بوشهر- ایرنا- عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: از مجموع دو هزار و 700 دانشگاه كشور 40 مركز به معنای واقعی جامع و معتبر هستند.

به گزارش ایرنا، غلامرضا ذاكر صالحی دوشنبه شب درهمایش آموزش جوانان و زندگی آكادمیك درالگوهای مختلف دانشگاهی افزود: سایر مراكز را باید به عنوان موسسه آموزش عالی قلمداد كرد زیرا ماهیت دانشگاهی ندارند.
وی بیان كرد: با توجه به جبر جمعیتی موجود و پیر شدن جمعیت كشور شمار دانشجویان بشدت كاهش یافته و همین امر منجر خواهد شد كه دانشگاه های كم اعتبار و فاقد ارزش از صحنه رقابت كنار بروند.
ذاكر صالحی گفت: در كنار این امر، دولت نیز باید برای ساماندهی دانشگاه ها ایفای نقش كند تا ساماندهی و ماموریت دهی دانشگاه به بهترین نحو صورت گیرد.
وی افزود: پس از انقلاب شكوهمند اسلامی شمار دانشجویان افزایش 30 برابری داشته تا جایی كه هم اكنون چهار میلیون و 700 دانشجو در سطح كشور داریم.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: یك نقطه اشتراك همه دانشگاه ها در وضعیت كنونی بحران مالی بوده كه در سایه كم كردن هزینه این نهادها از سوی دولت هاست.
وی یادآور شد: حال برای ارتقای فعالیت دانشگاه افزایش تعامل آنها با صنعت و ادغام نشدن با آن، انتخاب الگوی بومی و بهینه مناسب و مورد نقد گرفتن آن از سوی نخبگان و صاحب نظران حائز اهمیت فراوان است.
ذاكر صالحی بیان كرد: بازنگری در اسناد بالا دستی تاسیس اتاق رصد تحولات بین المللی در حوزه آموزشی و مهندسی از جمله عامل هایی است كه باید در راس كار دانشگاه ها قرار گیرد.
** دانشگاه های ایران با خلاء الگو روبرو هستند
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دانشگاه های ایران از لحاظ الگوی كلان در خلاء الگویی بسر می برند.
غلامرضا ذاكر صالحی دوشنبه شب در حاشیه همایش آموزش جوانان و زندگی آكادمیك در الگوهای مختلف دانشگاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین دانشگاه كشور در سال 1313 در قالب دانشگاه تهران با الگوی فرانسوی ناپلئونی و با محوریت مدرك گرایی تاسیس شده است.
وی بیان كرد: این الگو در زمان خودش شاید الگویی موفق تلقی شد ولی اكنون كه سیستم دولتی نیز ظرفیت محدودی برای جذب كارمند دارد الگو محسوب نمی شود.
ذاكر صالحی ادامه داد: زیر ساخت اصلی دانشگاه های ایرانی همچنان به سبك فرانسوی ناپلئونی باقی مانده ولی در كنار آن ایده هایی از الگوی دیگر دانشگاه ها به آن تزریق شده است.
وی یادآور شد: در وضعیت كنونی الگوی دانشگاه های ایرانی برگرفته از دانشگاه هایی چون فرانسوی ناپلئونی، هومبولتی، آكسفورد و كمبریج انگلیسی و یك الگوی تلفیقی است كه این تلفیق آگاهانه و هوشمند نیست.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: در كنار الگوهای تزریق شده به دانشگاه های ایرانی نكات مثبتی نیز وجود داشته كه یكی از آنها افزوده شدن برخی معاونت ها در سطح دانشگاه هاست.
وی افزود: طرح آمایش استانی آموزش عالی تا ریزترین لایه های اجرایی و نیاز سنجی هایی دقیق باید پیشرفته و به شعارهای كلی گویی اكتفا نكند.
ذاكر صالحی اضافه كرد: برای نمونه در استان بوشهر برای آمایش و نیاز سنجی ها نباید تنها محورهایی كلیدی آن مانند نیروگاه اتمی و شیلات مد نظر قرار گیرد بلكه باید همه ظرفیت های آن كاوش شود.
وی ادامه داد: با این آمایش باید مشخص شود كه در 10 سال آینده چه شمار دانشجو و با چه رشته هایی نیاز داریم.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی افزود: در این حوزه برای یك آمایش مناسب استانی، مشخص شدن برنامه های آتی مركزهای پژوهش و پارك های علم و فناوری به تدوین مناسب این آمایش كمك شایانی خواهد كرد. ك/3
7212/6043