تهران - ایرنا - مساله برگزاری جشنواره مد و لباس در كشور از موضوعاتی است كه همواره هواداران و مخالفان خاص خود را داشته و این موضوع در هفته های اخیر، با واگذاری برگزاری آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد فرهنگی اصناف ایران، حرف و حدیثهایی را برانگیخته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، مد و لباس همواره از دغدغه های بشر بوده است، به گونه ای كه بسیاری آن را پرچم هویتی یك ملت می دانند اما سوال اینجاست كه در این شرایط وضعیت مد و لباس در جامعه ما چگونه باید باشد؟!
به عقیده كارشناسان، ‌امروزه مد به پدیده ای خاص در جامعه انسانی مبدل شده كه با مفهوم مدرنیسم ارتباط تنگاتنگی دارد. به عبارت دیگر مد با مدرن شدن جوامع پدید آمده چرا كه در قرون متمادی پدیده‌ای به نام مد و مدگرایی در بین مردم جایگاه محسوس امروزین خود را نداشت هر چند با نگاهی به تاریخ شاید بتوان این پدیده را در میان تمدن‌های بزرگ دنیا مشاهده كرد.
ایران از تاریخی بس طولانی در زمینه طراحی و مد بوی‍ژه در بخش صنعت پارچه بافی برخوردار است و در این خصوص امروزه به جهت اهمیت این بخش یكی از مهمترین اهداف اجرای قانون ساماندهی مد و لباس متناسب با فاكتور و شاخص‌های ایرانی - اسلامی حمایت از تولیدات داخلی و توجه به صنعت پوشاك است.
ارائه پوشش منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، كاربردی شدن آثار منتخب دوره‌های گذشته، ارتقای سطح كیفی پوشش از منظر زیبایی و هنری و ایجاد انسجام در بین عوامل و دست‌اندركاران حوزه مد و لباس از اهداف دست اندركاران و صاحبنظران در این راستا می توان نام برد.
سالهاست كه تلاش برای تحقق اهداف یادشده، بر عهده كارگروه ساماندهی مد و لباس واگذار شده و این كارگروه نیز اقداماتی را برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر انجام داده است هر چند این نكته كه كارگروه یادشده در این مسیر چقدر موفق عمل كرده است، جای بررسی دارد.
در چنین شرایطی، جشنواره مد و لباس پس از 4 سال برگزاری توسط كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال به بنیاد فرهنگی اصناف ایران واگذار شده و در این زمینه 21 مهرماه تفاهم نامه ای میان كار گروه ساماندهی مد و لباس و بنیاد مذكور به منظور برگزاری سه دوره جشنواره بین المللی مد و لباس به امضا رسیده است.
اما امضای این تفاهم نامه و برگزاری جشنواره مذكور با واكنشهای موافق و مخالف برخی كارشناسان را در پی داشته است. ایرنا در میزگردی با حضور دكتر « عیسی كشاورز » استاد دانشگاه و مشاور كارگروه مد و لباس كشور، «مهناز چتر فیروزه» دبیر و عضوكارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران، « صدیقه پاك بین» طراح و موسس انجمن طراحان پارچه و لباس این موضوع را به بررسی گذاشت و دیدگاههای «منصور حسینی »معاون فرهنگی اتاق اصناف ایران،دبیرجشنواره بین المللی مدو لباس فجر ومدیرعامل بنیادفرهنگی اصناف ایران را هم در این باره جویا شد.

**اقداماتی برای ذائقه مردم
مشاور كارگروه مد و لباس كشور در این میزگرد گفت: كارگروه ساماندهی مد و لباس با برگزاری جشنواره مد و لباس تا كنون سعی كرده اقداماتی هرچند مفید در مسیر انتخاب های مردم و تغییر ذائقه آنان ارایه كند.
كشاورز افزود: مجموعه اتاق اصناف ایران به عنوان یكی از نهادهای موثر و فراگیر در كشور فعالیت می كند و به طور طبیعی یك سری وظایف اجرایی دارد.
وی اظهارداشت: با رویكرد دولت و ظرفیت های خوبی كه در كشور وجود دارد بویژه در زمان شرایط پسا تحریم می توان در زمینه مد و لباس و صنعت پوشاك گام های مفیدی برداشت و برنامه های موثری را اجرا كرد.
كشاورز بیان كرد: در جمهوری اسلامی ایران مساله مد و لباس یك مقدار تفاوت با دیگر كشورها دارد و مد و لباس فرهنگ در باور مردم ایجاد می كند‌ و از این رو با صنعتی كه ارزش تولید می كند و صنعتی كه خدمات می دهد باید تفاوت قایل شد.
كشاورز گفت: در حوزه مد ولباس، جمهوری اسلامی ایران بیش از دغدغه تولید دغدغه ارزش را دارد و باید دانست مد و لباس پرچم هویتی یك ملت است.
مشاور فرهنگی كار گروه مد و لباس گفت: اگر مصرف كننده را به عنوان نقطه آغازین قرار دهیم كارها سر و سامان پیدا می كند. مد و لباس یك چرخه است كه از طراح شروع و به تولید كننده ، توزیع و نهایتا مصرف كننده ، ختم می شود.
وی اظهاركرد: خرافات ، ‌تجملات ،‌ اوقات فراغت و مد به عنوان چهار صنعت، امروز سبك زندگی مردم را می سازد و لذا اتاق اصناف به عنوان یك متولی در این زمینه برای احیای رسالت ملی همه فعالیت ها و ظرفیت های خود را بكار گیرد.
حسینی معاون فرهنگی اتاق اصناف ایران در واكنش به این اظهارات گفت: من با آقای كشاورز در این بخش كه حاكمیت مد و لباس را یك ارزش می دانند موافقم الا در اینكه حاكمیت بیش از دغدغه تولید دغدغه ارزش در این حوزه را مدنظر قرار دهد، موافق نیستم. این ارزش باید در یك بستر و زمینه مساعد حفظ شود، توسعه یابد و بارور شود، چگونه می توان یك ارزش را بدون عرضه و عمومی كردن توسعه داد؟
وی تصریح كرد: هر جا ارزش سوار بر جریان تولید شود، ماندگار شده وگرنه ارزش هر چقدر هم خوب باشد اگر منصه ظهور نداشته باشد و در افكار عمومی رسانه ای برای ارائه نداشته باشد، در پستوها می ماند.
مدیرعامل بنیادفرهنگی اصناف ایران افزود: ما باید هویت ملی مان را كه آمیخته با اسلام است، در رسانه ای به فراگیری 'لباس' عمومی كنیم و این عمومی شدن جز با حمایت اقتصادی كه آنهم در تولید وجود دارد، توفیق چندانی نخواهد داشت.

**پرداختن به حاشیه ها غیر ضروری است
عیسی كشاورز هم اظهار كرد: با صراحت عرض می كنم كه دولت برای اینكه از حاشیه ها دور باشد و به دلیل اولویت هایی كه برای خودش تعریف كرده است، پرداختن به مسایل حاشیه ای را امری غیرضروری می داند.
وی تاكید كرد: اما دولت موظف است در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان حمایت كننده بسترساز و ناظر میدان دار باشد تا فرهنگ و هنر در حوزه های صنعت و هنر بتواند خود را حفظ كند.
این كارشناس حوزه مد و لباس یادآور شد: اگر تولید ما، طراح ما و فرآیند حوزه كسب و كار ما به بلوغ و اعتماد به نفس و قوت خود نرسد كه تعامل برقرار كند، زیر سلیقه ها له خواهد شد و در این شرایط باید تمام كسب و كار و تمام برندها ی ما در مغازه های كوچك با برندهای بزرگ مدیریت شود.
وی افزود: بنده احساس می‌كنم كه اتاق اصناف هیچ صلاحیت تخصصی در این خصوص ندارد و اصلاً‌ سابقه برگزاری جشنواره را ندارد.
حسینی در این باره گفت: كشاورز دو موضوع را مورد توجه قرار نمی دهند. نخست آنكه برگزار كننده جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، اتاق اصناف نیست بلكه بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران است. بنیاد فرهنگی اصناف ایران مجموعه ای متشكل از اساتید برجسته و كارشناسان صاحب نام در حوزه های مختلف فرهنگی هستند. این بنیاد با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط ایشان افتتاح شده است و برنامه های جامع و گسترده ای در حوزه فرهنگ بازار و اصناف دارد.
وی افزود: تامین خانه فرهنگ اصناف، تاسیس موزه های اصناف مختلف، ساخت فیلم های مستند و تاریخی، انتشار كتاب،برگزاری همایش ها و جشنواره های متعدد با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، ایجاد بانك اطلاعات طراحان و ارتباط با انجمن و حوزه های تخصصی از جمله برنامه های این بنیاد است.
حسینی اظهار كرد: بنیاد تا كنون چهار عنوان كتاب در حوزه بازار تالیف و منتشر كرده و دو فیلم مستند و تاریخی در حوزه نقش اصناف در انقلاب مشروطه تولید نموده و ساخت یكصد فیلم كوتاه با هدف اخلاق در كسب و كار و توجه به حقوق شهروندی در دست ساخت دارد پس اینكه با تغییرتیتر و تحلیل غیرصحیح به نتیجه برسیم، درست نیست. به اضافه اینكه تمام این اتفاقات با حمایت رئیس اتاق اصناف و در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران به وقوع پیوسته است.

**آیا واقعا اتاق اصناف هویت ساز است
از سوی دیگر، كشاورز كه استاد دانشگاه است، با زیرسوال بردن توان اتاق اصناف در زمینه مدیریت طراحی مد و لباس گفت: مد و لباس چرخه ای است كه از تولید ایده آغاز می شود، طراحان آن را دنبال می كنند و نهایتا چرخه ای را دنبال می كند تا به نتیجه برسد اما اتاق اصناف توان رصد و پایش این چرخه را دارد؟ اتاق اصناف باید در مقام بالاتری از حوزه درك و فهم فنی و فرهنگی برسد تا بتواند ارزیابی كند كه به نظر می رسد نمی تواند متولی فرهنگی جشنواره مد و لباس باشد.
وی بابیان اینكه صنفی كه با حوزه فنی و تحصصی فرهنگ آشنایی ندارد، چگونه می تواند این بخش تخصصی را ارزیابی كند، افزود: اتحادیه اصناف با چه وجاهت حقوقی، با چه وجاهت تخصصی و با چه وجاهت تجربی می خواهد ارزیابی كند؟ اصلا مبنای ارزشگذاری نباید در حوزه اصناف اتفاق بیفتد بلكه مبنای ارزشگذاری باید در یك گفتمان ارزشی و در حوزه ملی بررسی شود و این نظام ملی است كه ارزیابی می كند كدام حوزه می تواند وارد مسایل هویتی شود.
این كارشناس حوزه مد و لباس گفت: اتاق اصناف یك حلقه از مجموعه زنجیره های چرخه های حوزه است و این یك حلقه باید شان عجل و بالاتری پیدا كند تا بتواند كاركردهای فرهنگ را ارزیابی كند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد ما یك جاهایی داریم وارد كارهای كارشناسی و غیرتخصصی می شویم البته ما قصد نداریم وارد یك كشمكش شویم و یا ادعا كنیم كه این چرخه را بدون حمایت اتحادیه و اصناف پیش ببریم و یا دوستان ما در اصناف صلاحیت حمایتی را نداشته باشند بلكه بحث این بود كه جشنواره فجر مقداری پیچیده تر از آن است كه توسط یك حلقه اداره شود.
كشاورز گفت: اتاق اصناف یك بنگاه اقتصادی و در حال انجام مناسبات اقتصادی است كه كارش دار بست زدن و فروختن محصولات است، كارش برگزاری نمایشگاه های بهاره و پاییزه و ایجاد كسب و كار اقتصادی و پشتیبانی مالی است و من به عنوان كسی كه در رابطه با مد و لباس بحث كارشناسی می كنم، نمی دانم اگر كسی از من بپرسد كه سرانجام كارگروه مد و لباس این بود و ما می خواستیم به اینجا برسیم چه پاسخی ارائه كنم .
وی افزود: تعریف ما از مد این است كه مدها الگوهای فرهنگی هستند كه به شكل زودگذر در الگوهای ادواری جامعه و اجتماعی دیده می شود و این ذائقه موضوعی است كه به لحاظ اجتماعی، ثبت و سلیقه متفاوتی را تولید می كند.
كشاورز تصریح كرد: وقتی حقوق یك میلیونی یك فرد، سه میلیون می شود، سطح زندگی او عوض می شود اما اگر وقتی نگرش او به زندگی عوض شود، سبك زندگی عوض می شود و تغییر سطح زندگی با سبك زندگی متفاوت است در نتیجه اتاق اصناف و كسب و كار به مفهوم عام به دنبال تبیین توسعه و حفظ و گسترش حوزه هایی از سطح زندگی هستند اما سبك زندگی باید در یك نظام گفتمانی فرهنگی- بینشی اتفاق بیفتد و اصناف در یك نظام مهندسی شده نمی تواند مدعی شود كه همه وظایف را می تواند انجام دهد.
وی افزود: اینكه بر ما مشتبه شود و احساس كنیم می توانیم متولی همه كارها باشیم، راه اصلی را گم می كنیم و اینجاست كه به یك كار مهندسی شده هم تن می دهیم و مقداری این موضوع محل بحث پیدا می كند.
وی افزود: واقعیت این است كه من هنوز به ساختمان اتاق اصناف هم نرفته ام و اصلا بحث ما در حوزه اصناف به این مفهوم نبود كه ما منتقد اتاق اصناف هستیم، من مخالف این صنف نیستم و اگر نشستی باشد به این موضوع می پردازیم اما بحث این است كه موضوعاتی نظیر سطح زندگی و مواردی مانند تغییر ذائقه و دست كاری كردن سلیقه و ذائقه مردم یك كار فنی و پیچیده است كه كار ما هم نیست.
از سوی دیگر، حسینی گفت: در پاسخ به این بخش از اظهارات آقای كشاورز طرح چند موضوع را مهم و ضروری می دانم. نخست آنكه ایشان تا پیش از این از مدافعان واگذاری جشنواره به بخش خصوصی بودند و دولت را از ورود به حوزه اجرا برحذر می داشتند و جای تعجب دارد كه چگونه طرز تفكر ایشان تا این حد تغییر یافته است؟ دوم اینكه ایشان با اصل واگذاری موافق بودند و گلایه داشتند كه چرا به تشكل بزرگی چون بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران واگذار شده است و چرا به یك اتحادیه مثلا پوشاك واگذار نشده كه ایشان نیز با آن اتحادیه همكاری دارند.
وی افزود: سوم اینكه ایشان در بیان نقطه نظراتشان جانب انصاف و نقد اخلاقی را رعایت نمی كنند؛ اینكه می فرمایند اصناف شان فرهنگی ندارد یا اصناف باید در مقام بالاتری از حوزه درك و فهم فنی و فرهنگی برسد، شایسته ایشان به عنوان یك فرد دانشگاهی نیست.
حسینی اظهار كرد برای من جالب است كه ایشان از منظر مشاور كارگروه مد و لباس كشور به تصمیم كارگروه حمله می كنند و آنرا فاقد تحلیل درست می دانند. من باید تاكید كنم كه اتفاقا اگر قرار است اتفاقی در حوزه مد و لباس كشور بیفتد، این اتفاق درحوزه اصناف است.
وی گفت: ما در فرآیند سه سال برگزاری جشنواره بنا داریم تا حلقه طراحان را به حلقه تولیدكنندگان و عرضه كنندگان ارتباط دهیم. آقای كشاورز بفرمایند در چهار دهه گذشته توفیق كارگروه جز در تقویت و برقراری این سه حوزه بوده است؟
حسینی افزود: بنیاد فرهنگی اصناف به عنوان مجری سه دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر تركیبی از بهترین كارشناسان حوزه های مختلف این صنعت بزرگ را در كمیته های متعدد جشنواره در كنار هم قرار داده است و با شعار 'اتفاق نو' در صدد است تا یك آشتی بزرگ و یك همكاری موثر و ارتباط هدفمند در راستای تقویت هویت ملی ایران ایجاد كند.
وی گفت: تمام كمیته ها مكلف شده اند تا هدف گذاری شان را سه ساله ببندند تا با یك استراتژی منسجم و هماهنگی در پایان سه سال به اهداف طراحی شده دست یابیم. من متاسفم كه آقای كشاورز این مجموعه اندیشمند را كه در حوزه سیاست گذاری و اجرایی جشنواره مد و لباس را راهبری می كنند، در حد ذهنیات خودشان تقلیل دهند.
حسینی گفت: آقای كشاورز اگر به عنوان یك كارشناس دغدغه مد و لباس كشور را داشتند، از انجام تمامی اركان این حوزه از دانشگاه تا طراحان و تولیدكنندگان و فروشندگان خشنود می شدند و با توجه به شناختی كه از این حوزه داشتند، كمك می كردند تا اتفاقی كه سالهاست حاكمیت در صدد تحقق آن است، عملیاتی شود.
وی افزود: ما بنا داریم تا توجه به هویت ایران اسلامی را در لباس و مد كشور تقویت و تحكیم كنیم. ما بنا داریم تا ارتباط اركان موثر این حوزه را تقویت كنیم و در مجموع سیاستگذاری اطلاعات واقعی و درست را ارائه كنیم. اتاق اصناف ایران هم اینك عضو اصلی كارگروه مد و لباس كشور است و مسئولیت اصلی ترین كمیسیون آن را بر عهده دارد و از این موقعیت برای كمك به سیاست گذاری درست و عملیاتی استفاده خواهد كرد.
حسینی گفت: اگر قرار است هویت ملی مان همچون یك جریان قوی وارد حرفه مد و لباس شود، باید تولیدكنندگان را متقاعد كرد. این هنر ماست كه این وظیفه مهم را عملیاتی كنیم. هر چند در این مسیر با اهانت ها و مخالفت های متعددی كه انگیزه های غیرتخصصی و غیرعلمی دارد، مواجه شدیم.

** در حوزه مد و لباس ،قهرمان بازار مصرف كننده است
كشاورز یادآور شد: در حوزه مد؛ قهرمان بازار مصرف كننده است نه تولید كننده، نه طراح و نه اتحادیه اصناف كه آنها فقط تولید، قیمت گذاری و توزیع می كنند فرضا اتحادیه اجبار می كند در میدان ولیعصر فلان كالا حتما در ویترین مغازه ها باشد اما اگر مصرف كننده خریداری نكند، كاری صورت نمی گیرد بنابراین قهرمان بازار ذائقه مصرف كننده است.
وی افزود: اگر ما مصرف كننده را به عنوان قهرمان بازار و نقطه آغازین در نظر بگیریم، آن وقت كار سر و سامان پیدا می كند و تازه می فهمیم كجای كار هستیم چرا كه امروزه مدیریت سرمایه و مدیریت ذائقه دانش فنی دنیا را تشكیل می دهد.
او در این بخش گفت: مصرف كننده قهرمان بازار است، قهرمان كدام بازار؟ بازاری كه شناخت صحیحی از ذائقه مصرف كننده ندارد و نمی تواند جایی در انتخاب مصرف كننده داشته باشد. كار مطالعاتی و تحقیقاتی شما برای اینكه ذائقه مصرف كننده را شناسایی كنید و در یك شیب مناسب این ذائقه را تغییر دهید كجاست؟ كدام پژوهش علمی و در كدام دانشگاه در این زمینه صورت گرفته است تا نتایج آن به یك استراتژی و شناخت صحیح از بازار منجر شود؟
وی افزود: بازار و مصرف كننده بر روی هم تاثیر متقابل دارند، ما می توانیم در این حرفه وارد شویم و تاثیر بگذاریم و این تاثیر پیش از آنكه شناخت درستی از وضعیت نداشته باشیم، غیر ممكن است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: اینكه امروز من به عنوان پای ثابت همه نشست های بین المللی در حوزه مد و لباس حضور دارم اما یك طراح یا یك تولیدكننده برای خوشایند آقای فاضلی یا آقای حسینی مطالبی را بیان می كند، اینها در شان من نیست؛ شما نیز باید شان مهمانهایتان را رعایت كنید و اگر تغییری در برنامه حضور مدعوین شما ایجاد می شود باید به من هم اطلاع می دادید كه حضور پیدا نكنم.
وی افزود: مد و لباس در كشور و در حوزه جهان اسلام با من متولد و ماندگار شد اما نمی دانم اتاق اصناف كجای این بازی است، اینكه من را وارد بازی می كنید بعد با اتاق اصناف گفت و گو می كنید، حرمت مهمانداری را رعایت نكرده اید.
وی گفت: اگر خانم چترفیروزه به عنوان نماینده اصناف اعلام می كند كه ما مجری جشنواره هستیم، اگر واقعا مورد این بحث مورد تائید اتاق اصناف است، مجری در این جشنواره تعریف دارد و من تا حالا ندیده ام كه مجری درباره ماهیت جشنواره، شركت كنندگان و داوری ها صحبت كند و یا ارزیابی تخصصی داشته باشد و اگر مجری نیستند و این حرفها را می زنند، چون اختیارات دیگری غیر از اجرا دارند، باید گفت كه این اختیارات از صلاحیت اتاق اصناف خارج است.

**اینكه تصور كنیم مد و لباس در ایران، مساله تولید، توزیع و اقتصادی است، غلط است
كشاورز توضیح داد: اینكه اتاق اصناف در حوزه مد و لباس باید باشد، حتما باید باشد. اینكه این چرخه یكی از مهره های بسیار مهم و جدی ماست، حتما باید باشد. اینكه اتاق اصناف از یك انرژی و پتانسیل خوب از حوزه اتحادیه پوشاك برخوردار است، خوب است و من از حوزه اتحادیه پوشاك به خوبی و با قدرت دفاع می كنم. اینكه باید یك انرژی ملی به كمك ما بیاید این مورد قبول است اما اینكه تصور كنیم مد و لباس در ایران، مساله تولید، توزیع و اقتصادی است، غلط است.
** پاسخ به دغدغه های فرهنگی و هویتی از صلاحیت اتاق اصناف خارج است
این كارشناس حوزه مد و لباس افزود: ایران بیش از اینكه دغدغه اقتصاد و دغدغه اصناف در حوزه مد و لباس داشته باشد، دغدغه فرهنگی و هویتی دارد و پاسخ به دغدغه های فرهنگی و هویتی نیز از صلاحیت اتاق اصناف خارج است.
وی افزود: این موضوع یك بحث ملی است و مدیریت سلیقه در این كشور به یك گفتمان ملی نیازمند است كه همه از جمله اتاق اصناف باید در این چرخه حضور داشته باشند.
كشاورز یادآور شد: اینكه ما اتاق اصناف را به عنوان محل ارزیابی یك موضوع فرهنگی قرار دهیم، این ساختار به لحاظ قانونی قابل قبول نیست و هیچ صلاحیتی برای بحثی تخصصی برای اتاق اصناف متصور نیست.
وی در ادامه گفت: اینكه اتاق اصناف دغدغه مد و لباس دارد و می خواهد در یك حوزه ای از نظام ملی همراه همدل، همسو و همكار با نظام ملی برای احیای حوزه مد و لباس باشد، این امر بسیار مباركی است و ما از آن استقبال می كنیم و كمكی هم از دستمان برآید، انجام می دهیم.
این استاد دانشگاه اظهار كرد: اگر من با خویشتن داری در دقایق آخر این موضوعات را صراحتا بیان كردم، برای این است كه احساس می كنم رسانه ها خانه ما هستند و اینكه امروز در اینجا موضوع را باز كردم، دلیلش این است كه در این زمینه با فارس گفت و گو كرده بودم و دوستان گله كردند و یا علاقه مند بودند كه در رسانه ایرنا نیز به این مبحث با مواضع روشنتری اعلام شود و اگر خودم را بزرگتر از آنچه هستم، نشان دادم عذرخواهی می كنم.

** هنر و اقتصاد در ایران بهم گره خورده اند
مهناز چترفیروزه دبیر و عضو كارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران گفت: آقای كشاورز من نمی دانم رشته تحصیلی شما چیست اما فكر می كنم فلسفه خوانده باشید چون این نوع صحبت كردن شما نوعی سفسطه گری است.
اینكه بنیاد فرهنگی اصناف ایران صلاحیت دارد یا نه، كسانی كه این مسئولیت را به ما واگذار كرده اند،یعنی وزیر محترم ارشاد ، معاون محترم امور هنری و رییس كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور قطعاَ به این تشخیص رسیده بودند كه نیازی نمی بینیم فعلا وارد آن حوزه شویم.
وی افزود: اتاق اصناف ایران عضو اصلی كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور است و در قانون به صراحت این وظیفه به گردن ما گذاشته شده است. به نظر می رسد اطلاعات شما از حوزه اقتصاد، هنر و اصناف محدود است ؛ وقتی دانش ما محدود است و درباره موضوعی می خواهیم به عنوان كارشناس هم صحبت كنیم آن وقت صحبت های ما می تواند غیردقیق و غیركارشناسی باشد.
نماینده اتاق اصناف ایران در ادامه افزود: جایگاه اقتصاد در ایران متفاوت است؛ خاستگاه هنر در كشور ما به شدت با اقتصاد گره خورده است؛ خاستگاه بسیاری از هنرهای ما بازار و اصناف است. مثل معماری سنتی، نقاشی قهوه خانه ای، پارچه بافی و چاپ و رنگرزی پارچه و ... در بحث پوشاك، صنایع دستی و در تمام حوزه های اقتصادی، هنر را می توان مشاهده كرد. مادامی كه در این كشور بین هنر واقتصاد ارتباط و پیوند برقرار بوده ما رشد و شكوفایی در هر دو حوزه را داشته ایم. این ها مكمل هم هستند.
عضو كارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران گفت :ما در اتاق اصناف ایران تلاش می كنیم این پیوند و ارتباط میان هنر و بازار را دوباره احیا كنیم. تا این ارتباط برقرار نشود، نمی توانیم موفق شویم چون از زمانی كه اقتصادمان از هنر فاصله گرفته، دچار مشكلات و ركود اقتصادی شدیم و هنرمان مهجور ماند.
چترفیروزه هم افزایی و اتفاق نو را محوری ترین استراتژی برگزاری این دوره از جشنواره دانست و تصریح كرد : بنیادفرهنگی اصناف از هنرمندان طراح، هنرمندان صنایع دستی، كارشناسان و متخصصان حوزه فرهنگ و هنر دعوت می كند تا با مشاركت فعالانه دربرگزاری این رویداد فرهنگی ، زمینه تعامل موثر سه حلقه طراحی، تولید و توزیع را فراهم كنند. همه باید به این باور برسیم كه شكوفایی و رونق این صنعت فرهنگی نیاز به همراهی و همكاری همه بخش ها دارد.
وی افزود: حقیقت این است كه پذیرش این مسئولیت، وظیفه ما را سنگین تر كرده است. ما به دنبال حضور مستقل و تك روی نیستیم و ادعایی هم برای متولی بودن در این حوزه نداریم. تنها به عنوان یك عضو، كنار بقیه سازمانها و ارگان ها تلاش می كنیم تا مد و لباس هویت دار متناسب با فرهنگمان در جامعه ترویج پیدا كند.
مهناز چترفیروزه با اشاره به اینكه پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، همچون دوره های پیشین با نظارت كارگروه ساماندهی مد و لباس و همكاری فعالان این حوزه برگزار می شود گفت: دوره پنجم جدای از دوره های قبلی نخواهد بود پس اجازه دهید جشنواره برگزار شود، بعد در باره نتیجه اظهار نظر كنیم. امسال با حضور 22 اتحادیه صنفی مرتبط با حوزه مد و لباس قطعاً نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
وی افزود: چطور می توان جامعه 20 میلیونی خانواده اصناف كه فعال و اثر گذار هستند را نادیده گرفت؟ هدف ما همراهی و همدلی با دولت است؛ ما جدای از مردم نیستیم و در عین حال خود را جدای از دولت هم نمی دانیم.
مهناز چتر فیروزه در ادامه با اشاره به راه اندازی كمیسیون تولید و توزیع در اتاق اصناف ایران خاطر نشان كرد: طراحی، تولید و توزیع هر سه در حوزه اصناف اتفاق می افتد به همین دلیل ما تلاش می كنیم از این طریق ذائقه جامعه را تغییر دهیم و به سمت مد و لباس هویت دار ببریم.
نماینده اتاق اصناف ایران یادآور شد: ما به دنبال مباحث میان رشته ای مثل اقتصاد هنر و اقتصاد و فرهنگ هستیم. برای همین به سراغ كارشناسان این حوزه رفته ایم. از كارشناسان مد و لباس ،میراث فرهنگی و كارشناسان هنری كمك و بهره گرفته ایم و نمی شود با یكسری بحث های غیر كارشناسی و اظهار نظرهای شخصی، یك بخش را حذف كرد و گفت اتاق اصناف یك بنگاه صرفا اقتصادی است و یا حق حضور یا فعالیت و اظهار نظر ندارد.
وی افزود: همانطور كه گفتم بسیاری از بزرگان اصناف، جزو هنرمندان این كشور هستند، بنابراین تلاش میكنیم پیشینه تاریخی كشور مان را احیا كنیم و بین هنرمندان و كسبه جدید پیوند دوباره برقرار كنیم. ما چه در حوزه اجرای جشنواره فجر و چه در بخش سیاستگزاری آن از كارشناسان خبره كمك گرفته ایم و امیدوار هستیم با همراهی كارگروه ساماندهی مدل و لباس كشور و بهرمندی از تجارب ارزنده آن ها در این حوزه شاهد هم افزایی و اتفاق نو كه شعار جشنواره امسال است باشیم.
** ازسال 64 قدم های خوبی در طراحی مد و لباس برداشته شده
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و محقق و پژوهشگر پوشاك در این میزگرد اظهاركرد: از سال 64 در طراحی مد شاهد قدم های خوبی در كشور بودیم و از آن سال در طراحی مد و لباس و رنگ ها و پشتیبانی از طراحان گام های مهمی برداشته شد.
صدیقه پاكبین بیان كرد: دغدغه این كار را داشتیم كه كم كم طراحی در كشور در حال فراموشی است و نگران این بخش بودیم كه هیچ متولی در ایران نداریم و بخاطر این موضوع از آن سال به دنبال تاسیس انجمن بودم كه بتوان از طراحان حمایت كرد.
پاكبین افزود: ایران از سالیان دور در این زمینه حرف هایی برای گفتن داشت و اكنون چه اتفاقی افتاده كه دیگر كشورها با سرعتی تمام این همه كار انجام می دهند.
وی گفت: اگر تاریخ را ورق بزنیم ایران در زمینه پوشاك قدمتی طولانی دارد چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام . در هر دوره تا این زمان تولید پوشاك مشخص بود و به لحاظ زمانی در دوره باستان، پوشش لباس ها با توجه به زمان خاص آن دوره مشخص بود كه چه شكلی بود و از پارچه چگونه طراحی و استفاده می شود.
پاكبین افزود: باید دید در آن دوران بر روی پارچه چگونه كار می شد و حتی صادرات نیز داشتند و در زمینه تولید پوشاك و در زمینه نساجی حرف هایی برای گفتن داشتند.
وی افزود: حالا در زمینه پوشاك اقوام ، ایران حرفی برای گفتن دارد ، رنگ ، طرح و شكل كفش و پاپوش و هرچه كه در زمینه پوشاك می باشد در همه زمینه ها یك كاربردی دارد.
دبیر كارگروه مد و لباس زنان گفت: تركیب رنگ ها در زمانهای قدیم همچنانكه مورد استفاده قرار می گرفت و امروز نیز در طرح ها استفاده می شود چراكه كه رنگ ها یك همنشینی بسیار زیبایی در كنار یكدیگر دارند و مانند رنگ های اصیل ایرانی آب فیروزه ای یا آب لاجوردی رنگ خاكی كه ما داریم معنای خاصی دارد و طراحان ایرانی می توانند از هركدام از این زنگها در طرحهای خاصی استفاده كنند .
پاكبین افزود: با توجه به كمبوهایی كه در این زمینه احساس می شود قرار شد یك انجمنی در این خصوص ایجاد شود و خوشبختانه تشكیلات این انجمن صورت گرفت و انتخابات انجام شد و چقدر ملت ایران متشاق هستند از این طرح ها استفاده كنند و انجمن به سرانجام رسید.
وی بیان كرد: تمام دانشگاهیان و طراحان و حتی خارج از كشور هم آمدند و در این انجمن عضو شدند و شكل گیری انجمن قبل از تشكیل كارگروه ساماندهی مد و لباس بود و با تمام نمایندگان مجلس كه در گروه فرهنگی بودند ارتباط نزدیكی برقرار شد و در
این زمینه همایش هایی در خصوص مد و لباس برگزار شد و اعضای كارگروه قبول كردند كه انجمن باید جایگاه خاصی داشته باشد و حمایت شود.
وی گفت: اما در سالهای بعد از تاسیس انجمن كمتر حمایت می شود ولی سعی كردیم كه خودمان را سراپا نگهداریم و با تشكیل همایش و نمایشگاهها در سراسر ایران و سخنرانی هایی كه انجام شد و كلاس های آموزشی كه تشكیل دادیم به عنوان كلاس های مكمل و مرتبط برای دانشگاه ها ، تا حدودی توانستیم انسجام خود را حفظ و به اهداف خود دست یابیم.
پاكبین اظهار كرد: كلاس ها در رابطه با جامعه شناسی هنر ، سبك شناسی در راستای سیاست تولید ، الگوسازی و طراحی لباس و مولاژ ، به صورت ترمی در دانشكده دایر است و هم اكنون سطح این كلاس ها را ارتقاء دادیم و با كشور ایتالیا ارتباط برقرار كردیم.
پاكبین گفت: بحث خلاقیت در الگوهای مولاژ بسیار موثر بود و در هیچ كجا نمی توان آنرا یافت و لذا در این طراحی وقتی دست بر روی پارچه حركت می كند در همان لحظه می توان شكل دهی و ده مدل را در یك لحظه در ذهن طراحی كرد.
وی افزود: این كلاس ها و به علاوه طراحی لباس هم اكنون با حضور دو نفر از دانشگاه كوفیای ایتالیا با حضور دانشجویان در حال برگزاری است چراكه دانش آنان به روز است و ما هم این صنعت را باید به روز و به ثبت برسانیم.
وی اظهار كرد: طراحان باید اعتماد به نفس داشته باشند و باید نترسند و پیش بروند و كار كپی كردن را بگذارند كنار و طراحی ایرانی ارایه دهند و زمان به سرعت در حال سپری شدن است و نباید در این خصوص زمان را از دست داد .
پاكبین گفت: مشتری مداری را هنوز جدی نگرفته ایم و باید در كشور این مشتری مداری را مطرح كنیم و باید خواسته مردم و نیازهای آنان را طراحی و تولید كرد و به این سمت رفت.
وی افزود: طراح باید تحقیق كند مطالعه كند دانش خود را به روز كند اشكالات را برطرف كند و خوشبختانه مسوولان كشور نگاهشان نسبت به صنعت پوشاك تغییر كرده و صنعت مد مطرح شده و مد ایرانی و بازیابی هویت از این طرق بدست خواهد آمد.
فراهنگ ** 1471**1070** 1085** 1569