بيرجند- ايرنا - نايب رئيس جامعه تورگردانان ايران با اشاره به فعاليت چهار هزار دفتر مسافرتي گفت: تعداد كمي از مسئولان آژانس و دفترهاي مسافرتي در قالب تور در ارتباط با سفر گردشگران خارجي به كشور فعاليت دارند.

«سيد محمدعلي اشرف واقفي» چهارشنبه شب در نشست مسئولان دفترهاي مسافرتي خراسان جنوبي در بيرجند، تعداد اعضاي جامعه تورگردانان را 159نفر ذكر كرد و افزود: اين افراد عمدتا در تنظيم سفر تورهاي خارجي به كشور فعال هستند.
وي تاكيد كرد: در چارچوب توسعه صادرات غيرنفتي درآمد حاصل از سفر تورهاي خارجي به كشور از پرداخت ماليات معاف است.
به گفته وي، خراسان جنوبي جاذبه هاي گردشگري زيادي دارد، داشتن جاذبه به تنهايي كافي نيست، استان بايد به مقصد گردشگري تبديل شود و رونق اين صنعت هم نياز به توسعه زير ساخت ها دارد.
اين فعال گردشگري با 25 سال سابقه تصريح كرد: خراسان جنوبي آثار و بناهاي منحصري به فردي دارد كه بايد در قالب بسته هاي مشخص به گردشگران خارجي معرفي شود.
نايب رئيس جامعه تورگردانان بيشترين زمان حضور گردشگران را 21 روز عنوان كرد و يادآور شد: با توجه به آثار متعدد فرهنگي و تاريخي، مذهبي و چشم اندازهاي طبيعي ايران، گردشگران فرهنگي از مكان هاي خاص بازديد مي كنند.
وي بيان كرد: هنگام تنظيم برنامه سفر گردشگران چند مسير تعريف مي شود آنان بيش از دو روز در يك استان اقامت نمي كنند.
وي با اشاره به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، تاكيد كرد: با كمك و توسعه صنعت گردشگري و تامين زيرساخت ها، بايد اتكا به درآمد نفتي كاهش يابد.
وي كه همراه يك هيات 9نفري به مدت دو روز در بيرجند و نهبندان حضور دارد، اظهار كرد: هدف از حضور اين هيات در خراسان جنوبي آشنايي با امكانات اقامتي، خودرويي و ... براي سفر گردشگردان خارجي به استان است.
وي تصريح كرد: با انتخاب آقاي روحاني به رياست جمهوري بستر حضور گردشگران به ايران نسبت به گذشته فراهم تر شده و استقبال براي سفر رو به افزايش است و با توجه به توافق ايران و گروه 1+5 با سيل گردشگران رو به رو خواهيم بود.
وي در همين حال تاكيد كرد: در صورت تحقق مصوبه آمريكا نسبت به اعمال محدوديت سفر افراد به ايران اين مساله تا حدودي به صنعت گردشگري همانند ساير بخش ها خسارت وارد خواهد كرد.
به گفته نايب رئيس جامعه تورگردانان در حال حاضر شركت هاي هوايي تركيه به مشهد مسافر جابجا مي كنند، اروپايي ها عمدتا با شركت هاي آن كشور به ايران سفر مي كنند، مي توان دو تا سه مسير گردشگري را براي آنان در خراسان جنوبي تعريف كرد.
وي يادآور شد: با توجه به فاصله كم طبس، بشرويه، سرايان و فردوس به مشهد اين مناطق مي تواند يكي از مسيرهاي گردشگري استان به يزد، اصفهان و شيراز باشد.
يك عضو جامعه تورگردانان با 50 سال فعاليت در اين بخش گفت: تبليغات و اطلاع رساني در مورد بيرجند بسيار كم است بگونه اي كه حداقل براي او ناشناخته است.
همچنين در اين نشست رئيس آژانس هاي گردشگري خراسان جنوبي گفت: افرادي كه به ايران سفر مي كنند، دنبال مسيرهاي جديد هستند.
احمد كاشاني خواهان كمك جامعه تورگردانان براي تهيه بسته آثار تاريخي، فرهنگي، مردم شناسي و طبيعي استان و معرفي آن به گردشگران خارجي شد.
وي يادآور شد: خراسان جنوبي با 151هزار كيلومتر مربع سومين استان پهناور ايران است در صورت كمك مي توان منطقه را به كمربند گردشگري در شرق تبديل كرد.
همچنين غلامحسين ابراهيمي مسئول نمايندگي وزارت امور خارجه در بيرجند اظهار كرد: مي توان كمربند گردشگري ديني را با توجه به امامزاده حسين بن كاظم( ع) برادر امام رضا(ع) در طبس براي فردوس، سرايان، بشرويه و طبس تعريف كرد.
به گفته وي، تعدادي از شيعيان لبنان، كويت، عراق و كشورهاي حوزه خليج فارس با عبور از خراسان جنوبي به مشهد سفر مي كنند و استان محل مناسبي براي گردشگران ديني است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي هم گفت: اين استان نقش پل ارتباطي ميان شرق و غرب كشور را ايفا مي كند.
حسين رمضاني به آثار برجاي مانده از سنگ نگاره ها، سنگ نوشته ها، پناهگاهها، قلاع تاريخي، آب انبار، كاروانسرا و تنوع آب و هوايي استان اشاره كرد و گفت: خراسان جنوبي از لحاظ فرهنگي و مردم شناسي، بهشت مردم شناسان است.
وي ادامه داد: هنوز در برخي مناطق جشن سده و ساير سنن كه ريشه در تاريخ دارد برگزار يا ديده مي شود.
وي يادآور شد: خراسان جنوبي 15مهمانپذير و هفت باب هتل دارد و پراكندگي اين واحدها در استان مناسب است.
رمضاني در همين حال خواهان انتقال و استفاده از تجربه ديگر استان ها براي صنعت هتلداري استان شد.
وي اظهار كرد: استان 14واحد بوم گردي، 12روستاي هدف گردشگري و 10منطقه نمونه گردشگري نيز دارد.
مديركل ميراث فرهنگي استان اظهار كرد: براي تامين و توسعه زيرساخت ها آنچه در تعهد دولت است، فراهم خواهد شد.
وي گفت: تعدادي اقامتگاه و هتل نيز با كمك بخش خصوصي در دست ساخت است، در استان زير ساخت ها براي پذيرش گردشگر خارجي فراهم است تورهايي كه به استان سفر كردند؛ از امكانات راضي هستند.
وي تاكيد كرد: گردشگران خارجي پس از ورود تمايلي به اقامت در هتل ندارند، آنها دوست دارند در خانه هاي مردم با آنان زندگي كنند، در اين ارتباط نياز به آموزش مردم براي جذب توريسم است.
شبس*2047/*1613