تهران - ايرنا - روزنامه اطلاعات نوشت: مراسم اربعين امسال همانند سال‌هاي گذشته عليرغم تهديدات تروريست‌هاي تكفيري و عناصر انتحاري آنان، با حضورميليون‌ها زائر حسني برگزار شد.

اين گزارش كه در روز شنبه 14 آذر 1394 هجري خورشيدي انتشار يافته، مي افزايد: در همين رابطه،حضور ميليوني دلسوختگان حسيني در بزرگترين مراسم مذهبي جهان صحنه‌هايي باشكوه خلق كرد.در اين حال،وزير حمل و نقل عراق از ورود 26 ميليوني زائر حسيني به كربلا نا روز چهارشنبه خبر داد و اعلام كرد،شمار زائران در روز اربعين به 27 ميليون نفر افزايش يافت.
اين در حالي است كه سال گذشته 21 ميليون عاشق حسيني از 60 كشور وارد كربلا شده بودند.مقامات عراق در خصوص افزايش زوار اربعين اعلام كردند، خود را براي پذيرش 50 ميليون زائر در سال‌هاي آتي آماده مي‌كنيم.در همين راستا بيش از 7000 موكب و هيأت به عاشقان حضرت سيد الشهدا(ع) خدمات ارائه كردند. از سويي، مسيحيان عراق نيز همچون ساير مردم اين كشور با برپايي موكب‌هايي، خدمات ارزنده‌اي را به عزاداران پياده اربعين حسيني عرضه كردند.اعضاي كتائب بابليون كه از جمله گردان‌هاي سازمان بسيج مردمي عراق (الحشد الشعبي) به شمار مي‌رود، موكب‌هايي را در مسير پياده‌روي به سوي كربلا برپا كردند.اين گردان عضو حشد شعبي كه متشكل مسيحيان عراق است؛ در موكب‌هاي بغداد از عزاداران پياده اربعين حسيني پذيرايي مي‌كند.
گفتني است كه سال گذشته شمار زائران اربعين حسيني در كربلا، 21 ميليون نفر اعلام شده بود كه با اين اوصاف، باشكوه‌ترين اربعين تاريخ كربلا در سال جاري رقم خورده است.اين در حالي است كه،يك مقام دولت محلي عراق گفت: بيش از 3‌ميليون زائر ايراني براي مراسم عزاداري اربعين به كربلاي عراق رفتند.
در چنين شرايطي، روزنامه انگليسي انديپندنت ، مراسم اربعين امسال را بزرگترين تجمع مذهبي جهان توصيف كرد. اين روزنامه در مقاله‌اي با عنوان «بزرگترين تجمع ديني جهان كه احتمالا تا به حال درباره آن نشنيده‌ايد» عنوان كرد، شمار افرادي كه در اين روز (اربعين حسيني) به زيارت امام حسين عليه‌السلام رفتند چند برابر شمار حجاج مكه است.در اين مقاله آمده است. اين روزنامه درخواست كرد تا مراسم اربعين در كتاب ركوردهاي جهاني با عنوان بزرگترين اجتماع بشري، طولاني‌ترين سفره غذا، بيشترين شمار شركت كنندگان ثبت شود. نويسنده اين مقاله همچنين با انتقاد از رسانه هاي غربي به دليل عدم پوشش اين ايام افزود، يك تظاهرات كوچك در لندن يا تجمعي كوچك در هنگ كنگ يا روسيه با پوشش رسانه‌اي گسترده حمايت مي‌شود، اما بزرگترين اجتماع بشري جهان اسلام ناديده گرفته مي‌شود.
در همين حال، يك پايگاه خبري عراقي، در گزارشي راز گنجايش كربلاي معلي براي ميليون‌ها زائر مشتاق امام حسين(ع) و سازماندهي آنها را كرامت و اعجاز آن امام شهيد اعلام كرد. انتشار اخبار متعدد درباره زيارت‌هاي ميليوني در كربلاي معلي كه مساحت آن نزديك به 53 هزار كيلومتر است، يك سوال را به ذهن متبادر مي‌سازد كه چگونه اين تعداد جمعيت خود را به اين شهر مي‌رسانند. به ويژه كه مقامات كربلا حتي اعلام مي‌كنند كه خود را براي ميزباني 50 ميليون نفر در سالهاي آينده آماده مي‌كنند. پايگاه خبري «الفرات» عراق در اين‌باره مي‌نويسد، زماني باب سخن درباره كرامات امام حسين(ع) گشوده مي‌شود، نگارش چندين جلد كتاب درباره آن نيز كم است زيرا معجرات و كرامات اين امام از عالم ذر آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. مهمترين مصداق اين كرامت و اعجاز نيز اين است كه ميليون‌ها زائر از هر گوشه و كناري در جهان خود را به كربلا مي‌رسانند و پس از انجام زيارت به شهرها و كشورهاي خود باز مي‌گردند.
از طرفي، بيش از 35 هزار نظامي عراقي مسئوليت تأمين امنيت زائران اربعين حسيني را بر عهده داشتند. طي 10 روز گذشته نيروهاي عراقي از سازمان‌هاي امنيتي گرفته تا اداري تلاش كردند تا مراسم بزرگ اربعين حسيني را به بهترين نحو برگزار كنند و در اين طرح بيش از 35 هزار نيروي امنيتي حضور داشتند. همچنين وزير دفاع عراق با حضور در جمع زائران اربعين حسيني در كربلا تاكيد كرد، پيروزي‌هايي كه در نبرد با داعش حاصل شده، نتيجه همكاري ميان مردم و نهادهاي نظامي است. خالد العبيدي، وزير دفاع عراق كه در مراسم زيارت اربعين حسيني در كربلا شركت كرده، تاكيد كرد، پيروزي‌هاي به دست آمده در نبرد با داعش نتيجه همكاري ميان شهروندان عراقي و نهادهاي نظامي است. طبق بيانيه وزارت دفاع عراق، العبيدي با بازديد از استان كربلا به همراه رئيس ستاد ارتش و فرمانده نيروي هوايي و افسران عاليرتبه اين وزارتخانه، در جريان طرح امنيتي استان و نحوه ورود و خروج زائران در استان قرار گرفت. العبيدي در اين بازديد از نقش بزرگ نيروهاي امنيتي در حمايت از زائران و همكاري بزرگي كه در زمينه مبارزه با تروريست‌ها انجام شده، تقدير كرد و بر لزوم بهره‌گيري از انقلاب امام حسين (ع) در ايجاد انگيزه و ادامه نبرد با تروريسم و دشمنان دين تاكيد كرد.
حيدر العبادي نخست وزير عراق نيز بعد از بازديد از اوضاع امنيتي مسيرهاي منتهي به استان كربلا با پوشيدن لباس‌ عزا در مراسم اربعين حسيني شركت كرد.مقامات امنيتي در بصره نيز اعلام كردند، طرح امنيتي در شهرستان الزبير گسترش يافته و اين شهرستان به حالت آماده‌باش كامل درآمده است.
اين در حالي است كه،دبير كل گردانهاي «سيد الشهداء» در عراق اعلام كرد، داعش قصد داشت با 58 خودروي بمب‌گذاري شده به زائران اربعين حسيني (ع) حمله كند كه در اين اقدام ناكام ماند.«ابوآلاء الولائي» دبير كل گردانهاي «سيد الشهداء» در عراق اعلام كرد ، داعش براي هدف قرار دادن زائران اربعين حسيني (ع)، 58 خودروي بمب‌گذاري شده زرهي را آماده عمليات در بغداد كرده بود،اما گروه‌هاي مقاومت و نيروهاي داوطلب مبارزه با داعش مانع شدند.
وي گفت: داعش حتي ساعت صفر انجام اين عمليات را مشخص كرده بود اما با هوشياري نيروهاي مقاومت، در انجام آن ناكام ماند.همچنين گردانهاي حزب‌الله عراق از كشتن پنج عامل انتحاري كه قصد داشتند زائران كربلاي معلي را هدف قرار دهند، خبر دادند.اين عوامل انتحاري‌ها پس از شناسايي هدف قرار گرفتند و كشته شدند.
**ديدار با نمايندگان مرجعيت
نخست‌وزير عراق كه براي شركت در مراسم اربعين حسيني (ع)، به كربلا رفته بود با دو نماينده مرجعيت عالي شيعيان در اين شهر، ديدار و گفت‌وگو كرد.دفتر «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد ، وي در سفر به كربلا با دو نماينده آيت‌الله العظمي سيستاني، مرجعيت عالي شيعيان در اين شهر ديدار كرد.العبادي در اين ديدار درباره روند زيارت اربعين حسيني‌(ع) و خدمات رساني به زائران و اوضاع ملي كشور و چالش‌هاي فرارو و پيروزي‌هاي كسب شده در نبرد با داعش با نماينده مرجعيت عالي شيعيان گفتگو كرد.
در اين حال، مفتي اهل سنت عراق با اشاره به استقبال گسترده مردم عراق و مسلمانان جهان در مراسم اربعين حسيني اعلام كرد ، زيارت اربعين سهم زيادي در وحدت صفوف امت اسلامي دارد.«مهدي الصميدعي» مفتي اهل تسنن عراق ر پيامي به مناسبت اربعين حسيني اعلام كرد ، مردم عراق براي مناسبات و مناسك ديني از جمله زيارت اربعين ارزش خاصي قائل هستند.
**پيام تبريك دكتر ظريف
دكترمحمد جواد ظريف از دولت و ملت عراق براي ميزباني شايسته از ميليون ها زائر اربعين قدرداني كرد.وزير امور خارجه كشورمان در پيامي، با تشكر از تمامي مسئولان عاليرتبه، دولت و ملت خستگي ناپذير عراق براي ميزباني كريمانه و شايسته از ميليون ها زائر از جمله زائران ايراني، تاكيد كرد: بي ترديد مراسم با شكوه اربعين امسال، مصداق حقيقي وحدت تمامي خداجويان، موحدان و آزادگان جهان بر محور عدالت طلبي، مبارزه با ظلم و افراط گري و مواجهه با انحراف در ارزش ها و آموزه هاي حقيقي الهي بود. دكتر ظريف در اين پيام همچنين مراتب سپاس ويژه خود را از مراجع عظام مقيم عراق كه با هدايت الهي و معنوي خويش، راهنما و راهگشاي برگزاري اين مراسم با عظمت بودند، اعلام كرد.
* اربعين در ساير كشورها
مراسم اربعين حسيني با شكوه فراوان در بسياري از كشورهاي جهان برگزار شد و عاشقان سيد و سالار شهيدان امام حسين در چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) اشك ماتم ريختند.
* نيجريه
هزاران نيجريايي پس از كيلومترها پياده‌روي، مراسم بزرگداشت اربعين حسيني را در شهر «زاريا» برگزار كردند.مردم نيجريه مانند ديگر مسلمانان به خصوص شيعيان كه در عراق مراسم راهپيمايي و عزاداري اربعين را به جاي آوردند، اين روز را گرامي‌ داشتند.هزاران شيعه و شمار زيادي از مسيحيان اين كشور امروز در شهر «زاريا» شهر معروف ايالت «كادونا» در شمال نيجريه، در حسينيه «بقية الله» به عزاداري پرداختند.هزاران نفر از عزاداران از چند روز گذشته پياده‌روي از نقاط مختلف نيجريه را به سوي اين حسينيه آغاز كرده بودند و مسافت‌هايي از 80 كيلومتر تا 160 كيلومتر را پيمودند تا به زاريا رسيدند.
* انگليس
دهها تن از عزاداران حضرت اباعبدالله الحسين(ع) با حضور در مركز اسلامي آيت الله خويي(ره) در لندن پايتخت انگليس، در سوگ چهلمين روز امام سوم شيعيان نشستند.
* آمريكا
جمع كثيري از مومنان و شيعيان آمريكا از زن و جوان و كودك با برگزاري راهپيمايي حسيني در شهر «بويزي» ايالت آيداهو، اربعين امام حسين(عليه السلام) را گرامي داشتند. اين در حالي بود كه درجه دماي هوا در اين شهر به 12 درجه زير صفر مي رسيد.در اين راهپيمايي كه از منطقه «پارك آنا مرسن» در شهر بويزي به سمت شمال اين شهر تا مركز امام حسين(عليه السلام) در اين شهر برگزار شد، بيش از 200 نفر با در دست داشتن پرچم اباعبدالله الحسين(عليه السلام)، نداي لبيك ياحسين… لبيك يا شهيد سر دادند.
* اتريش
مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام در اربعين حسيني با حضور گسترده شيعيان و دوستداران اهل بيت در مركز اسلامي امام علي(ع) شهر وين برگزار شد.در اين مراسم جمع كثيري از شيفتگان اهل بيت(ع) از مليت هاي مختلف با حضور در مركز اسلامي امام علي وين، به سينه‌زني پرداخته و بر مصائب سالار كربلا و اصحاب آن حضرت گريستند. در جمع عزاداران علاوه بر ايرانيان، شمار زيادي از اتريشي‌ها، ترك‌ها، عراقي‌ها، لبناني‌ها، پاكستاني‌ها و افغاني‌ها حضور داشتند.
* تاجيكستان
مراسم اربعين شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) با حضور مسئولان سفارت كشورمان، رايزني فرهنگي، نمايندگان ساير نهادهاي ايراني و جمع زيادي از محبان اهل بيت(ع) برگزار شد.در اين مراسم با اقامه نماز مغرب و عشا و زيارت عاشورا آغاز شد و سپس «حجت‌الله فغاني» سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان به سخنراني پرداخت.
* جمهوري داغستان
شيعيان جمهوري داغستان در اربعين حسيني به سوگ سيدالشهدا(ع) و ياران باوفايش در كربلا نشستند. مراسم اربعين حسيني در چندين شهر و روستاي داغستان در منطقه قفقاز روسيه ازجمله مخاچ قلعه پايتخت اين جمهوري و شهرهاي قيزلار و دربند با حضور شيعيان اين مناطق برگزار شد.
* سوريه
مرقدهاي مطهر حضرت زينب(س) و حضرت رقيه(س)در سوريه به مناسبت چهلمين روز شهادت امام حسين(ع)، در چند روز گذشته ميزبان بيش از 20 هزار زائر از كشورهاي مختلف بود.«مهندس طلعت الاشقر» عضو اتاق گردشگري مذهبي حومه دمشق در سخناني با بيان اين مطلب، گفت: در چند روز گذشته بيش از 20 هزار زائر از كشورهاي عراق، حاشيه خليج فارس، پاكستان، هند و برخي ديگر از كشورها به مناسبت اربعين امام حسين(ع) به زيارت مراقد اهل بيت عليهم السلام در استان هاي دمشق و حومه آن مشرف شدند.
* تركيه
همزمان با فرارسيدن اربعين حضرت اباعبدالله الحسين (ع)، علاقه مندان به سيد و سالار شهيدان و ياران باوفايش اعم از ايرانيان و مسلمانان ديگر كشورها با حضور پرشور خود در حسينه حضرت محمد(ص) سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در استانبول اشك ماتم ريختند.دكتر حجت الاسلام يوسفي سرپرست جامعه المصطفي تركيه مستقر در استانبول در اين مراسم با اشاره به برخي اهداف و دستاوردهاي نهضت امام حسين (ع)، درك ريشه اي اين قيام و انتقال آن به نسل هاي آينده را امري واجب و كرامات آن را بي شمار توصيف كرد.
* افغانستان
نخستين پياده روي مسلمانان افغانستان و ارادتمندان به حضرت سيدالشهدا(ع) همزمان با اربعين حسيني، در كابل پايتخت افغانستان برگزار شد.هزاران تن از مردم غرب كابل با در دست داشتن پرچم هاي سبز ، سرخ و سياه، مسير جاده شهيد مزاري را از پل سوخته تا مسجد جامع امام زمان (عج) پيمودند و با اسيران اهل بيت در كربلا ابراز همدردي كردند.
* هند
هزاران نفر از مسلمانان هند با حضور در مساجد و راه اندازي دسته‌هاي سينه‌زني درخيابان ها به مناسبت اربعين سيد و سالار شهيدان عزاداري كردند.مراسم سوگواري ايام محرم و اربعين حسيني هرسال با شكوه خاصي با حضور ميليون ها نفر از شيعيان هند از اول ماه محرم در صدها حسينيه و امام باره در شهرها و مناطق مختلف اين كشور از جمله امروهه، كشمير، لكنو، حيدرآباد، بمبئي، الله آباد، مظفرنگر و عليگر، برگزار مي‌شود.
* عربستان
شيعيان عربستان با در دست گرفتن تصاويري از آيت الله نمر در شب اربعين، حرم امام سوم شيعيان را به نيابت از اين روحاني برجسته شيعه زيارت كردند.شيعيان عربستان امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته با وجود فشارهاي امنيتي آل سعود براي خروج از كشور در موسم اربعين حسيني، خود را به سرزمين كربلا رساندند.
* پاكستان
شيعيان پاكستان به مناسبت فرا رسيدن سالروز اربعين شهادت سرور و سالار شهيدان، همراه با عاشقان امام حسين(ع) در سراسر جهان، در خيابانها، مساجد، امام بارگاه‌ها (حسينيه) و مراكز اسلامي در سراسر اين كشور مجالس عزاداري و سينه زني برپا كردند. عاشقان سيدالشهدا‌(ع) در خيابان‌هاي بزرگ و اصلي شهرهاي مختلف پاكستان از جمله اسلام آباد، راولپندي، لاهور، پيشاور، اسكردو، گلگيت، كراچي، كويته، حيدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، ميانوالي، لاركانا، فيصل آباد، سرگودها، چكوال و كشميرتحت نظارت دولت پاكستان و با حضور نيروهاي امنيتي به سوگواري پرداختند.اين در حالي است كه،وزارت كشور پاكستان با توجه به احتمال وقوع حملات تروريستي از جانب تروريستها و افراطيون در اربعين حسيني(ع) قانون منع اجتماعات عمومي را در ايالت پنجاب به اجرا در آورده بود. همچنين نماينده مرجعيت عراق در شهر مقدس كربلا، از تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته براي برگزاري هرچه بهتر مراسم اربعين قدرداني كرد.
**اظهارات العبادي
نخست‌وزير عراق كه با عزم جدي آمريكايي‌ها براي پياده كردن نيرو در كشورش مواجه شده است، بار ديگر هشدار داد ، ورود نيروهاي نظامي خارجي را «حمله» تلقي خواهد كرد. نخست‌وزيرعراق همچنين درصفحه شبكه اجتماعي خود بار ديگر تأكيد كرد كه عراق به هيچ نيروي زميني خارجي براي مبارزه با تروريسم نياز ندارد.
در چنين شرايطي،گروههاي مقاومت در عراق نسبت به هرگونه ورود نيروهاي آمريكايي به عراق هشدار دادند. از سوي ديگر،مشاور سابق امنيت ملي عراق اعلام كرد ، آنكارا، از سرقت نفت عراق 800 ميليون دلار سود كرده است.«موفق الربيعي» نماينده پارلمان و مشاور سابق امنيت ملي عراق تركيه را به سرقت نفت كشورش متهم و تاكيد كرد ، آنكارا از فروش نفت و گاز قاچاقي از عراق طي هشت ماه گذشته،‌800 ميليون دلار سود كرده است.
**تحولات ميداني
ارتش عراق در ادامه پيشروي‌هاي خود در استان الانبار، منطقه حصيبه در شرق اين استان را به طور كامل پاكسازي كرد. همچنين منابع امنيتي از آمادگي ارتش براي آزادسازي شهرستان الشرقاط به عنوان آخرين پايگاه داعش در استان صلاح‌الدين خبر دادند. همچنين نيروهاي عراقي بخش‌هايي از منطقه الصوفيه در شرق رمادي، مركز اين استان را نيز آزاد كردند. همچنين ارتش عراق در راستاي آمادگي براي انجام عمليات آزادسازي رمادي، با ايجاد گذرگاه‌هاي امن شهروندان عراقي را از استان الانبار خارج كرده‌اند.از ديگر سو،گروه تكفيري داعش در جبهه غربي در مركز استان «الانبار»، از گازهاي سمي عليه مبارزان عراقي استفاده كرده است.
*منبع : روزنامه اطلاعات
**گروه اطلاع رساني**1893**9131