تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

كرمان - ایرنا - بیماری آنفلوانزای H1N1 طی هفته های اخیر در برخی شهرستان های استان كرمان شیوع یافت و تاكنون موجب بستری و فوت تعدادی از بیماران شده است.

به گزارش ایرنا، استان پهناور كرمان چهار دانشگاه علوم پزشكی در شهرهای كرمان، رفسنجان، بم و جیرفت دارد و هر كدام از دانشگاه ها شماری از شهرستان های استان را زیر پوشش دارند.
شورای سلامت استان كرمان هفته گذشته به ریاست استاندار تشكیل جلسه داد و اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه در قالب ستاد بحران دنبال شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر فوت شدگان مبتلا به آنفلوانزای H1N1 در این استان بیماری زمینه ای داشتند.
نوذر نخعی افزود: به نظر می رسد در پاییز سال جاری، شدت بیماری آنفلوانزا در افراد مبتلا كه دچار بیماری های زمینه ای و بیماری های قبلی هستند، بیشتر شده است.
وی گفت: این امر سبب شده تعداد بیماران بستری مبتلا به این بیماری در بیمارستان كمی بیش از سال های قبل باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان تصریح كرد: رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا حرف اول را می زند.
وی با بیان اینكه آنفلوانزای H1N1، بیماری جدیدی نیست كه در كشورهای دیگر رخ ندهد اظهار كرد: این بیماری از فروردین 88 به صورت پاندمی (عالم گیر) در دنیا آغاز شده است و در اقصی نقاط دنیا هر سال در فصول سرد خود را نشان می دهد.
نخعی افزود: موارد مرگ ناشی از آنفلوانزای H1N1 در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی كرمان به 16 مورد طی یك ماه و نیم گذشته رسیده است.
وی گفت: تقریبا تمامی این افراد به مشكلات زمینه ای یا بیماری های مزمن مبتلا بوده اند.
وی بیان كرد: 100 بیمار مشكوك به آنفلوانزای H1N1 نیز در این مدت در شهر كرمان در بیمارستان بستری شده اند كه این آمار در مقایسه با آمار سایر كشورها نگران كننده نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان به مردم توصیه كرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا از دست دادن و روبوسی كردن تا حد امكان پرهیز كنند.
وی افزود: افراد در صورت داشتن علائم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات پرهیز كنند.
نخعی گفت: شستن مرتب و صحیح دست ها با آب و صابون بویژه زمانی كه از بیرون منزل بر می گردند یكی از عوامل در پیشگیری از آنفلوانزاست.
وی بیان كرد: دانش آموزان و كودكان مهدهای كودك نیز در صورت ابتلا به علایم سرما خوردگی باید تا زمان بهبود به منزل هدایت شوند.
وی گفت: مصرف مایعات در صورت بروز علایم سرماخوردگی می تواند در بهبود این بیماری نقش مهمی ایفا كند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان از مردم خواست در صورت شدید بودن علایم سرماخوردگی به پزشك مراجعه كنند.
وی تاكید كرد: خانم های باردار در زمینه اصول پیشگیری بیش از سایر افراد جامعه باید رعایت كنند.
وی هشتم آذر در جمع خبرنگاران تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در كرمان را هشت نفر اعلام كرده بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جیرفت هم امروز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا در هفت شهرستان جنوب استان كرمان گزارش نشده است.
اسدالله احمدی افزود: 14 مورد مشكوك ابتلا به آنفلوانزا در این منطقه داشتیم كه بستری شده و تحت درمان قرار گرفتند.
وی بیان كرد: پس از انجام آزمایش های لازم برای این 14 نفر یك مورد آنفلوانزا نوع B شناسایی شد.
وی گفت: كادر بهداشتی و درمانی منطقه در حالت آماده باش هستند و از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها و در روستاها از طریق بهورزان و خانه های بهداشت آموزش های لازم در خصوص بیماری آنفلوانزا به مردم ارایه می شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان هم گفت: تاكنون چهار نفر در رفسنجان بر اثر ابتلا به آنفلوانزا فوت شدند.
حمید نجم الدینی اضافه كرد: در حال حاضر 35 نفر در بخش بیماری های تنفسی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان بستری هستند.
وی گفت: چهار بیمار به مراقبت های ویژه در آی سی یو نیاز دارند و بقیه می توانند مرخص شوند.
شهرستان های رفسنجان و انار زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: تاكنون 40 مورد مشكوك به آنفلوانزا داشته ایم كه هنوز قطعی نیست چرا كه منتظر جواب آزمایش ها از تهران هستیم.
عباس جهان آرا افزود: یك مورد فوت داشتیم كه مشخص نشده علت مرگ آنفلوانزا بوده یا علت دیگری داشته است.
وی بیان كرد: از 40 نفر مشكوك 18 نفر در بیمارستان تحت درمان و اقدامات پیشگیرانه هستند.
این دانشگاه چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر را پوشش می دهد.
استان كرمان با 23 شهرستان حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد.
3029/3028/7433/7450/7427