تهران- ايرنا- يك تحليلگر مسايل اقتصادي با اشاره به كاهش حدود يك درصد قيمت جهاني طلا در هفته گذشته و تاثير آن بر بازار ايران گفت: كاهش قيمت طلا علاوه بر سقوط نرخ اونس جهاني و نفت، تابع مسايل مختلف داخلي و منطقه اي است.

محمدحسن اعتضادي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: علاوه بر تاثيرپذيري بازار طلا از افت قيمت جهاني، ريسك خريد اين فلز گرانها در كشور بالاتر از ارز است به همين دليل وقتي سيگنال هايي از افت جهاني طلا در يافت مي شود، افراد به سرعت سرمايه خود را از بازار طلا خارج كرده و به سمت بازار ارز هدايت مي كنند زيرا ريسك پذيري بازار ارز بسيار كمتر از طلاست.
وي افزود: از طرفي ما نوسانات دلار و يورو را داشتيم و وارد كردن برخي فشارها روي صراف ها و كاهش قيمت نفت، قيمت ارز را تحت تاثير قرار داد و ضربه شديدي از اين نظر به اقتصاد وارد شد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: ادامه روند صعودي ارزش ارز در كوتاه مدت مي تواند موجب كاهش بيشتر قيمت طلا شود به طوري كه ممكن است سطح حمايتي حساس قيمت طلا در روزهاي آينده همچنان كاهش يابد؛ حتي بر اساس برخي پيش بيني ها قيمت 1000 دلاري را تجربه خواهد كرد.
وي بايادآوري گزارش شوراي جهاني طلا مبني بر اينكه افزايش تقاضاي هند و چين در سال 2016 ميلادي مانع از كاهش شديد قيمت طلا خواهد شد، افزود: اين پيش بيني منطقي به نظر مي رسد زيرا چين از نظر اقتصادي به قدرت قابل توجهي دست يافته و هند نيز به لحاظ تجارت جهاني، قدرت بعد از چين است؛ بنابراين اين دو كشور مي توانند پول هاي اضافي خود را تبديل به طلا كنند يعني طلاي جهاني را خريداري و ذخيره تا پشتوانه پول ملي خود را حفظ كنند.
اين اقتصاددان افزود: پيش بيني مي شود قيمت اين فلز گرانبها به خاطر در پيش بودن تعطيلات كريسمس و افت مبادلات بين المللي، در هفته هاي نخست ژانويه با كاهش روبرو شود كه ممكن است برخي اقتصادهاي جهاني از فرصت بوجود آمده، بهره كافي را ببرند و در عين حال مانع كاهش بيشتر قيمت طلا شوند.
به گزارش پايگاه اينترنتي ماركت واچ، تصميم فدرال رزرو آمريكا در افزايش نرخ بهره براي نخستين بار از سال 2006 ميلادي تاثير زيادي بر كاهش قيمت طلا در هفته گذشته داشته است.
بر اين اساس قيمت طلا در بازارهاي جهاني در پايان مبادلات روز جمعه تحت تاثير كاهش ارزش دلار آمريكا قرار گرفت و با افزايش نسبي روبرو شد اما در هفته اي كه گذشت كاهش يك درصدي را تجربه كرد. با اين حال ديروز(دوشنبه) قيمت سكه در كشور با افزايش اندكي مواجه شد.
اقتصام (4)1070** 2023