تهران - ایرنا- جمعیت پلنگ ایرانی در پارك ملی ساریگل و پارك ملی سالوك در استان خراسان شمالی با استفاده از دوربین های تله ای سرشماری شد و در دو ماه گذشته بیش از 250 تصویر از پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا از انجمن یوزپلنگ ایرانی، سید اصغر مطهری مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ضمن اعلام این خبر گفت: پلنگ ها دارای خال های منحصربفرد هستند كه حكم اثر انگشت در انسان ها را دارد. بنابراین با تصویربرداری از آنها و مقایسه خال ها می‌ توان به آمار قابل اتكایی از جمعیت پلنگ در هر منطقه رسید.
وی افزود: سرشماری یا برآورد جمعیت پلنگ ها با استفاده از دوربین های تله ای صورت می گیرد كه ابزاری كارآمد بوده و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ها دارای سنسور مادون قرمز بوده و از حیواناتی كه از مقابل آنها عبور كنند، عكسبرداری می كند.
به گفته مطهری، برنامه سرشماری توسط پروژه پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران و با همكاری نزدیك اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین و انجمن یوزپلنگ ایرانی به مدت 2 ماه طی پاییز سال جاری اجرا شد.
فرهادی نیا، مدیر پروژه، نیز در این باره گفت: پلنگ ایرانی یكی از گربه سانان نادر كشورمان محسوب می شود كه اطلاعات جمعیتی مناسبی در اكثر نقاط كشور در مورد آن در دست نیست، بدون شناخت جمعیت یك گونه نمی توان برای بقای بلند مدت آن نیز برنامه ریزی و ارزیابی كرد.
وی افزود: این پروژه برای نخستین بار این امكان را در این مناطق فراهم می كند كه بتوان اطلاعات دقیق از وضعیت و ساختار جمعیت پلنگ ایرانی به دست آورد.
فرهادی نیا اظهار داشت: با توجه به مخفی كاری پلنگ، مشاهده مستقیم آن در طبیعت بسیار دشوار بوده و به این منظور، از 40 دستگاه دوربین تله ای برای سرشماری پلنگ ها استفاده شده است.
مدیر بخش پایش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینكه تا كنون بیش از 250 تصویر از پلنگ ها در این دو منطقه به دست آمده است، افزود: كارشناسان پروژه در حال بررسی و تطبیق خال های پلنگ ها در این تصاویر هستند و هنوز به درستی نمی دانیم چند پلنگ در این دو منطقه زیست می كنند، ولی نتایج مقدماتی بسیار امیدواركننده بوده و نشاندهنده پویایی جمعیت پلنگ در دو پارك ملی سالوك و ساریگل است.
پارك های ملی سالوك و ساریگل در حوزه شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده و از ارزشمند ترین زیستگاه های پلنگ در كشور محسوب می شوند.
*** پلنگ ایرانی
پلنگ ایرانی بزرگترین یا یكی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است كه بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این كشور امكان بقای گروه های كوچك این حیوان در قفقاز، شرق تركیه و تركمنستان را از راه مهاجرت های بین مرزی افزایش می دهد.
علمی 9014**1440