به گزارش ایرنا، فری بوت های موجود به علت ظرفیت پائین و سرعت كم، مشكل جدی بر سر راه حمل و نقل ریلی بین ایران و تركیه بود.
این فری بوت كه در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به آب انداخته شد، بعد از تكمیل طرح قرار بود در مرداد ماه گذشته راه اندازی شود كه با تاخیری چندماهه راه اندازی می شود.
نبود راه ریلی در دور دریاچه وان، همواره یكی از مهمترین مشكلات بر سر راه ارتباط ریلی بین ایران و تركیه و به مفهوم گسترده، مانعی بر سر راه ارتباط ریلی پیوسته بین شرق و غرب بوده و تاكنون با پیشقدمی جمهوری اسلامی ایران، طرح های جایگزینی برای این مسیر ریلی ارایه شده كه به علت پرهزینه بودن و برخی مشكلات زیرساختی هنوز جامه عمل نپوشیده است.
تركیه چندین سال است كه برای بهبود وضعیت فری بوت ها در دریاچه وان برای تسریع در انتقال قطارهای باری بین دو سوی دریاچه، قول هایی داده بود كه بالاخره با راه اندازی اولین فروند از دو فروند فری بوت بزرگی كه قرار است در این مسیر فعال شود، گام مهمی در این راه برداشته شد.
ساخت این فری بوت در اسكله تاتوان بیش از چهار سال بطول انجامید؛ این فری بوت كه گفته می شود بزرگترین فری بوت ساخت تركیه می باشد، هفت طبقه و 136.5 متر طول و 24 متر عرض دارد و با چهار هزار تن ظرفیت، قابلیت حمل 50 واگن را داراست. این فری بوت همچنین دارای ظرفیت حمل 350 مسافر است.
این كشتی خواهد توانست بار چهار فروند كشتی موجود در این دریاچه را در یك سفر و در سه ساعت و 15 دقیقه بین دو سوی وان – تاتوان حمل كند.
مهندس حسین آك حصار مدیر ساخت فری بوت تركیه در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی با تاكید بر اینكه برای توسعه همكاریهای اقتصادی و تجاری با ایران به كشتی های بزرگ دیگری نیز در این دریاچه نیاز است، گفت: برای ارتقای حجم مبادلات تجاری دو كشور به هدف اعلام شده (30 میلیارد دلار در سال) یك كشتی جدید دیگر كه قرار است در این دریاچه فعال شود، نیز كفاف نخواهد داد و باید از هم اكنون در فكر ساخت كشتی های جدید بود.
به گفته جلال الدین قلیچ اوغلو مدیر پروژه گروه شركت های نورسوی، در طبقه اول فری بوت موتورخانه و ژنراتور برق قرار دارد و در طبقه دوم ریل هایی تعبیه شده كه واگن ها به راحتی بتوانند روی آن حركت كنند؛ در طبقه دیگر نیز سالنی به ظرفیت 350 مسافر آماده شده كه دارای رستوران و كافه تریا و سایر خدمات برای مسافران است.
او مهمترین ویژگی این فری بوت را امكان بارگیری از هر دو سوی شناور دانست، به گفته بهتر فری بوت از هر دو سو نیز می تواند حركت كند و لذا در طبقه بالا دو جایگاه جداگانه برای ناخدای كشتی آماده شده است.
ظرفیت بسیار پائین فری بوت های موجود در انتقال قطارهای باری بین دو سوی دریاچه، كاركرد نامنظم و هراز گاهی با مشكلات فنی ناشی از فرسودگی فری بوت ها، موجب شده است كه حمل و نقل ریلی بین دوكشور هم از نظر حمل مسافر و هم از نظر حمل بار با مشكل عدیده روبرو شده و جاذبه ای برای علاقمندان به حمل و نقل ریلی نداشته باشد.
مسیر ترانزیتی چین ـ خاورمیانه ـ اروپا یكی از مهمترین محورهای حمل و نقل ریلی است كه حلقه مفقوده آن در طول مسیر، محور دور دریاچه وان در تركیه است.
مبدأ این كریدور كشور چین و مقصد آن كشور تركیه به سمت اروپای شرقی است؛ این كریدور در طول مسیر از كشورهای چین، میانمار، هند، بنگلادش، پاكستان، ایران، تركیه و بلغارستان می گذرد.
نوع حمل و نقل در این كریدور، حمل و نقل ریلی و فری بوت در منطقه دریاچه وان تركیه است.
خاورم/2011**1275
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
آنكارا - ایرنا - فری بوت جدیدی كه انتظار می رود با فعال سازی آن در دریاچه وان مشكل حمل و نقل ریلی ایران و تركیه تا حد قابل توجهی حل و فصل شود، راه اندازی و اولین سفر خود را شروع كرد.