به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، محمد تهامینژاد در مراسم رونمایی از پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت كه توسط مجید عباسی طراحی شده است با اظهار خرسندی از طراحی این پوستر گفت: ما دو تعریف از سینماحقیقت در دنیا داریم؛ یكی تعریفی كه در ایران و جشنواره از آن استفاده میشود و دیگری تعریفی است كه در جهان غرب از سینماحقیقت میشود كه با تعریف آن در ایران متفاوت است.
وی ادامه داد: در ایران حقیقت را به عنوان یك امر متعالی در نظر میگیرند، اما سینما وریته در غرب به دنبال امری متعالی نیست بلكه به دنبال درك مستندساز از واقعیت است. به این عبارت واقعیت بیرونی و درك فیلمساز در غرب، سینماوریته را میسازد.
این پژوهشگر سینمای مستند تصریح كرد: در دنیای غرب حقایق به تعداد مستندسازان وجود دارد و هر حقیقتی با دیگری متفاوت است؛ اما در ایران آنچه كه سینماحقیقت به دنبال آن است، حقیقتی ثابت در مقابل حقیقت متكثر غرب است. سینماحقیقت در ایران متكثر نیست و به دنبال تعریف ثابت از حقیقت است.
تهامینژاد پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را برداشتی از سینماوریته دانست و خاطرنشان كرد: انتظار میرود سینماحقیقت در همه جای دنیا، سینمای راستگویی باشد. البته میتواند این گونه هم نباشد، وقتی ما درباره واقعیت حرف میزنیم اما فیلم واقعی نسازیم و مخاطب را فریب بدهیم.
وی ادامه داد: در ذات این سینما، صافی و زلالی به چشم میخورد. سینمای مستندی سندی است كه مردم میتوانند به آن اتكا كنند و تماشاگر به این سینما باور دارد. به نظر من در این پوستر، زلالی سینمای مستند به خوبی نشان داده شده است.
تهامینژاد گفت: متحرك بودن این سینما هم در پوستر به خوبی نشان داده شده است، اما اگر بخواهم بیشتر آن را تفسیر كنم، توجیه كردهام، چرا كه برداشت من از این پوستر همان حقیقتی است كه ممكن است با حقیقت دیگران متفاوت باشد. خود این پوستر هم میتواند جدلانگیز باشد كه بالاخره حقیقت چیست و شاید به همین خاطر است كه همه دنیا به دنبال حقیقت هستند و این حقیقت، سخت به دست میآید.
در ادامه این مراسم، دستنوشت مجید عباسی طراح پوستر نهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت توسط شهنام صفاجو قرائت شد.
در بخش از این متن آمده بود: آبی فیروزهای رنگ حقایق مسلم است. رنگ آسمان و اقیانوس تكرار محو كلمه حقیقت نشانی است بر وجه پنهان آنكه نیاز به كشف و جستجو دارد.
تكرار، سرعت، ریتم و حركت كلمه حقیقت، تداعیگر ذات سینمای مستند است و هنری است پُر جنبش و جوش.
در بخش دیگری از مراسم رونمایی پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، مرتضی رزاقكریمی قائممقام و معاون فرهنگی مركز گسترش در صحبتهایی اظهار داشت: استاد تهامینژاد به تنهایی یكی از نمادهای سینماحقیقت است. بدون اغراق ایشان از زلالترین شخصیتهایی است كه در مدت حضور در سینما دیدهام. وی تعبیر بسیار درست و خوبی از پوستر كردند، اما میخواهم صحبتهایشان را با ذكر دو نكته كامل كنم.
وی ادامه داد: اول اینكه برداشت از حقیقت در غرب و شرق متفاوت است، به این معنا كه حقیقت در شرق ریشه در فرهنگ شرقی دارد؛ فرهنگی كه همیشه به دنبال مفاهیم متعالی است. ما در سینما هم به دنبال این مفاهیم فرازمینی هستیم. نكته دوم در ترجمه این واژه است. شاید سینماحقیقت ترجمه دقیق سینما وریته نباشد. این نحوه ترجمه از حقیقت هم ناشی از فرهنگ مشرق زمین است.»
علیرضا قاسم خان معاون پژوهشی مركز گسترش هم درباره پوستر سینماحقیقت گفت: ما در تعبیر حقیقت یك انكشاف حقیقت داریم. حقیقت صورت خودش را بر ما عرضه میكند. این پوستر بخشی از حقیقت را تعبیر كرده كه قاب و چهارچوب ندارد. یعنی وقتی طراح برای آن قابی نگذاشته، در واقع این آزادی عمل را به مخاطب داده كه به حقیقت خودش رجوع و آن را كشف كند. اگر تكثری در نوع حقیقت وجود دارد، برای این است كه بخشی از آن بر هر یك از ما آشكار میشود.
مركز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی كشور، نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار حقیقت بهترین راهنماست در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد كرد.
** نمایش فیلمی با بازی داستین هافمن و مریل استریپ درایوان شمس
تهران- ایرنا- در چهارمین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی فیلم سینمایی كرایمر علیه كرایمر با بازی داستین هافمن و مریل استریپ در ایوان شمس به نمایش در می آید.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، چهارمین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی در ایوان شمس با نمایش فیلم كرایمر علیه كرایمر به كارگردانی رابرت بنتُن روز یكشنبه 8 آذرماه ساعت 10 صبح با حضور مرجان سلطانی پناه، روانشناس و محمد ناصری كارشناس سینما برگزار میشود.
در بخش نخست این نشست، پس از نمایش فیلم، محمد ناصری تحلیلی خواهد داشت بر اینكه این فیلم چگونه توانسته است در قالب تصویر مباحث مربوط به بحران های حاصل از طلاق و جدایی در خانواده را مطرح مس كند.
در بخش دوم نشست و در كارگاه روان شناسی، دكتر مرجان سلطانی پناه به بررسی و تحلیل روانشناختی محتوای فیلم با بررسی پیامدهای طلاق و جدایی برای افراد خانواده خواهد پرداخت.
فیلم كرایمر علیه كرایمر داستان مردی است كه ناگهان همسرش خانه را ترك می كند و او را با پسرش تنها می گذارد. داستین هافمن كه ایفاگر نقش این مرد است سالهاست كه غرق در كار خود شده است و كمتر به خانواده خود توجه می كند و تنها پیشرفت كاری اش برای او مهم است و كمتر به خواسته های همسرش با نقش آفرینی مریل استریپ توجه می كند.
این فیلم توانست 5 جایزه اسكار را در بخش های بهترین فیلم، بهترین كارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مكمل زن دریافت كند.
بنابراین گزارش، سینمای زندگی یك كارگاه روانشناسی همراه با نمایش فیلم است كه هدف از برگزاری این سلسله نشست ها بررسی مشكلات موجود در میان خانواده ها همچون: بحران های مرتبط میان والدین، طلاق و جدایی، مشكلات ارتباطی و درك متقابل والدین و فرزندان، اعتیاد در خانواده، تقابل نسل ها، چالش های مربوط به سنت و مدرنیسم در خانواده و... با حضور روانشناسان و ارائه راهكار در حل این معضلات است.
سلسله نشست های سینمای زندگی با شعار سینما به ما چگونه رفتار كردن را می آموزد به همت فرهنگسرای رسانه، با حمایت موسسه تصویر شهر و با همكاری رادیو همكف، ماهنامه كودك، گروه هنری پیله بهشت و فروشگاه فرهنگی باران هر دو هفته یك بار روزهای یكشنبه در ایوان شمس برگزار می شود.
حضور در این نشست ها برای عموم آزاد و رایگان است ولی به منظور بالا بردن سطح علمی برنامه، محدودیت ظرفیت وجود خواهد داشت و علاقمندان می توانند جهت هماهنگی با شماره تلفن 88015227 تماس بگیرند.
**نمایش فیلمی با بازی داستین هافمن و مریل استریپ درایوان شمس
در چهارمین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی فیلم سینمایی كرایمر علیه كرایمر با بازی داستین هافمن و مریل استریپ در ایوان شمس به نمایش در می آید.
چهارمین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی در ایوان شمس با نمایش فیلم كرایمر علیه كرایمر به كارگردانی رابرت بنتُن روز یكشنبه 8 آذرماه ساعت 10 صبح با حضور مرجان سلطانی پناه، روانشناس و محمد ناصری كارشناس سینما برگزار میشود.
در بخش نخست این نشست، پس از نمایش فیلم، محمد ناصری تحلیلی خواهد داشت بر اینكه این فیلم چگونه توانسته است در قالب تصویر مباحث مربوط به بحران های حاصل از طلاق و جدایی در خانواده را مطرح می كند.
در بخش دوم نشست و در كارگاه روان شناسی، دكتر مرجان سلطانی پناه به بررسی و تحلیل روانشناختی محتوای فیلم با بررسی پیامدهای طلاق و جدایی برای افراد خانواده خواهد پرداخت.
فیلم كرایمر علیه كرایمر داستان مردی است كه ناگهان همسرش خانه را ترك می كند و او را با پسرش تنها می گذارد. داستین هافمن كه ایفاگر نقش این مرد است سالهاست كه غرق در كار خود شده است و كمتر به خانواده خود توجه می كند و تنها پیشرفت كاری اش برای او مهم است و كمتر به خواسته های همسرش با نقش آفرینی مریل استریپ توجه می كند.
این فیلم توانست 5 جایزه اسكار را در بخش های بهترین فیلم، بهترین كارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مكمل زن دریافت كند.
بنابراین گزارش، سینمای زندگی یك كارگاه روانشناسی همراه با نمایش فیلم است كه هدف از برگزاری این سلسله نشست ها بررسی مشكلات موجود در میان خانواده ها همچون: بحران های مرتبط میان والدین، طلاق و جدایی، مشكلات ارتباطی و درك متقابل والدین و فرزندان، اعتیاد در خانواده، تقابل نسل ها، چالش های مربوط به سنت و مدرنیسم در خانواده و... با حضور روانشناسان و ارائه راهكار در حل این معضلات است.
سلسله نشست های سینمای زندگی با شعار سینما به ما چگونه رفتار كردن را می آموزد به همت فرهنگسرای رسانه، با حمایت موسسه تصویر شهر و با همكاری رادیو همكف، ماهنامه كودك، گروه هنری پیله بهشت و فروشگاه فرهنگی باران هر دو هفته یك بار روزهای یكشنبه در ایوان شمس برگزار می شود.
حضور در این نشست ها برای عموم آزاد و رایگان است ولی به منظور بالا بردن سطح علمی برنامه، محدودیت ظرفیت وجود خواهد داشت و علاقمندان می توانند جهت هماهنگی با شماره تلفن 88015227 تماس بگیرند.
فراهنگ**9246** 1569
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
تهران- ایرنا- مستند ساز پیشكسوت ایران درباره پوستر نهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: آسمان آبی در این پوستر، زلالی اندیشه را نشان میدهد.