بهر ه مندي از طرح در دست اجراي سد چم وشير، آرزو و رويايي ديرينه براي كشاورزان شهرستان هاي گناوه و ديلم در شمال استان بوشهر است كه محقق شدن آن جان و رونقي دوباره در كشاورزي اين منطقه خواهد بخشيد.

مهم ترين علل موانع توسعه و ترغيب كشاورزان به فعاليت هاي كشاورزي در شهرستان هاي گناوه و ديلم كه از مناطق گرم و خشك كشور بوده ، آب قابل دسترس است و اين امر موجب شده ، تا تنوع محصولات زراعي و باغي در اين منطقه ناچيز و محدود به دو محصول زراعي گندم و جو آن هم از طريق كشت ديم باشد.
با تامين آب مورد نياز اراضي اين مناطق مي توان با تغيير الگوي كشت و توليد ساير محصولات، علاوه بر اينكه كشاورزي را دراين منطقه پويا و به قطب استان تبديل كرد ، اشتغال زايي را در سطح منطقه به شدت افزايش داد و از مهاجرت دائم و فصلي روستائيان جلوگيري كرد.
تنها راه برون رفت از اين وضعيت بهره مندي اراضي حاصلخيز ومستعد كشاورزي اين مناطق از آب سد چم‌ و شير است.
با تكميل و بهره برداري از اين سد دشت‌هاي ليراوي و حيات داود اين منطقه آبياري و مي‌تواند آغازي در رونق گسترده كشاورزي اين مناطق باشد.
اين طرح كه در استان كهگيلويه و بوير احمد در دست اجراست، براساس نظر مجريان آن از سهميه تعيين شده بهره مندي 110 هزار هكتار اراضي زير پوشش از آب آن براي اراضي كشاورزي استان هاي هدف، 36 هزار هكتار آن مربوط به شهرستان هاي گناوه و ديلم است كه بايد از طرح شبكه آبياري و زهكشي كه از رودخانه زهره سرچشمه خواهد گرفت، بهره مند شوند.
رودخانه زهره يكي از مهمترين رودخانه هاي جنوب كشور است كه از كوههاي شمال استان فارس و كهگيلويه و بويراحمد سرچشمه گرفته و پس از طي مسافتي در حدود 520 كيلومتر در خوزستان به خليج فارس مي ريزد.
براي استفاده از آورد آب اين رودخانه، طرح احداث سد چم و شير بر روي اين نقطه چندين سال آغاز شده كه يكي از اهداف مهم آن تزريق آب به دشت هاي ليراوي و حيات داوود در شمال استان بوشهر است.
با تكميل و سرازير شدن آب اين سد اراضي كشاورزي ديلم و گناوه از ديم به آبي تبديل و نهضت بزرگي در كشاورزي اين شهرستان ها رقم خواهد خورد.
در اجراي احداث سد چم وشير، يك سد انحرافي در پايين دست اين سد ساخته و يك تونل انتقال آب از اين سد انحرافي به طول هفت كيلومتر و قطر تمام شده 6/4 متر به دشت هاي يادشده در شمال استان بوشهر انتقال خواهد يافت.
اگرچه صبحت هاي ضدونقيضي در باره متوقف شدن طرح انتقال آب از سد چم‌ و شير به اراضي كشاورزي شمال استان بوشهر مطرح و موجب نااميدي كشاورزان شد اما استاندار بوشهر در ديدار اخير خود با وزيرصنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه مشكل تامين آب شمال استان بوشهر از سد چم و شير برطرف و بارقه اميد در دل كشاورزان ايجادشد.
به گفته مصطفي سالاري براي تبديل مزارع ديم به آبي در شمال اين استان از سد چم و شير با چالش هايي مواجه بوديم كه با تلاش وزير نيرو برطرف شد.
عمليات اجرايي احداث شبكه آبياري و زهكشي اين سد در ارديبهشت 92 آغاز شده است.
سد چم و شير با ارتفاع 155متر، طول تاج 580 متر و مخزن به حجم يك ميليارد و 800 ميليون متر مكعب، بر روي رودخانه زهره در استان كهگيلويه و بويراحمد اجرا شده است.
با تكميل اين سد، علاوه بر توليد سالانه بيش از ‎ 200مگاوات برق و تامين آب آشاميدني بخشي از استان هاي جنوبي، بيش از110هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان هاي فارس، بوشهر، خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد آبياري مي شود.
كنترل سيلاب ها و بهبود كيفيت آب رودخانه زهره، تامين آب شرب بخشي از مناطق جنوب كشور، تامين آب صنعت جنوب و ايجاد مكان تفريحي و توريستي و اشتغال زايي از ديگر فوايد اجراي اين سد است.
*مسئول ايرنا در شهرستان گناوه