سبزوار - ايرنا - كارگردان سريال سربداران گفت: يكي از دلايل موفقيت سريال سربداران در دهه 60 وجود چندين سال پيشينه تحقيقاتي براي فراهم شدن فيلمنامه آن بوده است.

محمدعلي نجفي كه براي شركت در كنگره بين المللي سربداران به سبزوار سفر كرده بود، جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سوابق قبلي تحقيقات براي توليد اثري نمايشي درباره سربداران به قبل از انقلاب بر مي گردد و اتفاقا دكتر شريعتي كه خود از بزرگان خطه سبزوار است در اين زمينه نقش موثري داشت.
وي ادامه داد: زنده ياد دكتر شريعتي بسيار علاقه مند بود كه مباني و مطالبي كه بيان مي كرد از طريق هنر مدرن و به خصوص هنرهاي نمايشي به مخاطبان عرضه شود تا تأثير بيشتري بر جاي گذارد.
نجفي اظهار داشت: در آن زمان گروه تئاتري در حسينيه ارشاد تشكيل داديم كه چند نمايش از جمله نمايش هاي 'ابوذر' و ' سربداران' نتيجه آن بود.
كارگردان سريال سربداران افزود: وقتي نمايشنامه سربداران نوشته شد، دكتر شريعتي بسياري از ديالوگ ها را بازنويسي كرد.
وي گفت: پس از انقلاب اسلامي ، چون شباهت هاي زيادي بين نهضت سربداران با انقلاب اسلامي وجود داشت كه هر دو برخاسته از فرهنگ شيعي بودند و رهبري مذهبي و روحاني داشتند، از سوي دكتر خرازي در تلويزيون به ما پيشنهاد ساخت سريال سربداران داده شد.
كارگردان پيشكسوت سينما، تلويزيون و تئاتر ايران افزود: از اواخر سال 1358 شروع به تحقيقات مجدد و نوشتن فيلمنامه اين سريال كرديم.
وي ادامه داد: فيلم نامه سربداران در سال 1360 آماده شد و سپس وارد مراحل توليد اين سريال شديم تا اينكه سرانجام در سال 1362 از تلويزيون پخش شد و جاي خود را در ميان بينندگان سيما باز كرد.
نجفي اظهار داشت: تا قبل از نمايشنامه و سپس سريال سربداران اصلا كسي قيام سربداران را نمي شناخت، اما با همكاري و تحقيقات دكتر شريعتي و همچنين با بهره گيري از كتاب تاريخ پطروشفسكي پژوهشگر روسي كه كتابي درباره سربداران دارد، توانستيم اين اثر هنري را بر مبناي واقعيت هاي تاريخي خلق كنيم.
وي افزود: از فوايد ديگر سريال سربداران اين بود كه بازيگران جوان زيادي از طريق آن سريال به سينما و تلويزيون ايران معرفي شدند و بعدها بسيار درخشيدند .
كارگردان سريال سربداران ادامه داد: ما آن زمان روزي هشت ساعت تمرين مي كرديم ، اما در حال حاضر هنرمندان مي خواهند سريع فيلم برداري و پخش شود و اين موضوع به كيفيت آثار توليد شده در سينما و تلويزيون ما لطمه مي زند.
وي افزود: هنرمندان نبايد در مسير خود در جا بزنند و به تكرار بيافتند بلكه بايد با داشتن تفكر و ايده هاي ناب، به موضوعات ديگري بپردازد.
نجفي درباره وجود تخيل داستاني در سريال سربداران گفت: وقتي سخن از تخيل و درام مي كنيم اصل ماجرا بر پايه تخيل است.
وي گفت: من در هنگام سريال سازي بيشتر به مردم اهميت مي دهم تا افراد خاص. زيرا خواص نمي تواند پي به دلايل عكس العمل افراد خاص ببرد ولي سليقه عموم مردم را مي توان شناخت و براي پاسخ به آن به توليد اثري پرداخت .
وي افزود: همين مردم بودند كه هنگام پخش سريال سربداران كوچه ها و خيابان ها را خلوت مي كردند و پاي تلويزيون مي نشستند.
نجفي افزود: سريال سربداران با اينكه براي مردم ساخته شده بود، موضوعي سطحي نداشت و اين طور نبود كه كسي با ادا در آوردن بخواهد بينندگان را سرگرم كند و بخنداند بلكه موضوعي كاملا جدي بود كه مخاطب را به فكر وا مي داشت.
سريال سربداران از سريال هاي فاخر تاريخي است كه بعد از انقلاب اسلامي ساخته شد.
داستان اين سريال بر اساس نهضت سربداران سبزوار بود كه فيلم نامه آن توسط كيهان رهگذر نوشته و توسط محمدعلي نجفي كارگرداني شد.
بازيگراني نظير امين تارخ، افسانه بايگان، سوسن تسليمي، محمدعلي كشاورز، علي نصيريان و ... در اين سريال نقش آفريني كردند.
موسيقي سريال سربداران توسط فرهاد فخرالديني ساخته شد و به يكي از آثار فاخر تاريخ موسيقي ايران تبديل گرديد.
كنگره بين المللي سربداران از روز پنجشنبه /ديروز/ در شهرستان سبزوار در حال برگزاري است .
نهضت سربداران حركت مردمي و آزاديبخش شيعيان خراساني در قرن هشتم هجري و در پي 120 سال چيرگي قوم تاتار و مغول بر ايران و بسياري از مناطق آسيا، از ˈباشتينˈ در منطقه تاريخي سبزوار عليه ستم بيگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در اين چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجري و تشكيل حكومت مستقل و مردمي شيعه به مدت حدود 50 سال به پايتختي سبزوار و تثبيت اعتقادات و باورهاي شيعيان دوازده امامي براي دورانهاي بعد در اين بخش از ايران شدند. دامنه حكومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه يافت.
قيام سربداران از آن جهت در تاريخ ايران اهميت خاص دارد كه پس از خود سبب شورش و ايستادگي مردم در برابر حكومت مغول شد. برخي از مورخين استقرار دولت مرعشيان در مازندران را از بارزترين پي آمدهاي حكومت سربداران مي دانند. امراي سربداران در مدت كوتاه حكومت خود دست به آباداني زده و توانستند تا حد زيادي ويرانگريهاي مغولان را جبران كنند. همچنين سربداران در پي بهتر كردن زندگي روستاييان و طبقه محروم بودند و به نوعي مساوات در تقسيم عوايد و ثروت عمومي اعتقاد داشتند.
اين نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبني بر اينكه ˈاگر توفيق يابيم دفع ظلم ظالمان كرده باشيم وگرنه سر خود را بر دار ببينيم كه ديگر تحمل تعدي و ظلم نداريمˈ با عنوان ˈسربدارانˈ معروف و در تاريخ ايران زمين ماندگار شد.
8149/7499/1211