كاشان- ايرنا- رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: بيماري آنفلوآنزا در اين منطقه تحت كنترل است و جاي هيچ گونه نگراني هم نيست.

دكتر محمدحسين اعرابي روز يكشنبه به خبرنگارايرنا افزود: بيماري سرماخوردگي و آنفلوآنزا در فصل سرما طبيعي است كه با شروع اين فصل بروز بيماري هاي تنفسي زياد مي شود و از معروف ترين آنها بيماري آنفلوآنزاست.
وي در عين حال وجود بيماري‌ هاي زمينه ‌اي اعم از كهولت سن يا بيماري ‌هاي نقص ايمني و تنفسي را در تشديد اين بيماري با اهميت دانست.
دكتر اعرابي گفت: مردم بايد با توجه به سرد شدن هوا، شست ‌وشوي دست ‌ها، پرهيز از تماس مستقيم با افراد مبتلا و مراقبت از افرادي كه به بيماري مبتلا شده ‌اند را بيشتر مد نظر قرار دهند.
دكتر اعرابي به افراد و دانش آموزاني كه مبتلا به سرماخوردگي هستند، توصيه كرد، حتي المقدور از حضور در مكان هاي عمومي و كلاس هاي درس تا بهبودي كامل خودداري كنند.
وي در عين حال اطلاع رساني براي آموزش شهروندان و حساسيت زايي از سوي رسانه ها را خواستار شد.
وي تب بالاي 38 درجه و بيش از سه روز، بدن درد و كوفتگي و نداشتن آبريزش را از جمله موارد ابتلا به آنفلوآنرا دانست.
دكتر اعرابي تصريح كرد: كلاس توجيهي ويژه پزشكان عمومي و اورژانس براي تحويز داروي مناسب و شناسايي احتمالي بيماري آنفلوآنزا درحال برگزاري است.
وي در خاتمه از آمادگي تيم پزشكي و نيز بخش عفوني بيمارستان شهيد بهشتي كاشان براي مقابله احتمالي با ويروس آنفلوآنزا در افراد خبر داد و گفت: اين بيماري هم اينك تحت كنترل است.
آنفلوآنزا يك بيماري ويروسي فصل سرماست كه دستگاه‌ تنفسي ‌را درگيرمي ‌كند و به شدت مسري است، ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علايم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ويروس‌ به‌ بدن‌ يك تا دو روز است، سه‌ نوع‌ اصلي‌ ويروس‌ آنفلوانزا (A,B,C) وجود دارد، اما اين‌ ويروس ها توانايي‌ جهش‌ به‌ انواع‌ گوناگوني‌ را دارند‌.
آنفلوآنزا شايعترين سرماخوردگي است كه شيوع ويروس آن از اول فصل پاييز آغاز و تا اواخر ارديبهشت ماه ادامه دارد، آنفلوآنزا به صورت بيماري واگيردار گريبانگير همه گروه هاي سني مي‌شود. تب و لرز، سردرد، دردهاي‌ عضلاني‌ و استخواني از جمله‌ كمردرد، ضعف، خستگي و كوفتگي،‌ سرفه‌هاي خشك، گلودرد، خشونت‌ صدا و آبريزش‌ بيني، ازعلايم‌ شايع‌ بيماري هستند.
سرماخوردگي و آنفلوانزا علايم مشابهي دارند، با اين تفاوت كه سرماخوردگي معمولا خفيف تر است و ممكن است بدون تب و يا با تب پايين باشد، اما آنفلوانزا بطور ناگهاني شروع مي‌شود و با تب بالا همراه است، همچنين مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد تا آنفلوآنزا بهبود يابد اما اين مدت در سرماخوردگي كوتاه تر است.
6021