سيدمحمد راشدي در حاشيه بهره برداري از طرح هاي رفاهي راه آهن منطقه شمال غرب كشور در زنجان به خبرنگاران ايرنا و روزنامه جمهوري اسلامي ايران گفت: در دولت گذشته كل ناوگان به بخش خصوصي واگذاري شد كه متاسفانه بخشي از اين واگذاري كارشناسي شده نبود و بخش مسافري ضربه زيادي از اين واگذاري خورد.
راشدي تاكيد كرد به جاي اينكه متوسط سن ناوگان ريلي كاهش پيدا كند، افزايش يافته است.
به گفته او، سياست دولت تدبير و اميد و اولويت برنامه هاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، توسعه شبكه ريلي كشور است.
وي افزود بهبود ناوگان ريلي و افزايش سرعت قطارها در محور شمال غرب كشور، با استقبال جمعيت سه استان منطقه روبرو خواهد شد؛ زيرا با توجه به ايمني بالاي شبكه ريلي، آن را حمل و نقل سبز مي نامند و مردم مي توانند به راحتي به دور از هر گونه خطر جاده اي از اين راه رفت و آمد كنند.
راشدي ادامه داد: در آينده مسيرهاي جديدي در اين منطقه افزايش پيدا مي كند كه توسعه شبكه ريلي به سمت اروميه، رشت و انزلي از آنهاست.
وي تاكيد كرد مسير زنجان- تهران از قطارهاي خوبي برخوردار است و افزود: قطار اتوبوسي دوطبقه از دو سال پيش وارد اين مسير شده است.
معاون امور مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: رئيس جمهوري در سفر به استان زنجان قول دوخطه كردن مسير ريلي تهران– زنجان را تا پايان دولت تدبير و اميد داد و راه آهن نيز بر همين اساس عمليات اجرايي اين طرح را آغاز كرد.
به گفته او، عمليات اجرايي در مسير كرج تا زنجان در سه مرحله انجام خواهد شد كه مرحله نخست آن از كرج تا زياران به پيمانكار واگذار و زيرسازي آن آغاز شده است.
معاون امور مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: شايد در يكي دو مرحله در فاصله هاي زماني مختلف حتي تا 160 كيلومتر در آينده براي افزايش سرعت برنامه ريزي داشته باشيم تا زمان سير قطار از زنجان به تهران به زير حداقل سه ساعت برسد.
راشدي ادامه داد: اتمام طرح اجرايي در مسير ميانه- بستان آباد- تبريز اولويت بعدي پس از دوخطه كردن راه آهن تهران– زنجان است كه با پايان اين طرح زمان سير قطارها از ميانه تا تبريز بيش از دو ساعت كاهش خواهد يافت.
معاون امور مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: ناوگان ريلي براي مسير زنجان– قزوين– كرج– مشهد بسيار قديمي بود كه با دو شركت براي تغيير اين ناوگان هماهنگي شده است.
وي افزود: شركت رجا با سرمايه گذاري بخش خصوصي واگن هايي را در دست بازسازي دارد كه اميدواريم پيش از پايان سال يك رام در مسير زنجان- مشهد و براي سال آينده نيز رام بعدي را راه اندازي كنيم.
راشدي همچنين گفت: اكنون چهار خطه كردن مسير تهران تا كرج پيش بيني شده است كه مسير دو خطه آن كامل شده و عمليات چند پل در حال انجام است و پس از پايان اين مرحله، چهار خطه شدن اين مسير محقق خواهد شد.
معاون امور مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: اميدواريم طرح چهارخطه كردن مسير ريلي از تهران تا قزوين سال آينده به بهره برداري برسد.
راشدي اعلام كرد با پايان طرح دو خطه كردن مسير تهران- تبريز، سرعت سير قطارها به زير شش ساعت كاهش مي يابد.
وي تاكيد كرد سازمان ناوگان ريلي ميانه- تهران امروز تغيير يافت و افزود: اين ناوگان قديمي و نامناسب بود و شركت ريل ترابر سبا واگن هاي تازه اتوبوسي با كيفيت بالاتري را وارد كرده است.
وي افزود: با شماري از شركت ها براي خريد و بازسازي ناوگان ريلي موجود مذاكره شده است كه تا پايان امسال در ناوگان قطارهاي منطقه شمال غرب كشور تغيير چشمگيري خواهيم داشت.
راشدي اضافه كرد: توانستيم هفته جاري قطار قزوين- مشهد را عوض كنيم كه پيش از اين چهار تخته قديمي بود. از اين پس غزال چهارتخته به مسافران خدمت رساني خواهد كرد.
7325/6085
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
زنجان- ايرنا- معاون امور مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران روز سه شنبه گفت: سياست رجا در برنامه چشم انداز توسعه، افزايش 18 درصدي سهم حمل و نقل ريلي از حمل و نقل عمومي است كه اكنون اين رقم به كمتر از هشت درصد بالغ مي شود.