تهران - ايرنا - مهندسان با استفاده از نانوذرات براي ارتقاي محتواي غذايي و رشد گياهان گوجه‌فرنگي به دنبال روشي براي پاسخ‌گويي به تقاضاي روزافزون غذا هستند .اين كار علاوه بر بهبود جذب موادمعدني و نور، باعث افزايش محتواي آنتي‌اكسيدان گياه نيز مي‌شود.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو ، با توجه به اينكه انتظار مي‌رود جمعيت جهان تا سال 2050 به 9 ميليارد نفر برسد، مهندسان و دانشمندان به دنبال راه‌هايي هستند كه بدون آسيب‌رساندن به منابع طبيعي نظير آب و انرژي و با ابتكاري كه به نام پيوند آب و انرژي شناخته مي‌شود، به تقاضاي روزافزون غذا پاسخ دهند.
رامش راليا پژوهشگر فوق‌ دكترا و پراتيم بيسواز پروفسور لوسي و استانلي لاپاتا( Lucy & Stanley Lopata) و رئيس بخش مهندسي شيمي، محيط و انرژي، هر دو در مدرسه علوم كاربردي و مهندسي دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوييس( St. Louis) با استفاده از نانوذرات به دنبال ارتقاي محتواي غذايي و رشد گياهان گوجه‌فرنگي هستند.
با كسب سرنخي از كارهايشان بر روي سلول‌هاي خورشيدي، تيم به اين نتيجه رسيد كه با استفاده از نانوذرات اكسيد روي( zinc oxide) و تيتانيوم دي‌اكسيد( Titanium dioxide) گياهان گوجه‌فرنگي نور و مواد معدني را بهتر جذب مي‌كنند و محتواي آنتي‌اكسيدان بيشتري دارند.
بيسواز در اين مورد اين‌گونه توضيح مي‌دهد: زماني كه يك گياه رشد مي‌كند، به خاك علامت مي‌دهد كه به مواد غذايي نياز دارد. اين مواد غذايي كه گياه نياز دارد، به صورتي نيست كه گياه بتواند در همان لحظه جذب كند، بنابراين آنزيم ترشح مي‌كند كه با گياه واكنش مي‌دهد و ميكروب‌هاي باكتري را تحريك مي‌كند تا مواد غذايي را به صورتي تغيير دهد كه گياه بتواند از آنها استفاده كند. ما تلاش مي‌كنيم اين مسير را با افزودن نانوذرات تسهيل كنيم.
روي يك ماده غذايي ضروري براي گياهان است و به ساير آنزيم‌ها كمك مي‌كند تا به صورت صحيح عمل كنند و يك افزودني در كودهاي مرسوم است .
به گفته راليا، تيتانيوم ماده غذايي ضروري براي گياهان نيست، ولي با افزايش محتواي كلروفيل در برگ‌ها باعث ارتقاء جذب نور مي‌شود و فتوسنتز را نيز بهبود مي‌دهد. آزمايشگاه بيسواز اين ويژگي‌ها را در فرآيند ايجاد سلول‌هاي خورشيدي كشف كرد.
تيم محققين از روش‌هاي جديد براي ذخيره مستقيم نانوذرات در برگ‌هاي گياهان براي جذب حداكثر استفاده كرد.
راليا دراين مورد توضيح داد:متوجه شديم كه روش مورد استفاده ما در مقايسه با استفاده از نانوذرات در خاك باعث جذب بسيار بيشتر مواد غذايي توسط گياه شد.
علمي **1354**1440