به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده افزود: با كنترل بازار و ارتباط سازمان هواپیمایی كشوری با ایرلاینها، حجم زیادی از بلیتهای فروخته شده بعد از اجرای طرح، با قیمتهای عادلانه و مناسب به فروش رسیده است.
وی یادآورشد: مواردی نیز بوده كه برخی آژانسهای هواپیمایی یا سایتهای غیرمجاز٬ بلیت گران به مردم فروختهاند كه سازمان هواپیمایی كشوری در حال بازرسی و كنترل این موارد است.
عابدزاده تاكید كرد: با اجرای طرح آزادسازی، آژانسهای هواپیمایی تعیین كننده قیمت نیستند بلكه قیمت بلیت باید توسط شركت هواپیمایی تعیین و به آژانس مربوطه اعلام شود.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه یكی از ابزارهای مورد نیاز این سازمان برای كنترل بازار فروش بلیت هواپیما و مقابله با گران فروشی داشتن اطلاعات كافی از محل فروش بلیت است، از مردم خواست در صورت مواجهه با قیمتهای غیرواقعی، موضوع و محل خرید بلیت را به سازمان هواپیمایی كشوری گزارش دهند تا با همكاری مردم با كسانی كه از فرصت اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سوءاستفاده میكنند، برخورد شود.
عابدزاده افزود: آژانسهای هواپیمایی و سایر نهادها و افراد كه بلیتهای هواپیما را چارتر كردند، حق فروش بلیت هواپیما بر اساس مصوبه آزادسازی را ندارند چون این مصوبه مشمول آژانسهای هواپیمایی نیست و فقط برای شركتهای هواپیمایی صادر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه شركتهای هواپیمایی باید بر روند فروش بلیت خود نظارت كامل داشته باشند، اظهارداشت:در مدت اجرای آزادسازی نرخ در برخی مسیرها، بلیتهای با نرخهای پایین نیز از طرف شركتهای هواپیمایی فروش رفته است كه متاسفانه به این نرخها اشاره نمیشود.
عابدزاده درباره فروش بلیتهای چارتری و تاثیر آن در اخلال بازار گفت: با توجه به اینكه شركتهای هواپیمایی اغلب قراردادهای یكساله و بلندمدت با چارتركنندگان دارند بنابراین بلیتهای چارتری كه در اختیار آژانسها هستند برای پیش از اجرای آزادسازی است.
وی اظهارداشت: بیشتر شركتهای هواپیمایی زیرساختهای لازم برای فروش بلیت هواپیما در شبكه خود را دارند ؛ به طور مسلم اگر بلیت هواپیما توسط شركتهای هواپیمایی فروخته شود از اخلال در بازار فروش بلیت جلوگیری میشود.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه شركتهای هواپیمایی برای فروش بلیتهای خود به صورت چارتر عمل نخواهند كرد، گفت: در حال حاضر شركتهای بزرگ كه از طریق شبكه فروش، نسبت به عرضه بلیتهای خود اقدام میكنند تعداد بسیار اندكی از بلیتهای خود را به صورت چارتر میفروشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: اگر ایرلاینها نتوانند چارتركنندگان پروازهای خود را كنترل كنند، به طور قطع از پروازهای چارتری توسط سازمان هواپیمایی كشوری جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: در سال گذشته برای متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما، این امكان فراهم شد كه شركتهای هواپیمایی حداكثر تا 30 درصد قیمت بلیت خود را افزایش دهند، متاسفانه به جای اینكه برخی از شركتها بلیتهای خود را از طریق شبكه فروش عرضه كنند بلیتهای خود را چارتر كردند و شرایط كنونی نشات گرفته از این اقدام است.
عابدزاده گفت: یكی از مسائلی كه شركتهای هواپیمایی را به سمت افزایش كیفیت سوق میدهد انگیزههای جذب مسافر است كه به دلیل تكلیفی بودن نرخها تاكنون این شرایط برای ایرلاین ها فراهم نبود، اما با اجرای طرح آزادسازی، به طور قطع شركتهای هواپیمایی باید به سمت ارتقای سطح خدمات بروند زیرا با آزادسازی نرخها، این مسافر است كه حق انتخاب ایرلاین مورد نظر با توجه به نوع خدمات و قیمت را خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، سازمان هواپیمایی كشوری در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، طرح آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی را از نهم آذرماه امسال به همه شركت هوایی ابلاغ كرد تا از این پس شركت های هوایی قیمت بلیت های خود را براساس عرضه و تقاضا تعیین كنند و شركت های چارتر كننده در این زمینه نقشی نخواهند داشت.
اقتصام(1)1108 ** 2023
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
تهران - ایرنا - رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه قیمت بلیت پروازهای هوایی توسط شركت ها تعیین می شود نه چارتركنندگان، تصریح كرد: اگر ایرلاینها نتوانند چارتركنندگان خود را كنترل كنند به طور قطع از پروازهای چارتری جلوگیری خواهد شد.