كرج- ایرنا- احداث خط ریلی برای شهرجدید هشتگرد استان البرز كه قرار است سكونتگاه بخشی از جمعیت سرریز تهران و كرج شود به رغم برداشتن گام های اولیه اكنون در كش و قوس كمبود نقدینگی و معارضان می رود تا به یك پروژه بلندمدت تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، پروژه قطار شهری كرج - جدید هشتگرد سال1387 كلید خورد و بنا بود كه در مدت چهار سال به بهره برداری برسد و اما این پروژه نیمه تمام در حالی هفت ساله شده كه به دلیل وجود معارضان و عدم تامین اعتبار با 85 درصد رشد فیزیكی متوقف شده است .
سه شركت پیمانكاری این پروژه در حالی ادامه كار را به شركت چهارم سپردند كه اعتباری برای تكمیل پروژه وجود ندارد.
به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل شركت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید كشور، طبق قرار قبلی می بایست تا پایان امسال خط یك متروی كرج - هشتگرد به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گیرد اما كمبود اعتبار یك هدف گذاری را هم ناكام گذاشت.
محسن نریمان می گوید: در پی آن هستیم كه كمبود اعتبار را از منابع داخلی یا روش های دیگر تأمین كنیم.
وی گفت:بالاخره سوت قطار كرج - شهرجدید هشتگرد دیر یا زود به صدا درمی آید و به امید خدا پس از تأمین اعتبار از منابع داخلی در اوایل سال 95 این خط مترو فعال خواهد شد.
فرماندار ساوجبلاغ نیز گفت: طبق برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته با تكمیل پروژه مترو یكرج - هشتگرد درافق سال 1402 روزانه 73 هزار و 500 مسافر به صورت رفت و برگشت دراین مسیر جابجا خواهدشد.
ابوالقاسم پالیزگیر اظهار داشت: اكنون به علت كمبود اعتبار، راه اندازی خط متروی كرج – شهرجدیدهشتگرد، ایجاد ظرفیت ها و زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و تلفن، افزایش سرانه های تفریحی، خدماتی، آموزشی، تكمیل و تحویل بیش از 50 هزار واحد مسكونی مهر به ساكنان این شهر جدید تبدیل به یك معضل شده است.
وی گفت:با این حال وجود مسكن مهر و خط متروی كرج – شهرجدید هشتگرد دو مزیت مهم برای توسعه شهر این شهر است.
پالیزگیر با بیان اینكه افزایش جمعیت مسكن مهر موجب جذب خدمات برای شهر می شود، گفت: متروی این شهر نیز زمینه برقراری ارتباط با دیگر شهرهای كشور را فراهم می كند.
وی با تأكید برتسریع این طرح ملی افزود: راه اندازی این پروژه ملی موجب رضایتمندی شهروندان وكاهش چشمگیر بار ترافیك بزرگراه كرج - قزوین خواهد بود.
فرماندار ساوجبلاغ افزود: با راه اندازی مترو زمان سفر به كرج و تهران در شرایط موجود كاهش می یابد وموجب صرفه جویی در زمان و كاهش هزینه حمل و نقل می شود.
پالیزگیر گفت:شهرجدید هشتگرد برای سرریز جمعیت كلانشهر تهران و كرج راه اندازی شده وتوقع وانتظار از مدیریت این كلانشهرها ، حمایت وتوجه به این شهر می باشد چرا كه بار بزرگی را از دوش كلانشهرها برداشته است.
مدیرعامل شركت عمران ومجری طرح مترو شهرجدیدهشتگرد نیز گفت: یكی از نیازهای اساسی استان البرز وشهرستان ساوجبلاغ به دلیل حجم ترافیك كه در بزرگراه هاوجود دارد راه اندازی مسیر ریلی می باشد.
سید شمس میریان افزود: پروژه متروی كرج - شهرجدید هشتگرد در واقع ادامه خط ریلی تهران - كرج است كه تا شهرستان ساوجبلاغ خطوط انتقال ریلی برقرار خواهد كرد.
وی گفت: این پروژه به لحاظ كمبود اعتبار ، كمی طولانی شده كه با تأمین منابع از اعتبارات دولتی وداخلی در شش ماهه اول سال آینده شاهد به بهره برداری رسیدن
آن خواهیم بود.
مدیرعامل شركت عمران و مجری طرح مترو شهرجدیدهشتگرد افزود:علت تأخیر پروژه علاوه بر فقدان اعتبارات كافی، معارضات ملی وتأسیساتی در طول مسیر می باشد.
میریان گفت: برآورد كلی اعتبار مورد نیاز این پروژه معادل 550 میلیارد تومان بوده كه حدود 300 میلیارد تومان تا به حال هزینه شده ومبلغ 250 میلیارد تومان دیگر برای تكمیل آن نیاز است .
میریان اظهار داشت: یكی از نیازهای اصلی پروژه تأمین ایستگاه بین راهی می باشد كه از نظر فنی بررسی های لازم به عمل آمده وبا كمكی كه از جانب بخش خصوصی خواهد شد امكان احداث یك ایستگاه از محدوده پل كردان وكارخانه های این محدوده به وجود خواهد آمد.
وی افزود: فاصله كرج - شهرجدید هشتگرد 25 كیلومتر و مسیر رفت وبرگشت 50 كیلومتر كه از آن 26 كیلومتر برابر 50 درصد ریل گذاری شده است وبا توجه به تمدید اعتبار خرید ریل وتجهیزات وبر طرف شدن معارضان كه در حال حاضر بیش از 85 درصدآنها برطرف شده، امیدواریم در 6 ماهه اول سال 95 شاهد به بهره برداری این پروژه باشیم.
شهرستان ساوجبلاغ دارای 250 هزار نفر جمعیت است كه با واگذاری حدود 65 هزار واحد مسكن مهر به مردم جمعیت این شهرستان در سال های آینده از 500 هزار نفر فراتر می رود. ك/4
6155/1535