اردبیل - ایرنا- برای نتخستین بار در استان اردبیل هسته اولیه لاین والدین سورگوم 'اسپید فید' و ذرت 706 در یك شركت غیر دولتی پارس آباد تولید شد.

از تولید و تكثیر برای نخستین بار در سطح استان اردبیل توسط این شركت خبر داد.
'ذكی اله بابایی' مدیر عامل كشت و صنعت درستكار مغان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درسال زراعی جاری در سه هكتاراز اراضی منطقه سورگوم اسپید فید و پنج هكتار ذرت 706 كاشته شد كه از آن ، مقدار هفت تن هسته اولیه والد مادری لاین سورگوم و 17تن والد مادری لاین ذرت رقم 706 بدست آمد.
وی با اشاره به اهمیت و ویژگی های خاص بذر هیبرید سورگوم اسپید فید گفت: این بذر برای تولید علوفه تر،خشك و سیلوئی مناسب بوده و تولید علوفه سیلوئی در چند چین باعث گردیده تا میانگین عملكرد علوفه این رقم هیبرید به فراتر از یكصد تن در هكتار برسد.
وی با اعلام اینكه علوفه این رقم در مناطق مستعد حتی تا چهار چین در یك سال زراعی برداشت می شود، اضافه كرد: این محصول به كم آبی مقاوم است و به همین علت برای مناطقی از كشور كه دارای مشكل آب می باشند،توصیه شده است.
او گفت: با توجه به تحمل گیاه به خشكی و همچنین مقاومت به كم آبی از ویژگی های این رقم محسوب می شود و امكان كشت این گیاه در اكثر مناطق كشور خصوصاً مناطق گرم و خشك وجود دارد.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی و اجتماعی این رقم خاطر نشان كرد: این تنها رقم سورگوم علوفه ای در كشور می باشد و بیش از 90 درصد سطح زیر كشت سورگوم در كشور به این رقم اختصاص دارد .
به گفته وی، سورگوم موردنیاز كشور توسط كشت و صنعت درستكار مغان تامین و تولید می شود به طوری كه در سال زراعی 93-94 نزدیك هزار تن بذر هیبرید سورگوم اسپید فید تولید شده كه پس از پروسس و بسته بندی در اختیار كشاورزان مناطق و استان های مختلف كشور قرار خواهد گرفت.
بابایی همچنین با اشاره به اهمیت و ویژگی های فنی بذر ذرت رقم كرج 706گفت: افزایش میانگین عملكرد دانه ذرت هیبرید كرج 706 نسبت به رقم شاهد 704 به میزان حدود 16درصد، مقاومت نسبی به بیماری فوزاریوم بلال در مقایسه با رقم 704 كه نیمه مقاوم است و نیمه مقاوم بودن به سیاهك معمولی در مقایسه با رقم 704 كه حساس است از ویژگی های این رقم محسوب می شود.
وی همچنین از كشت 90هكتار ذرت بذری رقم 706 در سال زراعی 93-94 توسط این شركت در شهرستان پارس آباد خبر داد و گفت: برای این مقدار سطح زیر كشت با 14نفر ذرت كار قرارداد منعقد شده است.
پارس آّبادمغان در 230كیلومتری شمال اردبیل و سواحل رودخانه ی مرزی ارس واقع است.
7121/6016