مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیاتهایی كه در طراز انقلاب هستند باید مراقب شبهات و آفتهای موجود باشند.

به گزارش ایرنا، حسن رحیم پور ازغدی روز شنبه در دیدار با هیات دانشجویی امام رضا(ع) در دفتر امام جمعه مشهد افزود: مردم دنیا متحیر مانده اند كه این خیل عظیم جمعیت چگونه مسیر كربلا تا نجف را پای پیاده طی می كند و چگونه جمعیت عظیمی در مشهد حاضر می شوند.
وی ادامه داد: باید بدانیم كه این شور و علاقه با تبلیغات محقق نمی شود بلكه تنها راه به وجود آمدن چنین اجتماعاتی عشقی است كه در دلهای مسلمانان جای دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید اهل بیت(ع) بگونه ای معرفی شوند كه با واقعیت مطابقت دارد، وقتی ما نام و یاد اهل بیت(ع) را زنده می كنیم باید در جامعه خود نیز در تمامی زمانها در مسیر اهل بیت(ع) گام برداریم.
وی افزود: اگر اهل بیت(ع) را به درستی معرفی كنیم و به خوبی نیز در مسیر آنها گام برداریم هیچكس بهانه ای پیدا نمی كند كه علیه ما حرفی را میان بیاورد.

*هدف اصلی هیاتها احیای ارزشهای دینی
رحیم پور ازغدی ادامه داد: نباید فراموش كرد عزاداری تنها یك وسیله است، در پیاده روی اربعین جلوه هایی از فداكاری، عشق، ایثار و برادری دیده می شود.
وی افزود: اما باید به این نكته توجه كنیم كه این جلوه ها نباید تنها به همین زمان محدود شود و علاوه بر آن، این رفتارها تنها یك وسیله هستند كه باید ما را به هدف اصلی نزدیكتر كند.
او گفت: رضاشاه ابتدا فردی بود كه در دسته های عزاداری شركت می كرد اما بعد از مدتی كه به واسطه انگلیسیها به حكومت رسید برگزاری هیاتهای مذهبی را تعطیل و حتی آن را جرم اعلام كرد، این رویكرد بدان دلیل است كه هیاتهای مذهبی ظرفیت فعالیتهای اجتماعی دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی می پرسند آیا این جمله 'آمده ای شاه پناهم بده' درست است یا غلط؟ باید در جواب گفت این جمله در طراز هیات انقلابی نیست و قرار نیست ما برای امام رضا(ع) عنوان شاه و یا سلطان را بچسبانیم.
وی ادامه داد: اما اگر بدان معناست كه ما حكومتهای دیگر را به غیر از حكومت امام رضا(ع) قبول نداریم می شود آن را پذیرفت.
او گفت: وقتی كه حضرت زینب(س) در مجلس یزید حضور یافت یزید شروع به خواندن آیاتی از قرآن و سعی كرد رفتار حكومت خود را یك رفتار دینی جلوه دهد.
رحیم پور ازغدی افزود: حضرت زینب(س) بعد از یزید شروع به خواندن آیاتی دیگر از كلام الله مجید و رفتار حكومت بنی امیه را از ریشه نابود كرد، بر همین اساس می گوییم اولین ضربه بعد از عاشورا بر پیكره حكومت بنی امیه را حضرت زینب(س) وارد كرد.
وی به برخی از آسیبهای موجود در هیاتهای عزاداری اشاره و بیان كرد: برخی می‌گویند در هیاتهای عزاداری و در راه امام حسین(ع) معصیت اشكالی ندارد اما این موضوع مصداق بارز انحراف است.
او ادامه داد: با جعل حدیث و تحریك احساسات مردم و ارائه یك چهره ذلیلانه از قیام امام حسین(ع) نمی توان هیاتی در طراز انقلاب و ولایت داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اشك بر امام حسین(ع) تنها یك وسیله است كه می تواند ما را به پیروی از رفتار حسینی در زندگی فردی و اجتماعی نزدیك كند.
وی افزود: مرثیه های محتشم نیز در طراز مكتب انقلاب نیست و بلكه اشعار شاعرانی كه در زمان خود اهل بیت(ع) سروده شده مورد تایید است.
رحیم پور ازغدی گفت: هرچند این شعر نیز برای حب اهل بیت(ع) می باشد اما یك بعدی است زیرا باید مظلومیت در كنار حماسه دیده شود.
7498/1858