تهران- ايرنا- رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ديدار استاد دانشكده‌ الهيات دانشگاه لوبليانا گفت: گفت‌ و گوي بين اديان سبب برقراري دوستي‌هاي پايدار شده و بر اين اساس مشتركات بين اديان نيز پايه‌هاي خوبي براي گفت‌گوها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، ابوذر ابراهيمي تركمان روز سه شنبه در ديدار با ماري يوژه اوسردكار و هيات‌ همراه ضمن ابراز خرسندي از برگزاري دومين دور گفت‌وگوي ديني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با انديشمندان اسلووني، افزود: با برگزاري اين دور از گفت‌وگوها كه از 30 سال پيش شكل گرفته، تجربه‌هاي بسياري كسب كرده و از رهبران مختلف مطالب زيادي فرا گرفتيم.
وي خاطرنشان كرد: پيش از اين نيز با كليساي واتيكان، اتريش، يونان، بيروت و ديگر كشورها چندين گفت‌وگو برگزار شده و همچنان نيز ادامه دارد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابراز اميدواري كرد تا فاصله بين گفت‌وگوي ديني دوم و سوم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با انديشمندان اسلووني كمتر از گفت‌وگوي اول و دوم باشد.
ابراهيمي تركمان با بيان اينكه اين گفت‌وگوها منجر به نزديكتر شدن افكار، عقايد و شناسايي يكديگر شده است، اظهار داشت: در اين گفت‌وگوها سعي شده تا در سطح متخصصان ادامه پيدا كند.
وي هدف از برگزاري اين گفت‌وگوها را با بهره‌گيري از متخصصان و كارشناسان و آشنايي با افكار مختلف رهبران ديني عنوان كرد.
ابراهيمي با بيان اينكه با گفت‌وگوي بين اديان مي‌توان دوستي‌هاي پايدار با پيروان آنان برقرار كرد، گفت: در اين گفت‌وگوها متوجه شديم هسته اصلي اديان عموماً مشترك است؛ و با گفت‌وگو مي‌توانند شناخت بهتري نيز نسبت به سنت ديني خود پيدا كنند.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تأكيد كرد: هيچ ديني نيست كه انسان را به عدالت و صلح دعوت نكند و همين مشتركات في‌مابين است كه مي‌تواند پايه‌هاي خوبي را براي گفت‌گوها فراهم كند.
ابراهيمي‌تركمان با تأكيد بر ضرورت گفت‌وگوي اديان و حل مشكلات بين ديني، افزود: از نتايج اين گفت‌وگوهاي 30 ساله وجود دانشگاهي با عنوان اديان در ايران است.
وي به تأليف كتب بسياري در زمينه آموزه‌هاي ديني مسيحيت، يهوديان و ساير اديان در كشورمان اشاره و تصريح كرد: در اسلام دو گروه اصلي اهل سنت و شيعه وجود دارد كه ايران پايگاه انديشه شيعي است؛ مهمترين تفاوت آن در موضوعي به نام اجتهاد است.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود:پس از پيامبر اكرم(ص)، علماء و انديشمندان مي‌توانند اجتهاد كرده و احكام اسلامي را بيان كنند. به همين دليل مجتهدان فراواني براي تحقق اين امر داريم كه مردم براي احكام شرعي خود به آنان مراجعه مي‌كنند.
ابراهيمي‌تركمان ابراز اميدواري كرد سفر اين هيئت فرصتي باشد تارهبران و دانشمندان اديان از وضعيت يكديگر از نزديك آشنا شوند و به گسترش صلح در جوامع كمك كنند.

** گفت‌وگو؛ مؤثرترين راه براي تداوم ارتباطات
در ادامه اين ديدار استاد دانشكده‌ الهيات دانشگاه لوبليانا و رييس هيات اسلوونيايي نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از دعوت رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي حضور در دومين دور گفت‌وگوي ديني، گفت: ما براي نخستين بار به ايران سفر مي‌كنيم و اين ديدار ما همراه با آشنايي با تشيع خواهد بود.
ماري يوژه اوسردكار افزود: از نظر دين كاتوليك، گفت‌وگو مؤثرترين راه براي تداوم ارتباطات و نجات جامعه از بحران‌ها و معضلات موجود برشمرده مي‌شود.
وي ابراز اميدواري كرد تا اين دور از گفت‌وگوها در آينده ادامه داشته باشد و به درك متقابل اعتقادي و ديني نسبت به يكديگر دست يابيم.
به گزارش ايرنا، دومين دور گفت و گوي ديني مركز گفت و گوي اديان و تمدن هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با انديشمندان اسلووني، با عنوان گفتمان جهان بدون خشونت و افراط گرايي با حضور جمعي از مسئولان و ميهمانان داخلي، برخي از پژوهشگران موسسات فرهنگي از قم و همچنين جمعي از ميهمانان خارجي از جمله ويكوو استراخونيك استاديار و دانشيار پژوهشي در دانشكده الهيات، ماري يوژه اوسردكار استاديار دانشكده الهيات و لنارت اشكوف استاد موسسه مطالعات فلسفي دانشگاه پريمورسكا و دانشكده الهيات دانشگاه لوبليانا، اردشير خورشيديان رييس انجمن موبدان زرتشتي و اسقف كاراكائيان از كليساي كاتوليك در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
اين همايش دو روزه امروز با برگزاري نشست هاي تخصصي و سخنراني هاي علمي در دانشگاه اديان و مذاهب قم به كار خود پايان خواهد داد.
فراهنگ**1355**1027