كرج - ايرنا - مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج از برگزاري اولين كارگاه تخصصي - عملي كيفيت بخشي مديريت آموزشگاهي با عنوان خلاقيت در مدرسه با هدف آشنايي مديران مدارس ابتدايي اين ناحيه با ويژگي ها ي كودكان خلاق و راهكارهاي ايجاد و پرورش خلاقيت در بين دانش آموزان خبر داد.

وحيد يعقوبي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: استاد دانشگاه و رئيس مركز بين المللي آموزش خلاقيت در مالزي در كارگاه تخصصي مدرسه خلاق كه در آموزشگاه دخترانه شهيد شرافت در ناحيه يك كرج برگزار شد گفت: دانش آموزان ايراني از استعداد بالايي برخوردار هستند كه بايد مديران مدارس با مديريت و هدايت مناسب زمينه رشد و شكوفايي خلاقيت در بين دانش آموزان را فراهم كنند.
وي اظهار كرد در اين كارگاه عبدالرضا كردي مديران مدارس را با سر فصل هاي مديريت هيجان ، تربيت خلاق ، گفت و گوي خلاق در خانه و مدرسه ، قصه گويي خلاق، هدايت تحليل كودك ، شكل دهي ذهني تصوير ذهني كودك از خود ، شكل ذهني تصور كودك از مدرسه و خانه مي توانند در شناسايي دانش آموزان خلاق در پايه ابتدايي گام بردارند و با مشاركت والدين در شكوفايي استعداد هوشي خلاقانه اين دانش آموزان اقدامات آموزشي - تربيتي علمي را در قالب علم روانشناسي آشنا كرد.
وي گفت : اين استاد دانشگاه انسان ها را داراي قوه خلاقيت دانست كه شناسايي اين خلاقيت توسط معلمان در مدارس از اهميت بالايي برخوردار بوده زيرا امكان شناسايي اين استعداد به ويژه در پايه ابندايي شناخته مي شود كه با بكارگيري راههاي مناسب علمي مي تواند شكوفا شود و يا از بين برود.
وي از ايجاد محيط و فضاي مساعد براي رشد و پرورش قوه خلاقيت دانش آموزان بعنوان يك نياز ضروري در مدارس كشور ياد كرد و خاطر نشان شد: اين مهم با تغيير در نظام آموزشي به منظور سازگاري آن با مقتضيات دوران بازسازي نشان مي دهد كه ضرورت و نياز خلاقيت پيش از پيش احساس مي شود.
مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج بيان كرد: كردي خلاقيت و نوع آوري را محرك اصلي تمدن ها دانست و يادآور شد: براي پيشرفت در صنعت ، اقتصاد ، سياست و همه علوم نيازمند تفكري خلاق و نوع آور در جامعه هستيم كه استارد اين تحول تخصصي بايد از مدارس به ويژه مدارس ابتدايي زده شود.
وي ادامه داد: علم به خودي خود ضامن حل بسياري از مسائل و مشكلات جامعه ما در آينده نيست پس بايد به تنها نيروي فوق العاده و قدرتمند خلاقيت اهميت داده شود كه در چند دهه احير پژوهش هاي بسياري در زمينه خلاقيت در دنيا انجام شده كه عموما به اين نتيجه رسيدند كه خلاقيت را مي توان آموزش و هم پرورش داد.
يعقوبي گفت : رئيس مركز بين المللي آموزش خلاقيت در مالزي در كارگاه تخصصي مدرسه خلاق در اين ناحيه به بيان نظريه هاي روانشناسان در اين زمينه پرداخت و خاطر نشان شد: روانشناسان افرادي را كه داراي گنجايش ذهني و فكري زياد، علاقه مسائل علمي ، هنري ،فرهنگي ،اجتماعي و بالابودن اطلاعات آنها در اين بخش ها ، انديشيدن عميق به مسائل انتزاعي ، عدم اصرار به تحميل عقايد خود ، انعطاف پذيري و طنز آميز در بيان را يك فرد خلاق مي دانند.
وي بيان كرد: اين استاد دانشگاه كنجكاوي ، ريسك پذيري بالا ، داشتن علاقه هاي متنوع و فراوان ، نوع آوري در فكر و عمل ، استقلال طلبي ، اعتماد به نفس بالا ، نااميد نشدن ، رك ، صريح و درست كاري در رابطه با ديگران ، توجه به مسائل فلسفي همانند ارزش ها ، معني زندگي ، تسلط بيشتر غرايز و حافظه قوي را از ديگر ويژگيهاي يك فرد خلاق در جامعه برشمرد.
به گفته مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج كردي در كارگاه تخصصي مدرسه خلاق به معلمان توصيه كرده است كه در كلاس هاي درس دانش آموزان را بايد به داشتن ايده هاي بكر و نو تشويق كنند زيرا جامعه ما نياز به پرورش و تربيت دانش آموزان خلاق دارد و براي اين كار بايد مطالب درسي را به صورت مساله و معما براي شاگردانشان مطرح كنند تا دانش آموزان به سمت طرح مسائل ترغيب شوند.
يقوبي گفت : اين استاد دانشگاه معتقد است كه معلم در كلاس درس بايد به دانش آموزان اجازه دهد تا مسائل ، نظرات و ايده هاي خود را بيان كنند و آن را مورد نقد و بررسي قرار دهند.
وي استفاده از شيوه هاي گوناگون تدريس در كلاس درس معلم را نيز ضروري خواند و اظهار كرد: معلم در جريان تدريس و فرآيند تعليم و تربيت بايد با حمايت همه جانبه مدير مدرسه از شيوه هاي مختلفي در روند تدريس استفاده كند و با به كارگيري قوه تخيل ، فعال شدن شاگردان در كلاس ، استفاده از بارش قكري ، ايجاد زمينه تفكر ، ارتباط با اذهان خلاق ، طرح سوالات كه پاسخ هاي متفاوتي را دارند زمينه رشد دانش آموز خلاق در مدرسه را بوجود آورند.
مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج هم در اين زمينه گفت: معلم خلاق معلمي است كه خلاقيت ، نوع آوري و كارآفريني در فضاي كلاسش داشته باشد و با شاگردانش ارتباط عاطفي، آموزشي و اخلاقي خوبي برقرار كند و از تشويق و خلاقيت نيز به عنوان يك اقدام مهم و كارآمد استفاده كند.
وي بكار گيري روش هاي سنتي مبتني بر معلم محوري ، عدم توجه معلم نسبت به خلاقيت ، نبود حداقل امكانات براي انجام فعاليت هاي خلاق دانش آموزي،
محتواي كتاب هاي درسي ، عدم توجه به تفاوت هاي فردي ، عدم پذيرش ايده هاي جديد و ارائه تكاليف درسي زياد به دانش آموزان را از موانع مهم خلاقيت پروري در مدارس كشور ياد كرد.
يعقوبي ادامه داد: در سال تحصيلي 95-94 آموزش مهارت هاي لازم براي خلاقيت پروري و برداشتن موانع خلاقيت پروري در مدارس اين ناحيه در دستور كار قرار گرفته است تا مديران و معلمان به اين مهم در مدارس توجه ويژه اي داشته باشند زيرا امروزه پرورش و تربيت دانش آموزان خلاق يكي از نيازهاي فرآيند آموزشي در مدارس ايران را تشكيل مي دهد.
وي تاكيد كرد: برگزاري كارگاه تخصصي ويژه مدرسه خلاق براي آشنايي مديران و معلمان مدارس با مفهوم و مهارت خلاقيت پروري در كلاس درس در اين ناحيه
ادامه دارد.
آموزش و پرورش ناحيه يك كرج حدود 50 هزار دانش آموز دارد.
2819/1535