مسكو - ایرنا - شبكه خبری تلویزیونی «ار ب كا» در روسیه اعلام كرد كه منابع شبه نظامی ضد سوری اعلام كردند كه خلبانان هواپیمای هدف شلیك نظامیان تركیه، هنگام فرود با چتر در رگبار مردان مسلح كشته شدند.

به گزارش ایرنا، شبه نظامیان تركمنی 2 خلبان را به گلوله بستند، به گونه ای كه پیش از رسیدن به زمین كشته شده بودند.
گزارش ها و تصاویر خبر كشته شدن خبرنگار اول جنگنده روسی پیش از این تایید شده بود.
جنگنده روسی «سوخو-24» امروز در منطقه ای مرزی در سوریه در نزدیكی مرز با تركیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هواپیما با یك موشك هوا به هوا سرنگون شده است.
وزارت خارجه روسیه در واكنش به اقدام تركیه در هدف قرار دادن یك هواپیمای جنگی این كشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو كشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو كرد و شهروندان روس را از سفر به تركیه منع كرد.
به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» امروز (سه شنبه) این تصمیم را اعلام كرد.
لاوروف با اعلام اینكه احتمال وقوع حمله تروریستی در تركیه كمتر از مصر نیست از شهروندان روسی خواسته از سفر به این كشور خودداری كنند.
پوتین» در واكنش به اقدام تركیه در سرنگون كردن یك فروند جنگنده یگان ضد تروریستی روسی در سوریه گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه كنونی با ضربه ای ارتباط دارد كه همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند.
پوتین امروز (سه شنبه) در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در سوچی روسیه افزود: نظامیان ما فداكارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی توانم جز از پشت خنجر زدن توصیف كنم.
وی با اعلام اینكه این هواپیمای روسی با شلیك موشك هوا به هوا ساقط شده است، افزود: این اقدام با وجود امضای موافقتنامه هشدار در مورد حوادث هوایی با ایالات متحده رخ داده است.
پوتین ادامه داد: اكنون از پشت هم به ما و به هواپیمایی كه با تروریسم مبارزه می كنند، همزمان با وجود امضای موافقتنامه با شركای آمریكایی، ضربه می زنند.
كاخ كرملین پیشتر موضع آنكارا مبنی بر تجاوز هواپیمای جنگنده سوخو 24 متعلق به نیروی هوا فضای این كشور به حریم هوایی تركیه را رد و اعلام كرد كه عملیات جست و جو برای آگاهی از سرنوشت دومین خلبان آغاز شده است.
«دیمیتری پسكوف» سخنگوی كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه، امروز (سه شنبه) اعلام كرده است كه جنگنده روسی بر فراز خاك سوریه هدف گرفته شده است در حالیكه به تركیه تجاوز هوایی نكرده بود.
وی افزود: تصاویر ماهواره ای و اطلاعات ثبت شده پروازی نشان می دهد كه هواپیما در حال پرواز بر فراز سوریه بوده است.
همزمان اعلام شد كه بالگردهای روسیه در منطقه سقوط هواپیمای این كشور در مرز سوریه با تركیه (لاذقیه)، در حال انجام عملیات جست وجو برای آگاهی از سرنوشت یكی از خلبانان هستند و بررسی های لازم هم برای تعیین درستی یا نادرستی انتشار این خبر كه خلبان دیگر كشته شده است، ادامه دارد.
وزارت دفاع روسیه بلافاصله پس از این حادثه، اعلام كرد كه این هواپیما متعلق به یگان هوایی عملیاتی این كشور در سوریه است.
وزارت دفاع روسیه ارتفاع پرواز این جنگنده روسی هنگام هدف قرار گرفتن را 6هزار متر و بدون تجاوز به حریم هوایی تركیه اعلام كرده بود.
روسیه از 57 روز پیش با درخواست سوریه عملیات بمباران مواضع تروریست ها در این كشور را اجرا می كند كه تاكنون شش هزار هدف را نابود كرده است.
نهاد ریاست جمهوری تركیه نیز اعلام كرد كه جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو 24 بوده است.
سقوط جنگنده روسی سبب شد، برنامه مذاكرات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «فریدون سینیر اوغلو» وزیر خارجه تركیه كه قرار بود فردا برگزار شود، لغو گردد.
تركیه با عنوان اینكه جنگنده روسی چندین بار حریم هوایی این كشور را نقض كرده، آن را ساقط كرده است.
براساس آخرین گزارش ها، مرگ یك خلبان جنگنده روسی تایید شده و هنوز درباره سرنوشت خلبان دوم هنوز خبری انتشار نیافته است.
ارتش تركیه می گوید به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده كه حریم هوایی تركیه را نقض كرده است، اما مسكو این ادعا را رد كرد.
نهاد ریاست جمهوری تركیه پیشتر اعلام كرده بود كه جنگنده ای كه ساعت های پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
اروپام**391**1516**1010