اصفهان - ایرنا - كلانشهر اصفهان از سوی یونسكو به عنوان شهر خلاق انتخاب شد و به جمع شهرهای خلاق جهان پیوست .

به گزارش ایرنا ، شهردار اصفهان در آستانه ورود به ماه مبارك ربیع الاول با اعلام این خبر افزود: اصفهان نخستین شهر ایرانی است كه به شبكه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسكو پیوسته است .
شبكه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبكه جهانی است كه از سوی یونسكو تشكیل شده و اصفهان به لحاظ برخورداری از «صنایع دستی و هنرهای مردمی» است به عنوان عضو رسمی این شبكه انتخاب شده است .
برخورداری از قابلیتهای بالا درعرصه فرهنگ وهنر از شاخصه های شهرهای خلاق است و این بدان معنا است كه بستر مناسب و قابلیت توسعه پایدار از ویژگیهای شهر اصفهان است.
مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان با اشاره به اینكه اصفهان در مدیریت شهری، به دنبال تغییر نگاه به شهر از رویكردی كالبدی به نگاهی خلاق است اعلام كرد : هما‌گونه كه در بیانه یونسكو آمده است، خلاقیت به عنوان موتور محرك توسعه پایدار شهری به همراه مشاركت اجتماعی و چالاكی فرهنگی می تواند آینده‌ای متعالی برای شهر را به ارمغان آور. از این‌رو مدیریت شهری با پیگیری ثبت اصفهان در شبكه جهانی شهرهای خلاق و همچنین ایجاد مركز خلاقیت و نوآوری در شهرداری اصفهان، نخستین گام‌های موثر را در این عرصه برداشته است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در پایان ضمن تشكر از تمامی كسانیكه كه در مسیر ثبت جهانی اصفهان تلاش داشته اند گفت :بزودی برنامه‌های مدیریت شهری برای این رخداد مهم جهانی اعلام می‌شود.
* براساس استاندارهای یونسكو شهر خلاق شهری است كه از نوآوری و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می كند.
شبكه شهرهای خلاق در سال 2004 توسط یونسكو پایه گذاری شد وخلاقیت مردم را در كنار صنایع دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به عنوان شاخصه های شهر خلاق اعلام كرد.
شهر خلاق جایی است كه هنر و تنوع فرهنگی بدلیل اهمیت و توانایی خاص آن مورد تشویق قرار می گیرد و افراد می توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت های خلاق بهره ببرند.
ایده شهرخلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات شهری و به ویژه مدیریت شهری است و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای كیفیت زندگی به واسطه تفكرات نو شهروندان تأكید دارد.
این ایده كسترده دید و اندیشه مدیران، برنامه ریزان و شهرسازان را وسعت داده و به تنوع علایق و عقاید در پهنه شهر احترام می گذارد.
همچنین ایجاد شهرهای خلاق باعث رونق وشكوفایی حیات شهری می گردد كه این خود سطح مناسبات یك شهر را در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می دهد.
اركان شهر خلاق شامل مردم، بنگاه های اقتصادی، فضاها، پیوندها و چشم اندازها است كه توجه به این اركان برای ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در آینده حیاتی است.
در تجزیه و تحلیل خلاقیت های شهری چهار اصل انعطاف پذیری، ابتكار، خطرپذیری و رهبری به عنوان شاخص های شهر خلاق مورد توجه قرار می گیرد.
یونسكو شبكه شهرهای خلاق را با هدف كمك به بازیابی پتانسیل های اقتصادی، اجتماعی و خلاق صنایع فرهنگی كه بوسیله هنرمندان محلی برپا می شد، دایر كرد تا بتوانند یونسكو را در هدف تنوع فرهنگی اش به نتیجه برساند.
این شبكه متشكل از هفت زمینه بوده و هر شهر با توجه به انرژی و ظرفیتی كه به صنعت خلاقانه اختصاص می دهد، اولویت خود را براساس ادبیات، سینما، موسیقی، مهارت و هنر فولكلور (هنرها و صنایع دستی)،طراحی، هنرهای رسانه ای (توسعه فرهنگی و صنایع خلاق) و تغذیه برنامه ریزی می كند .
1339