به گزارش ایرنا، تحقق برنامه راه ابریشم جدید كه در سال 2013 میلادی از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد، نیازمند اجرای طرح های مختلف زیربنایی زیادی از جمله حمل و نقل ریلی و جاده ای است و ایران به عنوان كشوری كه می تواند نقش مهمی در این طرح داشته باشد، همواره مد نظر طرف چینی بوده و آنان نسبت به این موضوع بارها اذعان كرده اند.
در صورتی كه خط آهن جدید تندرو چین ایجاد شود بسیاری از مشكلات مربوط به خطوط آهن فرامرزی كشورها نیز حل می شود و یك خط ریلی واحد و استاندارد میان چین و كشورهای آسیای غربی و مركزی شكل خواهد گرفت.
طرح مذكور هفته گذشته در جریان همایش «جاده ابریشم» انجمن مهندسان چین رونمایی شد اما امروز رسانه ای شده است.
بر اساس پیشنهادهایی كه در این راستا مطرح شده است با احداث این خط آهن شهر «ارومچی» مركز استان مسلمان نشین «سین كیانگ» در شمال غرب چین با خط آهن به ایران و شهر تهران مرتبط می شود.
روزنامه چاینا دیلی چین امروز - شنبه - در گزارشی اعلام كرد كه خط آهن از شهر ارومچی آغاز می شود و به سمت «آلماتی» مركز قزاقستان امتداد می یابد. سپس ادامه خط به بیشكك می رسد و پس از آن شهر تاشكند را در بر می گیرد و در مسیر خود به عشق آباد در تركمنستان می رسد و نهایتا شبكه ریلی مذكور به شهر تهران پایتخت ایران ختم می شود.
یكی از مهمترین مساله ای كه كه خط آهن ریلی مذكور كه با شبكه ارتباطی شمال شرق، جنوب غرب و روسیه مرتبط خواهد شد این است كه باید استانداردهای فنی در همه نقاط رعایت شود.
طراحان و مهندسان چینی می گویند كه استاندارد ریلی كشورهای آسیای مركزی مانند چین و استانداردهای جهانی نیست و این یك مشكل بزرگ برای پیشبرد خط آهن ریلی تندرو است كه به ایران متصل خواهد شد.
به همین سبب اكنون نمی توان كشورهای منطقه آسیای مركزی را قانع كرد كه این خطوط را جابجا كنند ولی با اجرای برنامه چین برای احداث خط آهن ریلی تندرو بتدریج این خطوط استاندارد خواهد شد.
مسیرهای ریلی شرقی ـ غربی در این منطقه آسیای مركزی و آسیای غربی سالانه می تواند ظرفیت جابجایی 100 میلیون تن كالا را داشته باشد.
در كنار اجرای طرح های ریلی قرار است ظرفیت باربری دریایی و زمینی نیز افزایش یافته و راه ابریشم دریایی نیز دوباره احیا شود. در این ارتباط مسیرهای ریلی مسافربری نیز ایجاد می شود.
قطارهایی كه مسافران را در جاده ابریشم جابجا می كنند 250 تا 300 كیلومتر در ساعت و قطارهای باربری نزدیك به 120 كیلومتر در ساعت سرعت خواهند داشت.
بحث در باره احداث خطوط ریلی در این مناطق مدت هاست در جریان است اما به دلیل نگرانی های ژئوپلتیك تك تك كشورهای منطقه، تاكنون این طرح ها اجرایی نشده است.
چین برای اجرای برنامه احیای راه ابریشم صندوقی با 40 میلیارد دلار سرمایه ایجاد كرده است.
آساق*231*1597
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
پكن - ایرنا - مسوولان احداث خط آهن تندرو چین از اجرای طرحی در برنامه «یك كمربند - یك جاده» این كشور سخن به میان آورده اند كه بر اساس آن پهناورترین كشور قاره آسیا به ایران و پایتخت آن تهران متصل می شود.