تهران-ایرنا- مدیركل دفتر بهبود تولیدات طیور و زنبور عسل وزارت جهاد كشاورزی از تولید سالانه 78 هزار تن عسل در كشور خبر داد و گفت: ایران در تولید عسل رتبه هشتم جهان را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب امینی روز پنجشنبه در همایش ملی زنبور عسل كه در دانشگاه كشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد، افزود: ایران به لحاظ میزان تولید عسل در جایگاه هشتم جهان قرار دارد كه این موفقیت حاصل تلاش تمامی زنبورداران در سراسر كشور است.
وی با اشاره به وجود81 میلیون كندوی زنبور عسل در دنیا اظهار كرد: سهم ایران از این تعداد 7 میلیون كندو است كه ایران چهارمین كشور دنیا از لحاظ میزان تعداد كندوهای زنبور عسل است.
امینی با بیان اینكه كیفیت كندوهای زنبور عسل در كشور به لحاظ وجود گونه های گیاهی و شرایط آب و هوایی در جهان بی نظیر است، افزود: در ایران از هر كندوی عسل حدود 11كیلوگرم عسل برداشت می شود.
وی با تاكید بر اینكه صنعت زنبورداری از تك محصولی در حال خارج شدن است، افزود: در سال های اخیر از صنعت زنبورداری فقط تولید عسل داشتیم اما با تاكیدات وزیر جهاد كشاورزی و آموزش های لازم به زنبورداران در سطوح مختلف تولید ژل رویال (نوعی ماده غذایی است كه توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در سه روز اول زندگی از ژل رویال تغذیه می‌كنند) در بین زنبورداران ترویج پیدا كرده است.
مدیركل دفتر بهبود تولیدات طیور و زنبور عسل وزارت جهاد كشاورزی با بیان اینكه سال گذشته 170 میلیارد ریال تسهیلات بانكی كم بهره در اختیار زنبورداران سراسر كشور قرار داده شده، خاطرنشان كرد: در 5 ماهه اول امسال نیز 50 میلیارد ریال تسهیلات بانكی كم بهره با سود 4 درصد برای حمایت از صنعت زنبورداری در اختیار زنبورداران سراسر كشور قرار گرفت.
وی گفت: دوره آموزشی پرورش ملكه زنبور عسل و ایجاد كلینیك های تخصصی زنبور عسل در سطح كشور برگزار می شود.

**تبدیل پرورش زنبور عسل از سنتی به صنعتی
در ادامه این همایش، حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزكوه در مجلس شورای اسلامی افزود: وجود گونه های گیاهی كم نظیر و شرایط مناسب آب و هوایی به ما این امكان را می دهد كه برای افزایش تولید عسل و ارتقای كیفیت آن، این صنعت را از سنتی به صنعتی تبدیل كنیم.
وی اظهار كرد: باتوجه به وجود گونه های گیاهی گسترده و شرایط آب و هوایی مناسب، شهرستان دماوند اولین شهرستانی بود كه صنعت زنبورداری را از سنتی به صنعتی تبدیل كرد.
مشهدی عباسی با بیان اینكه تولید زنبورعسل به لحاظ اقتصادی بسیار پررونق است، افزود: گسترش این صنعت پرسود در روستاها سبب می شود تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.
نخستین همایش ملی زنبورعسل به مناسب پنجم آذرماه سالروز درگذشت حاج مهدی روستایی یكی از باسابقه ترین تولیدكننده زنبورعسل در شهرستان دماوند، با حضور جمعی از زنبورداران شهرستان های استان تهران و سایر استان های كشور در محل دانشكده كشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد.
در این همایش از سوی جمعی از صاحبنظران و كارشناسان حوزه زنبورداری و تولید عسل مقالاتی ارایه شد.
تهرام/7243/7245//1348