تهران- ايرنا- پس از اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما٬ سودجويان و برخي دفاتر غير مجاز اقدام به عرضه بليت مسير تهران - مشهد با قيمت‌هاي غير متعارف كردند اما ميانگين نرخ‌هاي اين مسير پروازي براي روز جمعه 20 آذر كه مستقيما از سايت شركت‌هاي هواپيمايي به دست آمد قيمت 179 هزار تومان را نشان مي‌دهد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي٬ آزادسازي نرخ بليت هواپيما و به عبارتي نرخ گذاري بليت توسط شركت‌هاي هواپيمايي با دو هدف اصلي ايجاد رقابت و افزايش خدمات پرواز با حدود 2.5 سال تاخير در نهايت از روز دوشنبه ( 9 آذرماه) اجرا شد.
موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما از تكاليف قانون برنامه پنجم توسعه مصوبه سال 1389 مجلس شوراي اسلامي است به طوري كه در بخشي از بند (ب) ماده 161 اين قانون آمده است « دولت مكلف است تا پايان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي بار و مسافر اقدام كند».
متنوع سازي همچنان بر اساس نرخ‌هاي مصوب سازمان هواپيمايي عرضه مي‌شود اما ايرلاين‌ها مجاز هستند تا مشروط بر افزايش خدمات پروازي به مسافران، نرخ‌هاي خود را تا سقف درصدي كه از سازمان هواپيمايي مشخص مي‌شود افزايش دهند كه اين بخش يعني همان «متنوع سازي نرخ‌ها» طبق قانون بايد تا پايان سال اول برنامه پنجم يا همان سال 1390 اجرا مي‌شد.
بر اساس بخش ديگري از بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه نيز « دولت مكلف است از ابتداي سال سوم برنامه ضمن آزادسازي كامل نرخ حمل و نقل هوايي، خدمات فرودگاهي و شبكه پروازي، لغو تخفيفات تكليفي و هرگونه معافيت در زمينه بهره‌برداري از خدمات ناوبري هوايي، فرودگاهي، نشست و برخاست، خدمات پروازي، واگذاري اماكن و ساير موارد مرتبط نسبت به واقعي‌كردن نرخ آنها اقدام كند.»
بنابراين طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت بايد پس از اجراي متنوع سازي نرخ بليت هواپيما در پايان سال 1390، از ابتداي سال 1392 نيز نسبت به آزادسازي كامل نرخ بليت هواپيما اقدام مي‌كرد.
در دولت گذشته اين بخش از قانون برنامه پنجم اجرا نشد تا اينكه خردادماه سال 1393 بخش متنوع سازي نرخ بليت هواپيما با تعيين سقف 30 درصدي افزايش قيمت اجرا و از هفته گذشته آزادسازي نرخ بليت هواپيما در 170 مسير (در مرحله اول اجراي طرح) با تصويب شوراي عالي هواپيمايي به شركت‌هاي هواپيمايي ابلاغ شد.
هر چند آزادسازي كامل نرخ بليت هواپيما از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به شركت‌هاي هواپيمايي ابلاغ شده است اما هنوز ايرلاين‌ها هيچ افزايش قيمتي در نرخ بليت‌‌ها اعمال نكرده اند.
در اين ميان بعد از ابلاغ آزادسازي نرخ بليت هواپيما به شركت‌هاي هواپيمايي، خبر فروش بليت هواپيما با نرخ‌هاي 400 هزار تومان، 500 هزار تومان و حتي تا يك ميليون تومان نيز در مسيرهاي پروازي منتهي به مشهد كه از مسيرهاي پرتقاضاي مسافران در صنعت هوانوردي است، در برخي رسانه‌ها منتشر شد كه بنا بر گفته مسئولان سازمان هواپيمايي اين نرخ ها به هيچ وجه رسميت ندارد.
درواقع برخي چارتر كنندگان و آژانس‌هاي فروش بليت با سوء استفاده از اجراي آزادسازي، نسبت به فروش بليت هواپيما در مسيرهاي پرتردد از جمله مشهد اقدام مي‌كنند.
با رصد كردن قيمت‌ها مشاهده مي‌شود نرخ بليت مسير پروازي تهران - مشهد براي روز جمعه (20 آذر) كه از سوي شركت هاي هواپيمايي به صورت مستقيم به فروش مي رسد از 134200 تومان شروع مي‌شود و بالاترين نرخ در اين مسير 360 هزار تومان آن هم در كلاس پروازي (بيزينس كلاس) است.
اين قيمت ها نشان مي‌دهد كه نرخ‌هاي گران 500 هزار تومان يا يك ميليون تومان توسط سودجويان عرضه مي‌شود و در صورتي كه مردم به صورت مستقيم از دفاتر شركت‌هاي هواپيمايي، سايت مجاز ايرلاين ها يا آژانس‌هاي مجاز فروش بليت اقدام كنند با اين نرخ‌ها مواجه نمي‌شوند.

** مردم گران‌فروشي را اطلاع دهند
بر اين اساس، مرتضي دهقان مديركل دفتر نظارت بر شركت‌ها و مؤسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري درباره فروش نرخ‌هاي گران بليت هواپيما گفت: امسال هيچ گونه افزايش قيمتي در بليت هواپيما توسط ايرلاين‌ها صورت نگرفته است.
وي افزود: همچنين هيچ شركت هواپيمايي به هيچ آژانس و دفاتر فروش بليت هواپيما بيش از نرخ مصوب قيمت‌هاي خود را چارتر نكردند. اما متاسفانه تعدادي سودجو تحت عنوان چارتر و تور٬ بليت ها را گران به فروش مي‌رسانند.
وي ادامه داد: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با سازمان تعزيرات و سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده رسما اعلام كرديم هيچ يك از نرخ‌هايي كه توسط چارتركنندگان و برخي دفاتر فروش بليت هواپيما با نرخ‌هاي غير رسمي و گران فروخته مي‌شود مورد تاييد سازمان هواپيمايي كشوري نيست.
دهقان گفت: به رغم اينكه آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجرا شده است، قيمت بليت هواپيما توسط شركت‌هاي هواپيمايي تعيين مي‌شود نه چارتر كننده، بنابراين نرخ‌هاي غير رسمي و نجومي در بازار مورد تاييد نيست.
مديركل دفتر نظارت بر شركت‌ها و مؤسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: از مردم و مسافران حمل و نقل هوايي درخواست مي‌كنيم در صورت مواجه شدن با قيمت بليت با نرخ‌هاي غيررسمي و گران به سازمان تعزيرات حكومتي مراجعه و شكايت كنند تا به تخلف گرانفروشي رسيدگي شود.
دهقان افزود: برخي چارتر كنندگان بليت‌ها را با نرخ هاي مصوب از شركت‌هاي هواپيمايي خريداري مي‌كنند اما بدون مشخصات شركت هواپيمايي و نرخ، بليت را در اختيار مسافر قرار مي‌دهند.
وي با تاكيد بر اينكه مردم در صورت مشاهده گرانفروشي ترجيحا به صورت مستقيم به سازمان تعزيرات حكومتي مراجعه كنند و بليت خريداري شده با نرخ گران را ارائه دهند گفت: اگر آژانس متخلف داراي مجوز از سازمان هواپيمايي كشوري بود حتما طبق آيين نامه با متخلفان برخورد مي شود و اگر مجوز آژانس متخلف از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد به آنها معرفي مي‌شود.
مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شركت‌ها و مؤسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه برخي فروشندگان بليت هواپيما هيچ مجوزي از هيچ نهادي ندارند گفت: اين افراد از طريق سايت‌هاي اينترنتي بليت را از شركت‌هاي هواپيمايي خريداري مي‌كنند با نرخ‌هاي غيررسمي و گران به فروش مي‌رسانند كه در صورت مشاهده به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.
دهقان به مراجع رسمي خريد بليت هواپيما اشاره كرد و ادامه داد: دفاتر رسمي شركت‌هاي هواپيمايي، آژانس‌هاي داراي مجوز بند الف (مجوز از سازمان هواپيمايي كشوري) و سايت‌هاي مجاز شركت‌هاي هواپيمايي هستند كه مردم فقط از اين مراجع نسبت به خريد بليت هواپيما اقدام كنند.
وي با بيان اينكه مجوز آژانس‌هاي فروش بليت هواپيما به مدت يكسال توسط سازمان هواپيمايي كشوري صادر مي‌شود، تصريح كرد: مجوزهاي دفاتر فروش بليت هواپيما بايد حتما در آژانس مربوطه نصب شده باشد.
مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شركت‌ها و مؤسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري درباره اقدامات اين سازمان در برخورد با سودجويان و گران فروشان بليت هواپيما بعد از اجراي آزادسازي نرخ بليت گفت: سازمان هواپيمايي بازار و دفاتر فروش بليت را رصد مي‌كند اما تا زماني كه بليتي خريداري نشود سازمان تعزيرات نمي‌تواند با آن برخورد كند.
وي گفت: سازمان هواپيمايي كشوري مكاتبات زيادي با پليس فتا براي مسدود شدن سايت‌هاي فروش بليت هواپيما غير از سايت‌هاي ايرلاين‌ها كرده است چراكه آنها مراجع رسمي فروش بليت نيستند.
مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شركت‌ها و مؤسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري با تاكيد بر اينكه آزادسازي نرخ بليت هواپيما هنوز اعمال نشده و هيچ افزايش قيمتي از سوي ايرلاني‌ها صورت نگرفته است گفت: فقط به شركت‌هاي هواپيمايي مسيرهاي مشمول آزادسازي را اعلام كرديم و مي‌توانند در اين مسيرها نرخ‌گذاري كنند.
وي با بيان اينكه تيم هاي بازرسي سازمان هواپيمايي براي رصد كردن بازار اعزام شدند گفت: مردم نيز در صورت مشاهده تخلفات را به نهادهاي ناظر اعلام كنند.

**با اخلالگران بازار فروش بليت هواپيما برخورد مي‌شود
محمدحسن كرماني رئيس انجمن صنفي دفاتر فروش بليت هواپيما نيز با تشريح اقدامات انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران براي مقابله با آژانس‌هاي متخلف در فروش بليت هواپيما بعد از آزادسازي نرخ بليت گفت: بايد توجه كرد اگر اتفاق بزرگي در هر حوزه‌اي رخ مي‌دهد يك هزينه‌‌گذار دارد و اين موضوع در صنعت هوانوردي نيز صدق مي‌كند.
وي با بيان اينكه با اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما يك مدل جديد در حوزه بازرگاني صنعت هوانوردي در حال اجرا است افزود: به طور طبيعي در ابتداي اجراي اين طرح نيز با يكسري ناهنجاري‌ها و ناهماهنگي‌هايي مواجه مي‌شويم.
رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران افزود: اگر آژانسي در شرايط كنوني كه طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجرا شد اصرار بر اخلال در بازار را داشته باشد قطعا انجمن ورود مي‌كند و در چارچوب ضابطه با آن برخورد خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: بايد اجازه داد طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجرا شود و نبايد با تخلف موردي برخي سوء استفاده كنندگان درباره اجراي اين طرح قضاوت كرد.
كرماني ادامه داد: در همين دوران پس از اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما بسته كامل تور كيش با هتل 5 ستاره 490 هزار تومان به فروش رسيد در حاليكه نرخ پرواز رفت و برگشت اين مسير به تنهايي حدود 350 هزار تومان است؛ پس اگر در مواردي شاهد گرانفروشي نرخ بليت هواپيما هستيم در مواردي هم نرخ‌هاي ارزان به فروش مي‌رسد.
وي با بيان اينكه بعد از آزادسازي در مواردي، چند آژانس نسبت به گرانفروشي اقدام كردند كه نمي‌توان منكر آن شد تاكيد كرد: قطعا در هر تغيير ساختاري برخي افراد از فرصت‌هاي كوتاه مدت سوء استفاده مي‌كنند اما اگر بخواهيم طرح آزادسازي با موفقيت اجرا شود در ابتدا بايد هزينه‌هاي آن را بپردازيم و نبايد با مشاهد چند تخلف كل آزادسازي نرخ بليت را زير سوال برد.
در مرحله نخست اجراي آزادسازي، نرخ بليت هواپيما در 170 مسير داخلي آزاد شد و نرخ بليت 87 مسير جزء مسيرهاي حمايتي قرار دارد كه همچنان مشمول قيمت‌گذاري است.
بر اساس «دستورالعمل آزادسازي نرخ بليت و شبكه پروازهاي داخلي» به منظور بهبود شرايط سفر، افزايش رضايتمندي مسافران و ارتقاي فضاي كسب و كار در حوزه سفرهاي هوايي داخل كشور، آزادسازي نرخ بليت و شبكه پروازهاي داخلي براساس شرايط مندرج در اين دستورالعمل اجرا مي‌شود.
اقتصام(1)**2022** 1568