تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴

تهران - ایرنا - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بیش از 80 درصد خودروهای موجود در تهران فاقد معاینه فنی هستند و آزادانه و بدون هیچ نظارت و كنترلی در سطح شهر تردد می كنند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ولی آذروش با بیان اینكه تردد خودروهای معیوب و فاقد معاینه فنی از جمله عوامل اصلی بروز و تشدید آلودگی هوای پایتخت است افزود: خودروهای فاقد معاینه فنی بدون هیچ نظارت و كنترلی در زمینه وضعیت آلایندگی و سلامت ایمنی در شهر تهران تردد می كنند.
وی با اشاره به اثرات مثبت معاینه فنی خودرو و تاثیر حداقل 23 درصدی آن در كاهش آلودگی هوا، اظهار كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون از حدود سه میلیون خودرو مشمول معاینه فنی در تهران، تنها 270 هزار دستگاه خودرو آن به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده اند.
آذروش با بیان اینكه وضعیت موتورسیكلت ها نیز به مراتب بدتر از خودروهای آلاینده است گفت: موتور سیكلت ها به واسطه تكنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می كنند و براساس آمار اعلامی 24 درصد
آلودگی هوا مربوط به موتورسیكلت ها می باشد.
به گفته وی، درهمین ارتباط از 3.5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراكز معاینه فنی پایتخت مراجعه كرده اند.
دبیر معاینه فنی كلانشهرهای كشور در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینكه معاینه فنی مستقیما با سلامت شهروندان در ارتباط است از نمایندگان می خواهیم تا در مدت باقیمانده از این دوره مجلس با تصویب این لایحه ، تصمیم گیری اشتباه در دوره گذشته را جبران كنند.
آذروش تاكید كرد: برای كاهش آلودگی هوا اقداماتی نظیر معاینه فنی خودروها، از رده خارج كردن خودروهای فرسوده و كاربراتوری، ارتقا استاندارد خودروهای تولیدی، توسعه حمل ونقل همگانی و استفاده كمتر از خودروهای شخصی بسیار مهم و قابل توجه است.
وی اظهار كرد: هوای تهران تنفس را برای شهروندان سخت كرده و مردم در انتظار اقدامی سازنده برای رفع آلودگی هستند.
آذروش با تاكید براینكه بروز وضعیت قرمز و بحرانی آلودگی هوا در تهران قابل پیش بینی است خاطر نشان كرد: با پایداری هوا در چند روز گذشته كه هیچ گرد و غباری از خارج شهر وارد پایتخت نشده، آلودگی هوای امروز شهر ناشی از تولید آلایندگی توسط خودروهایی است كه در شهر تردد می كنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تاكید كرد: یك روز پایداری هوا در زمستان كافیست كه هوای شهر به وضعیت ناسالم و غیر قابل تنفس تبدیل شود كه این نشان دهنده عدم اقدام موثر در كلان شهری مانند تهران است.
شاخص كیفیت هوای تهران در طول هفته جاری، روزهای شنبه و یكشنبه در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، دوشنبه در شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها و سه شنبه و امروز (چهارشنبه ) نیز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بوده است.
تهرام/7561/ 1625