تهران - ایرنا - محققان موفق به توسعه روشی شدند كه با استفاده از امواج مافوق صوت، یك نمای سه بعدی از تمام عروق خونی مغز با جزییات میكروسكوپی تولید می كند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، این روش توسط محققان انستیتو لانژون فرانسه و بر روی مغز موش زنده صورت گرفته است. در این روش اسكن، میلیون های حباب كوچك در مقیاس نانو به موش تزریق شده است؛ زیرا این حباب ها امواج مافوق صوتی را به خوبی منعكس می كنند.
دلیل استفاده از امواج مافوق صوت این است كه این امواج به خوبی در آب منتشر می شوند و از آنجایی كه 90 درصد بافت تمام ارگان ها از آب تشكیل شده است، بهترین گزینه برای نفوذ به بافت است.
در این روش، در هر ثانیه بیش از 500 تصویر با كیفیت فوق العاده با جزییات میكروسكوپی تصویربرداری می شود كه می تواند روش های كنونی تصویربرداری را متحول كند. با این روش می توان به عمق دو سانتی متری مغز نفوذ كرد و تمام جزییات را با وضوح میكروسكوپی مشاهده كرد.
این روش در مراحل آزمایشی قادر به اسكن مغز موش زنده است و محققان امیدوارند كه در آینده ای نزدیك برای انسان قابل استفاده باشد.مهمترین كاربرد این روش تشخیص زودهنگام سرطان و سكته مغزی است.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440