عشق آباد- ایرنا – مراسم بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان امروز شنبه با تاكید سران كشورهای حاضر بر مبارزه با تروریسم و گسترش همكاری های چندجانبه منطقه ای ضمن پرهیز از تنش در روابط دوجانبه و چندجانبه پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، معاون اول رییس جمهوری ایران كه از جمله مهمانان حاضر در نشست بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان بود نیز بر تقویت همگرایی منطقه ای برای مبارزه با ترویسم، خشونت وافراطی گری تاكید كرد.
اسحاق جهانگیری در این نشست گفت: اگر جهان در مبارزه با این پدیده شوم كوتاهی نماید همگی صدمات جبران ناپذیر را متحمل خواهیم شد؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره بر ارتقای روابط با همسایگان و منطقه استوار بوده و این مسیر با قوت در دولت آقای روحانی نیز با جدیت پیگیری می شود.
وی افزود: در این راستا آمادگی داریم تا با كشورهای منطقه بویژه كشور دوست و برادر تركمنستان در تمام عرصه ها از جمله تحكیم امنیت، صلح و ثبات تركمنستان همكاری كنیم.
در این نشست، برخی از روسای جمهوری حاضر بر افزایش گفت و گو بین تركیه و روسیه برای حل مشكلات فی مابین بعد از اصابت قرار گرفتن یك جنگنده روس توسط جنگنده ترك تاكید كردند.
تاكید برایجاد خط لوله گازی بین تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند به منظور تقویت اقتصاد كشورهای این منطقه از جملاه مواردی بود كه كشورهای حاضر بویژه سران كشورهای ذی نفع بر آن تاكید كردند. پروژه خط گازی تاپی فردا در مراسمی با حضور روسای جمهوری تركمنستان، افغانستان و معاون اول رییس جمهوری هند و همچنین نخست وزیر پاكستان رسما افتتاح می شود.
اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در این مراسم با اعلام این موضوع كه كشورش خط مقدم مبارزه با تروریسم است از همه همسایگان این كشور خواست سیاستی مشابه با تركمنستان در پیش بگیرند.
معاون سیاسی دبیركل سازمان ملل، روسای جمهوری ازبكستان، تركیه، بلاروس، تاجیكستان، افغانستان، قرقیزستان، گرجستان، كرواسی، مولداوی، نخست وزیر پاكستان، معاون اول رییس جمهوری هند، معاون اول رییس جمهوری چین، رییس مجلس نمایندگان روسیه و همچنین نمایندگانی از قزاقستان، جمهوری چك، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلوونی از جمله سخنرانان نشست بیستمین سالگرد بی طرفی تركمنستان بودند.
ایران از اولین كشورهایی بود كه از سیاست بی طرفی تركمنستان استقبال و از آن حمایت كرد.
با توجه به سفر دو هفته پیش بردی‏ محمداف رئیس جمهور تركمنستان به تهران و دعوت وی از همتای ایرانی خود، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جشن‏ های بیطرفی تركمنستان به دلیل مصادف بودن با آیین عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) حضور پیدا نكرد.
جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران برای رعایت احترام در راس یك هیات عالی رتبه در بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان شركت كرد.
مرتضی سرمدی معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از جمله اعضای هیات ایرانی هستند كه جهانگیری را در این سفر همراهی می كنند.
تهران و عشق آباد روابط نزدیكی دارند و در سفر اخیر رییس جمهوری تركمنستان به ایران، دو طرف اعلام كردند كه خواهان افزایش مبادلات تجاری تا 60 میلیارد دلار در یك دهه آینده هستند.
رئیس جمهور تركمنستان سال 2015 را به عنوان سال بی طرفی و صلح نام گذاری كرده است.
بردی محمداف در پیامی به همین مناسبت، تصریح كرد: ما همچون گذشته باید به صورت موثر از ظرفیت‏ ها و موقیعت‏ های ژئوپلتیكی و اصل بی طرفی تركمنستان در راستای حل و فصل مسالمت ‏آمیز اختلافات با تعامل فعال سازمان ملل به صورت بهینه استفاده نمایم.
تركمنستان در سال 1991 میلادی اعلام استقلال كرد و اندكی پس از این رویداد مهم سیاسی، مكانیسم اصل بیطرفی خود را با جامعه جهانی هماهنگ كرد كه در نتیجه تركمنستان در دنیا اولین كشوری بود كه با توافق و رضایت تمام كشورهای عضو سازمان ملل متحد موضع بیطرفی اتخاذ نمود. به همین مناسبت در «عشق ‏آباد» نمادی به ارتفاع 95 متر به عنوان «برج بیطرفی تركمنستان» به عنوان نماد این رویداد مهم احداث شد. این واقعه در 12 دسامبر سال 1995 (21 آذر 1374) طی جلسه شورای عمومی سازمان ملل در «نیویورك» به وقوع پیوست كه در آن تمام 185 عضو سازمان ملل، تركمنستان را به عنوان كشوری بیطرف معرفی كردند. این الزامات شامل عدم وابستگی سیاسی و نظامی، وجود ارتش برای حفاظت از صلح و آزادی، دست كشیدن از سلاح های كشتار جمعی، متعهد بودن به ارزش های جهانی و اصول دموكراسی، تضمین صلح مدنی و همكاری نزدیك با سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی است.
آساق 9191**1449**1565