اردبیل - ایرنا- ریزش باران از عصر پنجشنبه اردبیل را فرا گرفته اما پیش بینی می شود با رخنه جریان سرد در سطح زمین برف و كولاك در بخش هایی از استان جایگزین آن شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ نقشه های هواشناسی نشانگر استقرار جریان هوای پرفشاری است كه مركز آن در جنوب روسیه ؛ شرق اروپا و شبه جزیره بالكان قرار گرفته و زبانه های این هوای بسیار سرد از جانب شمال و شمال شرق و در بلندی های منتهی به استان گیلان به مرزهای منطقه اردبیل نزدیك شده و در حال نفوذ به منطقه است.
انتظار می رود با نفوذ این هوای سرد ضمن تشدید ناپایداری ها ؛ بارش ها به شكل ناگهانی به برف تبدیل شده و به خاطر وزش بادهای سرد با بیشینه سرعت 75 كیلومتر در ساعت سبب بروز كولاك در گذرگاههای شهری و برون شهری استان اردبیل شود.
اوج بارش برف از ساعات پایانی پنجشنبه تا سپیده دم جمعه خواهد بود و به تدریج ضمن كاسته شدن از میزان بارش ها به خاطر نفوذ هوای سرد پشت موج ناپایدار و نیز صاف شدن نسبی آسمان ؛ كاهش شدید دما منطقه اردبیل را در برخواهد گرفت.
همچنین باتوجه به تداوم وزش بادهای سرد ؛ كولاك در گذرگاههای نقاط سردسیر این استان ادامه خواهد یافت و به همین خاطر توصیه می شود از سفرهای غیر ضروری خودداری شود و در صورت ضرورت وسایل نقلیه بطور حتم به زنجیرچرخ و تجهیزات كامل زمستانی مجهز باشند.
موج دیگری از قبل از ظهر شنبه به تدریج استان اردبیل را در بر می گیرد كه اثرهای آن به شكل ریزش برف خفیف همراه با وزش باد و كولاك در نقاط مركزی و جنوبی این استان پدیدار خواهند شد و این موج تا ظهر دوشنبه در منطقه فعال و اوج شدت آن در روز یكشنبه پیش رو خواهد بود.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوای بسیار متغیر برخوردار است.
پیشینیان اردبیل در تقسیم بندی های جوی خود روز سیزدهم آذر را كلوز (با فتحه حروف اول و سوم و سكون حروف دوم و آخر) می نامند و بر این باورند در صورت ریزش برف در این روز باید منتظر بارش های پی در پی در روزهای باقی مانده از پاییز و زمستان و ماندن برف و سرما تا پس از عید نوروز بود.
6019/6016