلوفر ابراهیمی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان ازاستان بدخشان افغانستان به یك رسانه تاجیكی گفت كه شهرستان یومگان از جایگاه ویژه استراتژیك دربدخشان برخوردار است و بنابراین طالبان و دیگر گروههای تروریستی به كنترل درآوردن دائمی آن چشم دوخته‌اند.
وی افزود:این شهرستان ازنگاه جغرافیایی موقعیت استراتژیك دارد.به این معنی كه وقتی ناامنی در یومگان رخ دهد به طور مستقیم به شهرستان های دیگر نظیر جرم، بهارك و در نهایت شهر فیض‌آباد كه با یومگان در ارتباط هستند تأثیر دارد.»
این نماینده پارلمان افغانستان همچنین گفت كه جنگجویان داخلی و خارجی كه وابسته به واحدهای اطلاعاتی كشور‌های منطقه هستند تلاش دارند تا با تصرف كامل استان بدخشان افغانستان دامنه فعالیت‌های خرابكارانه خود را به كشور‌های آسیای میانه گسترش دهند.
به گفته مسئولان محلی، یومگان، تگاب، قشم، وردوج، یفتل، راغستان، درایم، ارگ وتشكان، اشكاشم، جرم، بهارك، زیباك و یفتل پائین و بالا از جمله مناطق استان بدخشان هستند كه در حال حاضر یا تحت كنترل مخالفان و یا هم با تهدید‌های جدی امنیتی روبرو هستند.
اخیرا مسكو ازتجمع اعضای گروه‌های تروریستی بخصوص گروه افراطی داعش در مرز‌های تاجیكستان و تركمنستان ابراز نگرانی كرده‌ است.
افغانستان با تاجیكستان حدود یكهزار و400 كیلومتر، تركمنستان 744 كیلومتر‌ و ازبكستان137 كیلومتر مرز مشترك دارند.
رسانه ها از قول «انتالی انتان‌اف»معاون وزیردفاع روسیه نوشتند كه در افغانستان نفوذ گروه داعش رو به افزایش بوده و هم اكنون این گروه از 35استان این كشور در 25 استان فعال است وتجمع اعضای این گروه در مرز‌های تاجیكستان وتركمنستان ما را نگران كرده است.
به گفته انتان‌اف هم اكنون در صف گروه داعش كه فعالیتش در روسیه و كشور‌های آسیای میانه ممنوع اعلام شده ‌است حدود 30 هزار شهروند خارجی از جمله شهروندان روسیه، تاجیكستان، ازبكستان، قرقیزستان و قزاقستان حضور دارند.
آساق**1663**1590