تهران- ایرنا- بانك مركزی اعلام كرد: ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات كالایی در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج با توجه به فرآیند اجرائی آن، امكانپذیر شد.

به گزارش روابط عمومی بانك مركزی، «فرآیند اجرایی تبصره 26 قانون بودجه سال 1394 در خصوص تسهیلات كالایی ازدواج » به شرح زیر است:
1- ثبت نام در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، انتخاب گزینه دریافت تسهیلات كالایی و اخذ كد رهگیری.
2- انتخاب فروشنده مورد نظر از فهرست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت مندرج در پایگاه اطلاع رسانی آن وزارتخانه به آدرس اینترنتی http://www.mimt.gov.ir
3- مراجعه به فروشنده، دریافت پیش فاكتور و معرفی بانك عامل از سوی فروشنده به متقاضی.
* چنانچه متقاضی كالاهای متفاوت از فروشندگان مختلف را انتخاب كند، لازم است به این نكته توجه داشته باشد كه همه فروشندگان انتخاب شده نسبت به معرفی متقاضی فقط به یك بانك اقدام كنند.
4- مراجعه متقاضی به شعب بانك عامل (معرفی شده از سوی فروشندگان كالا)، پذیرش متقاضی در سامانه ازدواج از سوی شعبه مربوطه، انعقاد قرارداد با بانك عامل و ارائه تضامین كافی و معتبر به بانك عامل (در مدت حداكثر 2 ماه از تاریخ اخذ كد رهگیری).
5- مراجعه متقاضی به فروشنده، ارائه نسخه ای از اصل قرارداد منعقده با بانك عامل و دریافت كالا (حداكثر ظرف یك هفته پس از تكمیل قرارداد با بانك عامل).
6- فروشنده مكلف است گواهی امضاء شده از سوی خریدار جهت واگذاری كالا را به بانك ارسال كند. بدیهی است بانك پیش از اخذ گواهی یادشده نباید نسبت به واریز اقساط به حساب فروشنده اقدام كند.
به گزارش ایرنا، براساس ماده واحده قـانون بودجه سال ١٣٩٤ كل كشور، زوج های مشمول دریافت وام ازدواج می توانند به جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فـروش اقساطی استفاده كنند. تسهیلات یادشده توسط تولیدكنندگان و فروشندگان متقاضی عرضه كالاهای بادوام داخلی ارائه می شود و بانكها و مؤسسه های اعتباری غیربانكی فقط موظف به تضمین پرداخت اقساط به درخواست فروشنده و پس از اخذ تضامین لازم از زوج ها هستند.
اقتصام(1) 9141 ** 2023