شيراز- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: براي دومين سال پياپي جشنواره خوراك هاي سنتي اين استان از روز بيست و پنجم تا سي ام آذرماه جاري در محل باغ جنت شيراز برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا مصيب اميري، دوشنبه در نشستي با خبرنگاران در شيراز بيان كرد: در اين جشنواره، خوراك هاي سنتي اقوام و شهرستان هاي استان فارس در قالب برپايي 60 غرفه معرفي و عرضه خواهد شد.
وي افزود: همايش علمي با محوريت گردشگري خوراك، اجراي برنامه هاي فرهنگي و آيين هاي ميراث ناملموس استان به صورت روزانه، برگزاري كارگاه آموزشي تخصصي با موضوع بودجه بندي در صنعت هتلداري، غذا و نوشابه و اجراي مراسم آييني شب يلدا از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه است.
اميري اظهارداشت: با توجه به شمارزياد مخاطبان و لزوم ترويج و توسعه مفاهيم گردشگري پايدار، تلاش شده است مطالب آموزشي و پيام هاي فرهنگي در مورد لزوم حفظ بسترهاي زيست محيطي و نيز حفاظت از محيط زيست و نيز فرهنگ هاي بومي و احترام به ديگر اقوام در سراسر محيط نمايشگاه ارايه شود.
وي، هدف از برگزاري اين جشنواره را معرفي و شناساندن غذاهاي سنتي فارس به عموم مردم به ويژه گردشگران داخلي و خارجي، تلاش براي حفظ و احياي غذاهاي سنتي و محلي فارس به عنوان بخشي از ميراث معنوي ايراني، ايجاد يك رويداد گردشگري جديد با محوريت خوراك هاي سنتي فارس و توسعه آن به صورت ملي و بين المللي، بيان كرد.
اميري بيان كرد: ترويج استفاده از غذهاي سنتي ايراني در ميان مردم، آشنا كردن عموم مردم با روش هاي پخت خوراك هاي سنتي و محلي استان فارس و معرفي ويژگي هاي فرهنگي عشاير فارس در زمينه خوراك هاي سنتي، آئين ها، بازي هاي بومي و صنايع دستي از ديگر اهداف برپايي اين جشنواره است.
او گفت: خوراك هاي سنتي مناطق مختلف فارس، از ويژگي هاي فرهنگي مردم آن منطقه محسوب مي شود و به دليل جذابيت هاي فراواني كه دارد، همواره مورد توجه گردشگران قرار مي گيرد.
اميري افزود: همچنين وجود روش هاي متعدد پخت يك خوراك در نواحي مختلف استان فارس كه ناشي از گوناگوني در سنت هاي زندگي مردم و نيز برگرفته از تفاوت در شرايط محيط زيست آنهاست، جاذبه اي فرهنگي گردشگري است كه توان جذب گردشگر را دارد .
مدير كل ميراث فرهنگي فارس افزود: اين جشنواره نخستين بار در مهرماه سال 90 همزمان با هفته جهانگردي برگزار شد و در سال هاي بعد نيز در چند دوره با اسامي ديگري مانند جشنواره غذاي اقوام ايراني و جشنواره غذاي سالم در شيراز برگزار شد.
وي ادامه داد: تلاش شده است تا مقدمات و الزامات لازم براي ثبت اين جشنواره در تقويم رويدادهاي گردشگري و جشنواره هاي سازمان گردشگري جهاني مهيا شود تا در نخستين فرصت، در فهرست جشنواره هاي اين سازمان نيز قرار گيرد .
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري شيراز نيز گفت: معرفي، تهيه و عرضه خوراك هاي سنتي و محلي استان فارس به عموم مردم، مستند نگاري خوراك هاي سنتي و محلي به عنوان بخشي از ميراث معنوي و ناملموس اين استان، معرفي و آموزش روش هاي طبخ خوراك هاي سنتي استان فارس به بازديدكنندگان و گردشگران، در مدت زمان برگزاري اين جشنواره انجام خواهد شد.
احمد همتي بوشهري افزود: برگزاري مسابقه آشپزي برمبناي رعايت مولفه هاي محلي و بومي، تهيه و توزيع بروشور يا كتابچه معرفي خوراك هاي سنتي و محلي فارس، برپايي چادرهاي عشايري از تمام ايل هاي اصلي اين استان وبرگزاري بازي هاي سنتي عشاير، بخش ديگري از برنامه هاي اين جشنواره است.
وي ادامه داد: اجراي موسيقي سنتي و آيين هاي محلي شهرستان ها و عشاير استان فارس، برگزاري نمايشگاه عكس فارس، برپايي غرفه هاي صنايع دستي و توليد و فروش صنايع دستي اين استان با تمركز بر اقلام مرتبط با خوراك و برگزاري مسابقه نقاشي بر روي پارچه با موضوع غذاهاي سنتي و عشايري براي كودكان و نوجوانان از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي اين جشنواره است.
3002 /6118